Memories through images and stories: teaching art educational experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615352023166

Keywords:

Memory, Experience, Engraving, Art Education, Teacher Qualification

Abstract

This paper shows an examination of the experience performed with Visual Arts students at Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) between 2013 and 2016, in “Engraving and Research” and “Screen Printing and Research” courses. The study purpose was to identify which subject students bring with their memories about their experiences at school relating to Arts course in basic education, as stories and images, intending to understand where the role of Arts course is, and which has been the role of engraving art regarding artistic languages, intending to understand qualification process for Arts education teaching profession. The study methodology was developed as a qualitative and artographic approach, based on visual productions and students’ memories/narratives. Data were collected through applicating a questionnaire. According to data analysis, we noticed that engraving is rarely mentioned as an artistic language developed at school, as it is emphasized drawing and painting. Thus, one may conclude that artistic languages, including printmaking poetics, need to be further developed in classrooms, and Art education needs to be appreciated with adequate spaces, as a source of sensitivity, empathy, and basic education qualification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giani Rabelo, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Pós-doutorado na Universidade de Lisboa (Instituto de Educação) e Universidade do Estado de Santa Catarina (Faculdade de Educação); Professora Visitante na Universidade de Alicante - Espanha (Instituto Universitário de Estudos Sociais da América Latina) Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997); Especialista em Serviço Social (1992) pela Universidade Federal de Santa Catarina e Graduada em Serviço Social pela Fundação Educacional do Sul de Santa Catarina (1986). Professora titular da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), desde 1996. Professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e professora de História da Educação nos cursos de licenciatura.

Angelica Neumaier, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Mestra em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2018). Professora da Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC desde 1996. Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/8844955259241969. E-mail: ann@unesc.net.

References

COSTELLA, Antônio. Introdução à gravura e à sua história. Campos do Jordão, SP: Mantiqueira, 2003.

DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria, RS: UFSM, 2013.

HERNÁNDEZ, Fernando. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria, RS: UFSM, 2013. p. 39-62.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, Maria Terezinha Telles. Didática do ensino de arte: poetizar, fruir e conhecer a arte. São Paulo: FTD, 1998.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.

MARTINS, Mirian Celeste. Entrevidas: a inquietude de professores-propositores. Educação, v. 31, n. 2, p. 1984-6444, 2006.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, v. 10, p. 7-28, 1993.

OTTO, Clarícia. Nos rastros da memória. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2012.

PAGATINI, Rafael. Marcas e transposições da memória: reflexões sobre Procedimentos utilizando a gravura. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

ROSITO, Margaréte May Berkenbrok. Pedagogia imaginal: uma narrativa formativa autobiográfica entre os lugares da saúde e da educação. In: SILVA, Vera Lucia Gaspar da; CUNHA, Jorge Luiz da. Práticas de formação, memória e pesquisa (auto) biográfica. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

SOUZA, Elizeu Clementino de; MEIRELES, Mariana Martins de. Fotobiografia e entrevista narrativa: modos de narrar a vida e a cultura escolar. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene; SOUZA, Elizeu Clementino de (orgs.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria, RS: UFSM, 2017. p. 125-141.

Published

2023-02-01

How to Cite

RABELO, Giani; NEUMAIER, Angelica. Memories through images and stories: teaching art educational experiences. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 35, p. 166–190, 2023. DOI: 10.5965/2175234615352023166. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22845. Acesso em: 21 dec. 2024.