From Gumball to Glitch Art: images to think images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612272020184

Keywords:

teaching, contemporary art, Glitch Art, discursive semiotics

Abstract

This work is part of the master’s degree research that analyzes audiovisual products consumed by Brazilian students seeking to understand these products as places of formation and as a strategic possibility of access to contemporary art. The choice of productions - one of the television media and the other a video installation - was because they both have metalanguages and question the very structure and functionality of images and representations. The methodology of analysis consisted in describing and interrelating the effects of sense provoked by these productions, trying to understand, through the interaction regime of the accident, how the nonsense style causes ruptures in the habitual mechanisms of reading from its effects of surprise and of estrangement. The conclusions point out that critically addressing audiovisual productions consumed daily by students has become one of the contemporary challenges of art education.

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Author Biography

Simone Rocha da Conceição, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFRGS; Mestre em Educação pelo PPGEdu/UFRGS (2018), sob orientação da Profª Drª Analice Dutra Pillar, na linha de pesquisa Arte Linguagem Currículo. Possui Licenciatura em Artes Visuais (2014) e Bacharelado em Artes Visuais (2007), ambos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pesquisadora do Laboratório de Estudos em Educação a Distância do Colégio de Aplicação da UFRGS (Le@d.CAp) atuando no Programa de atendimento aos Jovens de 15 a 17 anos que ainda se encontram no Ensino Fundamental apoiado pelo MEC e em parceria com Secretaria Estadual de Educação do RS. Tem experiência na área de Artes, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino fundamental, evasão escolar, ação educativa, permanência na escola e artes visuais.

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Published

2020-05-01

How to Cite

CONCEIÇÃO, Simone Rocha da. From Gumball to Glitch Art: images to think images. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 27, p. 184–198, 2020. DOI: 10.5965/2175234612272020184. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13430. Acesso em: 4 dec. 2024.