Discovering Giandomenico Tiepolo: History of Art in the swing of Pulcinella

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613302021148

Keywords:

Giandomenico Tiepolo, Pulcinella, History of Art, Venetian art in the 18th century

Abstract

Giandomenico Tiepolo (1727-1804) made a series of frescoes between 1759 and 1797 in his country residence, Villa Tiepolo, in Zianigo. Transferred to Ca'Rezzonico, in Venice, these paintings provide the contemporary visitor with an intriguing ensemble, in which one can see examples of the artist's genre painting production, and his work as an observer of contemporary life and social types, but also his imaginative dimension, especially in the Pulcinella room. This article focuses on some of these frescoes, relating them to other works and artists from 18th century Venice, and also placing them in dialogue with researchers at the Commedia dell'Arte, and also with reports of JW Goethe's trip to Italy and the Divertimento per li regazzi, by Giorgio Agamben. Finally, we explore the works studied as subject to think about the motivations for research in art history, translated into the Warburguian challenge of  “seek our ignorance and chase it away”. What Tiepolo did not allow us to see, the mysterious and inapprehensible figure of the Pulcinella makes us think of making art history as a permanent swing whose initial impulse is always not knowing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luana M. Wedekin, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Professora no Departamento de Design da UDESC. Pós-doutorado no PPGAV- UDESC na linha de Teoria e História da Arte; Doutora em Psicologia (UFSC); M.A. em History of Art (The Courtauld Institute of Art); Mestre em Antropologia Social (UFSC); Especialista em Estudos CUlturais (UFSC); Graduada em Educação Artística - Habilitação em Artes Plásticas (UDESC).

References

AGAMBEN, G. Pulcinella ovvero Divertimento per li ragazzi. Roma: Nottetempo, 2016.

BARCHAM, W. Private Images for Public Spaces”Religious Art in Eighteenth-Century Venice. In: LIBBY, A.; THOMAS, S. (Cur.) Venice in the Age of Canaletto. New York: Prestel Publishing, 2009. p.41-49.

BARNI, R. Introdução. In: SCALA, Flaminio. A loucura de Isabella e outras comédias da Commedia Dell’Arte. São Paulo: Iluminuras, 2003. p. 15-50.

BERTHOLD, M. História Mundial do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

BOSTOCK, S. The Pictorial Wit of Domenico Tiepolo. 2009. 2 v. (v. 1: 335 p.; v.2: 274 p.). Thesis. (Doctor of Philosophy in Art History). Department of Art History, University of Warwick, Conventry – UK, 2009. Disponível em: http://wrap.warwick.ac.uk/3144/ Acesso em: 21/01/2021.

CALASSO, R. Tiepolo Pink. New York: Penguin Classics, 2020.

CASSEGRAIN, G.; CONTICELLI, V.; LOS LLANOS, J.; LOIRE, S. L’ABCdaire de Tiepolo. Paris: Flammarion, 1998.

DUCHARTRE, P.L. The Italian Comedy. New York: Dover, 1966.

FRANCESCO’S Venice: BBC Series (Documentário apresentado por Francesco da Mosto). Direção: Edward Bazalgette. Produção: Sam Hobkinson. Venice, BBC, 2004.

GOETHE, J. W. Viagem à Itália. São Paulo: Editora da UNESP, 2017.

GOETHE, J. W. Fausto: uma tragédia. Segunda parte. São Paulo: Editora 34, 2020.

GUALDONI, F. Longhi. Milano: Skira, 2010.

HASKELL, F. Mecenas e pintores: arte e sociedade na Itália barroca. São Paulo: EDUSP, 1997.

HUCHET, S. Autorretratos críticos: o que me/nos/vos motiva? Chamada aberta para n. 30. Revista Palíndromo, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/announcement/view/338 Acesso em: 21/02/2021.

LAWNER, L. Harlequin in the Moon: Commedia dell’Arte and the Visual Arts. New York: Harry N Abrams, 1998.

LEVEY, M. La peinture à Venise au 18e siècle. Paris, René Julliard, 1964.

LIBBY, A.; THOMAS, S. (Cur.) Venice in the Age of Canaletto. New York: Prestel Publishing, 2009.

MAAS, W.P. Prefácio. In: GOETHE, J. W. Viagem à Itália. São Paulo: Editora da UNESP, 2017. p. 11-16.

MAKOWIECKY, S. Janelas múltiplas, janelas do olho, espírito da alma, espelho do mundo. In: Anais do 26o Encontro da Anpap. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2017. p. 2056-2083.

MARIUZ, A. Tiepolo. Venezia: Cierre Edizioni, 2012.

MAZZUCCO, K. I seminari della KBW. Un laboratorio di método. Engramma, n. 56, apprile 2007. Disponível em: http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=2596 Acesso em 15/02/2021.

PANOFSKY, E. Et in Arcadia Ego: Poussin e a tradição elegíaca. In: Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 1991. p. 377-409.

PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

RUDLIN, J. Commedia dell’Arte: An Actor’s Handbook. London: Routledge, 1994.

Published

2021-05-01

How to Cite

WEDEKIN, Luana M. Discovering Giandomenico Tiepolo: History of Art in the swing of Pulcinella. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 30, p. 148–168, 2021. DOI: 10.5965/2175234613302021148. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19621. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2