Images from memory: affective experiences of a teacher/artist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615352023074

Keywords:

Image, Memory, Experience, Teacher/artist, Photography

Abstract

The text presents an excerpt from my doctoral thesis in which I tell through poetic essays my aesthetic and sensitive experiences that affected my teaching practice as a photography teacher and as a visual artist in the use of photography. The thesis, defended in the midst of the pandemic in 2020, used the cartography method and the data collection made use of photographs published in a personal profile on the social media Instagram in the form of a file/diary. This profile, created at the beginning of the doctorate, initially had the objective of recording the day-to-day of the doctoral process. However, it ended up becoming an archive of my gaze during the four years. Through it I stored images that moved me or reminded me of a distant past that was present at all times. Thus, as an itinerant flâneur, I sailed through the waters of memory, marked by a delicate look that takes effect through photography, bringing the affections that crossed/cross and constituted/constitute my subjectivity. Through the images I create narratives and at this moment, I present some stories, notions and concepts that guided the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janaina Schvambach, Santa Catarina State University

Doutora em Artes Visuais, Mestre em Memória Social e Patrimônio Cultural, professora efetiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense/IFSUL, câmpus Lajeado/RS. Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/0004706603300740, Email: janainaschvambach@gmail.com

References

ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Por uma escuta da obra de arte. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. (Org.). Arte, educação e cultura. 2 ed. rev. e ampl. Santa Maria: UFSM, 2015.

BAUDELAIRE, Charles Pierre. Petits poèmes en prose. Pequenos poemas em prosa. Trad. Dorothée de Bruchard. Florianópolis: UFSC: Aliança Francesa, 1988.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Trad. José Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989. (Obras escolhidas, v. 3).

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. rev. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas, v. 1).

BENJAMIN, Walter. Infância em Berlim por volta de 1900. In: BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995. (Obras Escolhidas, v. 2).

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. rev. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas, v. 1).

BENJAMIN, Walter. O Narrador. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. rev. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas, v. 1).

BENJAMIN, Walter. Passagens. Edição alemã de Rolf Tiedemann. Belo Horizonte: UFMG: São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

JESUS, Joaquim Alberto Luz de. (In)visibilidades: um estudo sobre o devir do professor-artista no ensino em artes visuais. 2013. 260 f. Tese (Doutorado em Educação Artística) – Faculdade de Belas Artes, Universidade do Porto, Portugal, 2013.

JESUS, J. O professor-artista como vírus. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 2, n. 2, 2022. DOI: 10.5965/2447267222016028. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/8495. Acesso em: 13 nov. 2022.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. 3. ed. Cotia: Ateliê, 2014.

LAMPERT, Jociele. [Entre paisagens] ou sobre 'ser' artista professor. In: GUIMARÃES, Leandro Belinaso. (Org.). Ecologias inventivas: experiências das/nas paisagens. Curitiba: CRV, 2015.

LAMPERT, Jociele. Sobre ser artista professor. In: MARTINS, Mirian Celeste; BONCI, Estela; MOMOLI, Daniel. (Org.) Formação de educadores: modos de pensar e provocar encontros com a arte e mediação cultural. São Paulo: Terracota, 2018.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 35-86.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pd- f/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: abr. 2020.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. 1. ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

MORILLO, Isolda. Ai Weiwei: “O capitalismo chegou a seu fim”. El País. Disponível em: https://brasil.elpais.com/ideas/2020-04-05/ai-weiwei-o-capitalismo-chegou-ao-seu-fim.html. Acesso em: abr. 2020.

OLIVEIRA, Wolney Fernandes de; GUIMARÃES, Leda. Paisagens afetivas e prática docente: a viagem como metodologia do encontro. In: DE JESUS, Samuel José Gilberto (org.). Anais do VIII Seminário Nacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual: arquivos, memórias, afetos. Goiânia: UFG/FAV, 2015.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Paisagens urbanas. São Paulo: Senac, 2004.

Published

2023-02-01

How to Cite

SCHVAMBACH, Janaina. Images from memory: affective experiences of a teacher/artist. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 35, p. 74–94, 2023. DOI: 10.5965/2175234615352023074. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22778. Acesso em: 21 dec. 2024.