Details in St. Jerome: pure attraction and fascination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614332022118

Keywords:

Saint Jerome, Atlas Mnemosyne, Reception and interpretation in Saint Jerome, Art and aesthetic reflection

Abstract

For a dossier with the theme of “Details”, we will focus on details in works that deal with the figure of Saint Jerome, creating a visual narrative of the saint's life. The detail in the work, works in detail, the visual detail as a plastic element, with its minutiae, iconography and possible interpretation. What possible subliminal messages permeate the details, objects, scenery, elements that accompany the fascinating figure of this saint so observed by artists from such different times? What can this figure tell us even today? Based on authors who deal with the theme of details, from the images of Saint Jeronimo that appear in the Mnemosyne Atlas, it also discusses the identity of a reader and the possible interpretations of a work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Maribele Wedekin, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Professora do Departamento de Design e da Linha de Teoria e História da Arte do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UDESC. Pós-doutorado no PPGAV- UDESC na linha de Teoria e História da Arte; Doutora em Psicologia (UFSC); M.A. em History of Art (The Courtauld Institute of Art); Mestre em Antropologia Social (UFSC); Especialista em Estudos Culturais (UFSC); Graduada em Educação Artística - Habilitação em Artes Plásticas (UDESC).  Membro do CBHA, ANPAP e ABCA. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5239304823588475

Sandra Makowiecky, UDESC

Professora Titular da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) - graduação, mestrado e doutorado em Artes Visuais do PPGAV-CEART. Membro da ABCA. Membro da AICA. Membro do CBHA. Membro da ANPAP. Membro do IHGSC. Coordenadora do MESC-UDESC. (UDESC). Lattes: http://lattes.cnpq.br/7738155362538526 

References

ARASSE, Daniel. El detalle. Por una história cercana de la pintura. Madrid: Abada Editores, 2008.

ARASSE, Daniel. Nada se vê: Seis ensaios sobre a pintura. São Paulo; Editora 34, 2019.

ARNS, Paulo Evaristo. A técnica do livro segundo São Jerônimo. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

BAPTISTA, Marco Antonio. A produção pictórica de Sebastiao Vieira Fernandes. 2020. 199f. Dissertação. (Mestrado em Artes Visuais) – Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis.

BOCK, Sebastian: The "Egg" of the Pala Montefeltro by Piero della Francesca and its symbolic meaning. Heidelberg: Universität Heidelberg / Zentrale und Sonstige Einrichtungen,2003. Disponível em: https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/3123/1/PieroEgg.pdf Acesso em: 26/01/2022.

CASSIRER, E. Epitáfio a Aby Warburg (1929). Tradução de I.C. Fragelli. In: Discurso, 46(1), p. 271-282, 2016. Disponível em: ˂https://doi.org/10.11606/issn.2318- 8863.discurso.2016.119172˃. Acesso em: 23 mar. 2020.

CLARK, Kenneth. One hundred details from pictures in the National Gallery. London: Trustees, 1938.

FERGUSON, George. Signs & Symbols in Christian Art. Oxford: Oxford University Press, 1961.

GOMBRICH, Ernst. Aby Warburg une biographie intellectuelle. Péronnas: Klincksieck, 2015.

HALL, James. Dictionary of Subjects & Symbols in Art. New York: Icon Editions, 1974.

MANGUEL, A. A biblioteca à noite. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

MANGUEL, A. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

MARQUES, Luiz (org.). Catálogo do Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. São Paulo: MASP, 1998. (reedição, 2008).

OLIVEIRA, V. B.; MAKOWIECKY, S. O conhecimento secreto de David Hockney e as múltiplas janelas de tempo nos desenhos de Jandira Lorenz. Revista Gearte, v. 2, p. 37-60, 2015.

PAMUK, Orham. Meu nome é vermelho. São Paulo: Companhia das Letras, Companhia de bolso, 2013, p. 568).

PEREIRA JUNIOR, Luiz Costa. Toda biblioteca é uma autobiografia. 2011.Disponivel em https://revistaensinosuperior.com.br/toda-biblioteca-e-uma-autobiografia/>. Acesso em 13 jan. 2022.

RÉAU, Louis. Iconographie de L´art Chrétien. Tome III. Iconographie des saints II. G-O. Paris, Presses universitaires de France, 1958.

SACCO, Daniela. La matrice trágica dell’atto artístico. Risonanza teatrale nei concetti di denkraum e pathosformel di Aby Warburg. Engramma, n. 130, ott.-nov.2015. Disponível em: http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=2690 Acesso em: 17/01/2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 16. ed. Porto: B. Sousa Santos e Edições Afrontamento, 2010.

SEMINARIO MNEMOSYNE. Figure della Malinconia attraverso l’Atalante delle Memoria. Engramma, n. 170, dic. 2016. Disponível em: http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=3039 Acesso em: 16/01/2022

SILL, Gertrude G. A handbook of Symbols in Christian Art. New York: Collier Books, 1975.

Site de imagens sobre São Jerônimo. Disponivel em< https://kripkit.com/category/pinturas-sobre-san-jernimo-en-el-estudio/>. Acesso em 13 jan.2022

STRACKE, Richard. Saint Jerome: The Iconography. 2014. Disponível em < https://www.christianiconography.info/jerome.html>. Acesso em 10 jan.2022

TELLES, Patrícia D. Chamada para o Dossiê número 33 da revista Palíndromo. 2021. Disponível em < https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/announcement>. Acesso em 10 jan.2022.

VARAZZE, Jacopo. Legenda Áurea. Vida de santos. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

WARBURG, Aby. A antiga profecia pagã em palavras e imagens nos tempos de Lutero (1920). In: A renovação da Antiguidade pagã: Contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013. p. 515-622.

WARBURG, Aby. Bilderatlas Mnemosyne – The original. Berlim: Hatje Cantz; 1ª edição, 2020.

Published

2022-05-01

How to Cite

WEDEKIN, Luana Maribele; MAKOWIECKY, Sandra. Details in St. Jerome: pure attraction and fascination. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 118–145, 2022. DOI: 10.5965/2175234614332022118. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21606. Acesso em: 21 dec. 2024.