Povo da lua, povo de sangue (1983) and the “Yanomamy tragedy”
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234616392024e0009Keywords:
Marcelo Tassara, Claudia Andujar, violence, Yanomami, photofilmAbstract
This article proposes an analysis of Povo da lua, povo de sangue (1983), a photofilm directed by Marcelo Tassara and based on Claudia Andujar’s photographs of the Yanomami people. The aim is to problematize the social position and political effectiveness of the film, considering its intentions, characteristics, and ambiguities. The text argues that the film carries a “desire for salvation” and, at the same time, does not hide the connection between the photographic operation and colonial violence, since the film is situated between its aesthetic and political powers, its responsibilities and their limits.
Downloads
References
AMAZÔNIA. Realidade, Editora Abril, São Paulo, n. 67, out. 1971.
ANDUJAR, Claudia. A vulnerabilidade do ser. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
ANDUJAR, Claudia. Marcados. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
ANDUJAR, Claudia. Depoimento concedido para o Instituto Moreira Salles, São Paulo, 2018. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=g-VUxuxXcP4&ab_channel=imoreirasalles> Acesso em 12 de fevereiro de 2024.
AZOULAY, Ariella. Desaprendendo momentos decisivos. Revista Zum, n. 17, p. 116-37, abr. 2019.
ELIAS, Érico. Da fotografia ao cinema: os fotofilmes de Marcello Tassara. Studium, n. 29, 2009.
FOSTER, Hal. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
GARCEZ, João Pedro. Tempos em conflito: o caso Yanomami nas memórias de Claudia Andujar e Carlos A. Menna Barreto. Dissertação de Mestrado em História, UFPR, 2021.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
MARCELINO, Vitor. Entre o alinhamento e a dissonância: a fotografia na revista Realidade Amazônia (1971) e a defesa da colonização da floresta. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 31, p. 1-54, 2023.
MAUAD, A. Maria. Imagens possíveis: Fotografia e memória em Claudia Andujar. Revista Eco-Pós, v. 15, n. 1, p. 124-146, 2012.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MORAES, Ana C. Albuquerque de. Sonhos, de Claudia Andujar: experimentalismo e cosmovisão yanomami. Tese de Doutorado em Artes Visuais, Unicamp, 2023.
PAZ, Octavio. Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Cosac Naify, 2013.
RAMOS, Alcida R.. A tragédia Yanomami. ABA, Informativo, n. 09, p. 17, 2022.
TASSARA, Marcelo G. (diretor). Povo da Lua, Povo do Sangue. Documento Yanomami / 1972-1982. Curta-metragem sonoro, não ficção, 16mm, cor, 27 min. São Paulo, Fitas Brasileiras e CCPY, 1983.
TELES, Paulo C. da Silva. Filmes de média-metragem (1960-1990) abandonados no tempo? Dissertação de Mestrado em Multimeios, Unicamp, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosane Kaminski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo