The performance art and the aesthetics in merleau-ponty:

disruption, frontier and expression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613292021119

Keywords:

Performance Art. , Merleau-Ponty., Expression., Frontier. , Disruption.

Abstract

This article aims to discuss the expressive phenomenon of Performance Art, based on the as-
sumptions of a theory of aesthetic expression present in Merleau-Ponty’s philosophy. At first the paper analyses the notions of rupture and frontier present in the Performance Art, in the light of the phenomenological method used by Merleau-Ponty, the épokhe; and then, it intends to approach the analysis of Merleau-Ponty’s aesthetic texts, from the perspective of a theory of style, and the expressive phenomenon present in the Performance Art. It is found that it is in the analysis of the creative power of re-creating the world, identified in Cézanne’s painting, language
and enigma of vision, that Merleau-Ponty develops an aesthetic theory of style. The notion of style emerges in his essays as the capacity of intertwining a personal dimension with a universal dimension, or even as an expression of being with the world. Performance Art as a frontier art, hy-
brid in languages and founded on the here and now of embodied embodiment, conceives in its activity the expressive phenomenon present in Merleau-Ponty’s theory of aesthetic expression.

Downloads

Author Biography

Adrielle Druciak, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Licenciada em Filosofia pela PUCPR. Mestranda em Filosofia na linha de "Fenomenologia e seus desdobramentos" na PUCPR.

 

References

CARDIM, L. N. A ambigüidade na Fenomenologia da Percepção de Maurice Merleau-Ponty. USP. São Paulo, 2007. Disponível em: http://filosofia.fflch.usp.br/sites/filosofia.fflch.usp.br/files/posgraduacao/defesas/2007_docs/doc_leandroCardim_07.pdf. Acesso em: 05 mar. 2019.

COHEN, R. Performance como linguagem.Criação de um tempo-espaço de experimentação.1ª Edição. São Paulo: Perspectiva, 2002. 176 p.

GLUSBERG, J. A arte da performance.Tradução de Renato Cohen.1ª Edição. São Paulo: Perspectiva, 2005. 145 p.

MATTHEWS, E. Compreender Merleau-Ponty.2ª Edição. Petrópolis: Vozes, 2011. 205 p.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2ª Edição.São Paulo: Martins Fontes, 1999.

_____________, A Dúvida de Cézanne. Tradução de Nelson Alfredo Aguillar. In. Merleau-Ponty. 2ª Edição.São Paulo: Martins Fontes, 1984.

_____________, O olho e o espírito. Tradução de Maria Ermantina Pereira. 1ª Edição. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

_____________, A linguagem indireta e as vozes do silêncio. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. In. Signos. 1ª Edição. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

Published

2021-01-01

How to Cite

DRUCIAK, Adrielle. The performance art and the aesthetics in merleau-ponty: : disruption, frontier and expression. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 29, p. 119–133, 2021. DOI: 10.5965/2175234613292021119. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16302. Acesso em: 19 may. 2025.

Issue

Section

Artigos Seção aberta