Insult to renew, destroy to build: rectifying the disasters of war by Francisco Goya

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615362023e0002

Keywords:

Francisco Goya, disaster of war, Jake & Dinos Chapman, cultural vandalism

Abstract

In 2003, the Chapman brothers purchased 80 originals by Goya with the aim of using them in their work. This act polemicized the commitment expected of the owner, as well the artistic limits, since authentic images were rectified. From the contextualization of the set of engravings known as the Disasters of War to the interpretation of the work Insult to Injury, in this paper we propose to analyze the meaning of the attack that victimized one of the greatest examples of art. It found that there was sense in the act named as cultural vandalism, capable of enhancing and re-signifying the rectified works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlon José Alves dos Anjos, Federal University of Minas Gerais

Doutorando em Artes Visuais pela Escola de Música e Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais (EBA-UFMG), 2021. Mestrado em Arte Visuais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), 2016. Graduado em Superior de Pintura pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (EMBAP), 2011. Graduação em CTS Marketing (UNINTER), 2021. Professor colaborador do departamento de artes visuais da UNESPAR, Campus Curitiba II, onde esteve responsável pelas disciplinas: Pintura II, Desenho II e Processos e Procedimentos Artísticos Bidimensionais (2017-2019). Avaliador ad hoc nos seguintes periódicos: Mosaico: Revista de Pesquisa em Artes, 2018-2021; Palíndromo, 2018-2021 e Ícone: Revista Brasileira de História da Arte, 2018-2021. Colunista colaborador da revista virtual R.Nott Magazine, 2015-2018. Experiência na área de Artes Plásticas, Educação e Poéticas. Atua nos seguintes temas: Falsificação de obras de arte, autoria e processos criativos. Premiado em editais promovidos por salões e instituições nacionais.

References

BAREAU, Thomas; JULIET, Wilson. Goya's Prints, The Tomás Harris Collection in the British Museum. London: British Museum Publications, 1981.

BATTCOCK, Gregory. A nova arte. Trad. Cecília Prada e Vera de Campos Toledo. Ed. 2ª. São Paulo: Perspectiva, 2008. p.108.

CERVANTES, Miguel de. Don Quijote de la Mancha. Edición del IV centenário. Real Academia Española: Madrid, 2004.

HUGHES, Robert. Goya. New York: Alfred A. Knopf, 2003.

JONES, Jonathan. Look what we did. The Guardian, publicado em 31 March 2003. Disponível em https://www.theguardian.com acesso 12/02/2022.

MAISAH, Robinson. Review of Francisco Goya's Disasters of War. Associated Press, 2006.

MATILLA, José Rodríguez Manuel: Tristes presentimientos de lo que ha de acontecer em Goya en tiempos de Guerra, Madrid: Museo Nacional del Prado, pp. 280-281. 2008. /disponível em: https://www.museodelprado.es acesso 24/02/2022.

MATILLA, José Rodríguez Manuel: Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, en Cuadernos Dieciochistas. Salamanca, Universidad de Salamanca, n. 8, 2007, págs. 260-265. Disponível em: http://www.siglo18.org/en/publications/cuadernos-dieciochistas/ acesso em 12/02/2022.

MONACHESI, Juliana. Vandalismo Conceitual. Folha de São Paulo, 2013. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs1307200304.htm acesso em 05/02/2022.

SÁNCHEZ, Rafael Mantero. Fernando VII Los Borbones. Madrid: Arlanza, 2001.

SAYRE, Eleanor Axson. The Changing Image: Prints by Francisco Goya. Boston: Museum of Fine Arts, 1974.

STOICHITA, Victor; CODERCH, Anna Maria. Goya: The Last Carnival. London: Reaktion books, 1999.

TAYLOR, Matthew. Comedy Terrorist gets 28 days’ jail, 2003. The Guardian: Disponível em: https://www.theguardian.com/uk/2003/nov/25/arts.artsnews1 acesso em 05/03/2022.

Published

2023-06-01

How to Cite

ANJOS, Marlon José Alves dos. Insult to renew, destroy to build: rectifying the disasters of war by Francisco Goya. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 01–25, 2023. DOI: 10.5965/2175234615362023e0002. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23371. Acesso em: 1 jul. 2024.