Artist books as a device in art research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614332022349

Keywords:

Artist books, Visual Narrative, Creative process, Drawing

Abstract

The essay adresses the creation of artist books as devices that help to systematize my research into visual arts, presenting itself as a way of visual mapping of the creative process, creating clues and possible paths for reflection. Starting from Warburg's methodological approach, when organizing his elliptical library (Warburg Library, currently Warburg Institute) or creating his Atlas Mnemosyne based on the principle of “Law of good neighborhood”, taking into account the ability of books or images to relate to each other without the need for an organization as obvious or linear, such as chronological or by the name of the authors. In this way, starting from the juxtaposition of images, my creation and works by artists who are a reference in my process. I present four artist's books that account for four axes of discussion, within my creative process, which will be presented succinctly in this article, as the central objective will be the discussion of the methodology adopted in the organization of the work itself, through the artist's books, as well as a discussion about the challenges of conducting a research in the area of the creative process. Keywords: Artist's book; visual mapping; creative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréia Cristina Dulianel, UNICAMP

Doutoranda e Mestre em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Campinas- UNICAMP, pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Docente da Pontifícia Universidade Católica de Campinas- PUCCAMP, Faculdade de Artes Visuais - Centro de Linguagem e Comunicação- CLC. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6546476572542146.

References

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

______________________. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

______________________. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Fundamentos estéticos da educação. Campinas, SP:Papirus, 1988.

ELUF, Lygia (Org). Marcello Grassman (Cadernos de desenho). Campinas, SP: Editora da Unicamp: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2011.

HEIDEGGER. Martin. Ser e tempo. Petrópolis: Vozes, 2009.

LANCRI, Jean. Modestas proposições sobre as condições de uma pesquisa em Artes Plásticas na Universidade. In: BRITES Blanca, TESSLER, Elida. (Org.). O meio como ponto zero: Metodologia da Pesquisa em Artes Plásticas. Porto Alegre: Editora da UFRG, 2002. p.16-33.

PÉRIGO, Márcio. Caos aparente. Campinas – SP. Tese de Doutorado. Orientadora: Lygia Arcuri Eluf. Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, 2009.

REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRITES Blanca, TESSLER, Elida. (Org.). O meio como ponto zero: Metodologia da Pesquisa em Artes Plásticas. Porto Alegre: Editora da UFRG, 2002. p.123-140.

SAMAIN, Etienne (Org.). Como pensam as imagens. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2012.

____________________. As “Mnemosyne(s)” de Aby Warburg: Entre Antropologia, Imagens e Arte. Revista Poiésis, n 17, p. 29-51, Jul. de 2011. Disponível em: http://www.poiesis.uff.br/PDF/poiesis17/Poiesis_17_EDI_Mnemosyne.pdf>. Acesso em: 21jul.2017.

RAMPLEY, Matthew. Introduction. In: WARBURG, ABY. The Absorption of the Expressive Values of the Past. Tradução: Matthew Rampley. Art in Translation, v. 1, n.2, pp. 273–283, 2009, p. 274-276. Disponível em: <https://monoskop.org/images/a/a7/Warburg_Aby_2000_2009_The_Absorption_of_the_Expressive_Values_of_the_Past_Introduction_to_the_Mnemosyne_Atlas.pdf > Acesso em:21 jul.20.

Published

2022-05-01

How to Cite

DULIANEL, Andréia Cristina. Artist books as a device in art research. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 349–373, 2022. DOI: 10.5965/2175234614332022349. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20328. Acesso em: 21 nov. 2024.