The performance art and the aesthetics in merleau-ponty:

disruption, frontier and expression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613292021119

Keywords:

Performance Art. , Merleau-Ponty., Expression., Frontier. , Disruption.

Abstract

This article aims to discuss the expressive phenomenon of Performance Art, based on the as-
sumptions of a theory of aesthetic expression present in Merleau-Ponty’s philosophy. At first the paper analyses the notions of rupture and frontier present in the Performance Art, in the light of the phenomenological method used by Merleau-Ponty, the épokhe; and then, it intends to approach the analysis of Merleau-Ponty’s aesthetic texts, from the perspective of a theory of style, and the expressive phenomenon present in the Performance Art. It is found that it is in the analysis of the creative power of re-creating the world, identified in Cézanne’s painting, language
and enigma of vision, that Merleau-Ponty develops an aesthetic theory of style. The notion of style emerges in his essays as the capacity of intertwining a personal dimension with a universal dimension, or even as an expression of being with the world. Performance Art as a frontier art, hy-
brid in languages and founded on the here and now of embodied embodiment, conceives in its activity the expressive phenomenon present in Merleau-Ponty’s theory of aesthetic expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adrielle Druciak, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Licenciada em Filosofia pela PUCPR. Mestranda em Filosofia na linha de "Fenomenologia e seus desdobramentos" na PUCPR.

 

References

CARDIM, L. N. A ambigüidade na Fenomenologia da Percepção de Maurice Merleau-Ponty. USP. São Paulo, 2007. Disponível em: http://filosofia.fflch.usp.br/sites/filosofia.fflch.usp.br/files/posgraduacao/defesas/2007_docs/doc_leandroCardim_07.pdf. Acesso em: 05 mar. 2019.

COHEN, R. Performance como linguagem.Criação de um tempo-espaço de experimentação.1ª Edição. São Paulo: Perspectiva, 2002. 176 p.

GLUSBERG, J. A arte da performance.Tradução de Renato Cohen.1ª Edição. São Paulo: Perspectiva, 2005. 145 p.

MATTHEWS, E. Compreender Merleau-Ponty.2ª Edição. Petrópolis: Vozes, 2011. 205 p.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2ª Edição.São Paulo: Martins Fontes, 1999.

_____________, A Dúvida de Cézanne. Tradução de Nelson Alfredo Aguillar. In. Merleau-Ponty. 2ª Edição.São Paulo: Martins Fontes, 1984.

_____________, O olho e o espírito. Tradução de Maria Ermantina Pereira. 1ª Edição. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

_____________, A linguagem indireta e as vozes do silêncio. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. In. Signos. 1ª Edição. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

Published

2021-01-01

How to Cite

DRUCIAK, Adrielle. The performance art and the aesthetics in merleau-ponty: : disruption, frontier and expression. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 29, p. 119–133, 2021. DOI: 10.5965/2175234613292021119. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16302. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta