Sewing balcony conversations: ornamental, subjective and memorial expressions on facades and words of the paper city.
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234612272020100Keywords:
ornament, graphic arts, architecture, memory, narrativeAbstract
This article is based on the project "Urban ornament: an inventory of ornamental grids in Belo Horizonte (and other beauties)", which resulted in the author's doctoral thesis and in a book with the same name, which has as its outcome an exhaustive inventory of vector drawings that reproduce models of artistic metalwork integrated with architecture in the capital of Minas Gerais/Brazil. The objective is to circumscribe, as an object of analysis, the recurring architectural typol-ogies found in the fieldwork, named here patchwork houses. These houses that combine tiles and ornamental grids on their façades, as well as the interviews we conducted with their residents are, here, a pretext to reflect about the survival of the ornament in the current urban space, based on its popular dimension, the urban narratives and the relationship between imagination and memory.
Downloads
References
ALBERTI, Leone Battista; ESPÍRITO SANTO, Arnaldo Monteiro do; KRÜGER, Mario Júlio Teixeira. Da arte edificatória. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2011.
CHACHAM, Vera; DUTRA, Eliana Regina de Freitas. A memória dos lugares em um tempo de demolições : a Rua da Bahia e o Bar do Ponto na Belo Horizonte das décadas de 30 e 40. 1994. 257 f., enc. : Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Departamento de Sociologia.
DEL NEGRO, Carlos. Do Ornamento. Rio de Janeiro : Graf. da Universidade do Brasil, 1961.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
FREIRE, Cristina. Além dos mapas: os monumentos no imaginário urbano contemporâneo. São Paulo: Annablume: FAPESP: SESC São Paulo, 1997.
GOMBRICH, E.H. El sentido del orden. Estudio sobre la psicología de las artes decorativas. London: Phaidon, 2010.
GUIMARAES, Dinah; CAVALCANTI, Lauro. Arquitetura kitsch suburbana e rural. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
HUCHET, Stéphane. Horizonte tectônico e campo “plástico” – de Gottfried Semper ao Grupo Archigram – pequena genealogia fragmentária. In: MALARD, Maria Lúcia (org.). Cinco textos sobre arquitetura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
___. Paradigmas arquiteturais e seus devires (II): Eisenman, Tschumi e outros. In: Desígnio. Revista de arquitetura e urbanismo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, FAU/USP, no2, setembro de 2004, p. 115-130.
LE CORBUSIER. A arte decorativa. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
PAIM, Gilberto. A beleza sob suspeita: o ornamento em Ruskin, Lloyd Wright, Loos, Le Corbusier e outros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2000.
PATETTA, Luciano. Considerações sobre o ecletismo na Europa. In: FABRIS, Annateresa (org.). Ecletismo na Arquitetura Brasileira. São Paulo: Nobel; Editora da Universidade de São Paulo: 1987.
PINHEIRO, Maria Lucia Bressan; D’AGOSTINO, Mário Henrique. A noção de pitoresco no debate cultural das primeiras décadas do século XX no Brasil. In: Desígnio. Revista de arquitetura e urbanismo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, FAU/USP, no1, março de 2004. Pp. 119-127.
SALGUEIRO, Eliana. O ecletismo em Minas Gerais: Belo Horizonte 1894-1930. In: FABRIS, Annateresa (org.). Ecletismo na Arquitetura Brasileira. São Paulo: Nobel; Editora da Universidade de São Paulo: 1987.
SMEETS, René. Signos, símbolos e ornamentos. Rio de Janeiro: Tecnoprint, 1982.
ZUMTHOR, Paul. Performance recepção leitura. São Paulo: Educ, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fernanda Guimarães GOULART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo