“Between faces”: the transfiguration of appearance in self-portrait in dialogue with Cindy Sherman
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234615362023e0012Keywords:
Cindy Sherman, referent, appearance, transfiguration, self portraitAbstract
This article discusses the transfiguration of appearance in the self-portraits of the series “Between Faces” in a dialogue with the works of the artist Cindy Sherman, as a research problem. The objective is to analyze, in this transfiguration, how the referent, that is, the face, behaves in the modification of appearances. The methodological approach to the creative process is based on Rey's (2002) three dimensions, namely the abstract, the practical and the work in process. From the resulting series of self-portraits an analysis is made establishing relationships with Sherman's works. The results show that the transfiguration of appearance and the deformity hide the "artist's reference" (his face), producing a beauty of another order through which the "artist's reference" manifests itself (the artist's specific way of transfiguring his face in the self-portrait). Conclusively, it is perceived that the first referent is camouflaged with a second identity, which is as much his as the first, and which is only revealed when he commits himself to its transfiguration.
Downloads
References
ARAÚJO, Camila Leite de. O desejo de autorretratos: subjetividade e criação na rede. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Pernambuco. Centro de Artes e Comunicação. Recife: UFPE, 2015.
ARAÚJO, Camila Leite. As fotografias de Cindy Sherman: Reflexão e criação sobre os sujeitos contemporâneos. Ícone, Recife, v. 14, n. 2, dez/2012. Disponível em: <https://doi.org/10.34176/icone.v14i2.230654> . Acesso em: 7 out. 2022.
ARAUJO, Virgínia Gil. O auto-retrato fotográfico: um estudo sobre a construção fisionômica como arbitrariedade em Artur Barrio. Encontro de História da Arte, Campinas, SP, n. 1, p. 21–28, 2005. Disponível em: <https://econtents.bc.unicamp.br/eventos/index.php/eha/article/view/3614>. Acesso em: 6 out. 2022.
BRAGA, Paula Priscila. Selfie: o autorretrato do sujeito contemporâneo. ARS (São Paulo), 19(42), 643-690, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.180880>. Acesso em: 4 out 2022.
CANTON, Kátia. Autorretrato, Espelho de Artista. Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, 2002. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/T.27.2019.tde-24052019-154012>. Acesso em: 23 Mai. 2020.
CANTON, Kátia. Autorretrato: espelho de artista. São Paulo: Cosac & Naif, 2001.
CUPELLO, América. Máscaras, ficção e mise-en-scène na fotografia contemporânea. Estado da Arte, v. 2 n. 1 p. 143 - 159 jan./jun. 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.14393/EdA-v2-n1-2021-59395>. Acesso em: 9 out 2022.
FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: UFMG, 2004.
FONTCUBERTA, Joan. A Câmera de Pandora: a fotografi@ depois da fotografia. Tradução de Maria Alzira Brum. São Paulo: Editora G. Gilli, 2012.
FONTCUBERTA, Jooan. El beso de Judas. Fotografia y verdad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.
PRADA, Ângela. Auto-Retratos Da Pós-Modernidade: Cindy Sherman Em “Untitled Film Stills”. Visualidades, Goiânia, v. 7 n. 1, 2012. DOI: 10.5216/vis.v7i1.18125. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/18125 >. Acesso em: 7 out. 2022.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2002, p. 123-140.
SADDI, Liene Nunes; MACHADO, Paula. O autorretrato e o dispositivo fotográfico: uma análise de obras de Cindy Sherman. Revista Multiplicidade, v. 9, n. 9, 2019. Disponível em: <https://revistas.fibbauru.br/multiplicidadefib/article/view/428>. Acesso em: 9 out. 2022.
TOREZANI, Julianna Nascimento. Os Autorretratos de Cindy Sherman no Instagram. In: III Grão Fino: Semana de Fotografia (Online). Campina Grande, PB, 26 a 30 de Outubro de 2020. Disponível em: <https://graofinofoto.com.br/wp-content/uploads/2020/12/GT2art1.autorretratoinstagram.pdf>. Acesso em: 30 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rogério Tubias Schraiber, Reinilda de Fátima Berguenmayer Minuzzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo