Povo da lua, povo de sangue (1983) and the “Yanomamy tragedy”

Authors

  • Rosane Kaminski UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616392024e0009

Keywords:

Marcelo Tassara, Claudia Andujar, violence, Yanomami, photofilm

Abstract

This article proposes an analysis of Povo da lua, povo de sangue (1983), a photofilm directed by Marcelo Tassara and based on Claudia Andujar’s photographs of the Yanomami people. The aim is to problematize the social position and political effectiveness of the film, considering its intentions, characteristics, and ambiguities. The text argues that the film carries a “desire for salvation” and, at the same time, does not hide the connection between the photographic operation and colonial violence, since the film is situated between its aesthetic and political powers, its responsibilities and their limits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosane Kaminski, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

Professora da Graduação e do Programa de Pós-Graduação em História da UFPR, orienta e persquisa na área de História e Imagens, História das artes visuais, Design Gráfico, cinema e vídeos. Doutora em História com tese sobre a relação entre cinema e história.

References

AMAZÔNIA. Realidade, Editora Abril, São Paulo, n. 67, out. 1971.

ANDUJAR, Claudia. A vulnerabilidade do ser. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

ANDUJAR, Claudia. Marcados. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

ANDUJAR, Claudia. Depoimento concedido para o Instituto Moreira Salles, São Paulo, 2018. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=g-VUxuxXcP4&ab_channel=imoreirasalles> Acesso em 12 de fevereiro de 2024.

AZOULAY, Ariella. Desaprendendo momentos decisivos. Revista Zum, n. 17, p. 116-37, abr. 2019.

ELIAS, Érico. Da fotografia ao cinema: os fotofilmes de Marcello Tassara. Studium, n. 29, 2009.

FOSTER, Hal. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

GARCEZ, João Pedro. Tempos em conflito: o caso Yanomami nas memórias de Claudia Andujar e Carlos A. Menna Barreto. Dissertação de Mestrado em História, UFPR, 2021.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MARCELINO, Vitor. Entre o alinhamento e a dissonância: a fotografia na revista Realidade Amazônia (1971) e a defesa da colonização da floresta. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 31, p. 1-54, 2023.

MAUAD, A. Maria. Imagens possíveis: Fotografia e memória em Claudia Andujar. Revista Eco-Pós, v. 15, n. 1, p. 124-146, 2012.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MORAES, Ana C. Albuquerque de. Sonhos, de Claudia Andujar: experimentalismo e cosmovisão yanomami. Tese de Doutorado em Artes Visuais, Unicamp, 2023.

PAZ, Octavio. Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Cosac Naify, 2013.

RAMOS, Alcida R.. A tragédia Yanomami. ABA, Informativo, n. 09, p. 17, 2022.

TASSARA, Marcelo G. (diretor). Povo da Lua, Povo do Sangue. Documento Yanomami / 1972-1982. Curta-metragem sonoro, não ficção, 16mm, cor, 27 min. São Paulo, Fitas Brasileiras e CCPY, 1983.

TELES, Paulo C. da Silva. Filmes de média-metragem (1960-1990) abandonados no tempo? Dissertação de Mestrado em Multimeios, Unicamp, 2001.

Published

2024-08-28

How to Cite

KAMINSKI, Rosane. Povo da lua, povo de sangue (1983) and the “Yanomamy tragedy”. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 39, p. 1–27, 2024. DOI: 10.5965/2175234616392024e0009. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/25182. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática