POETIC NARRATIVES OF A PAINTING ATELIER AND ITS TRAINING CONTRIBUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611252019034

Keywords:

poetical narratives, curriculum, 1336 painting studio

Abstract

The present text is an analysis of the development and application of a curriculum of Visual Arts, as well as the creation of the 1336 painting studio that compose it and, ultimately, the development of the painting research of the three authors of the text located in this space. The purpose of the writing is to analyze the construction of this curriculum at the Universidade Federal de Santa Maria and its implications on the formative structure of 1336 painting studio. It seeks to investigate how space images produced poetic narratives and how its objects could affect the artistic production of the three authors of the text. Thus, the research describes that each one of the authors developed differently, but in the same space of meeting and sharing. As methodological subsidies used were: interview and documentary / bibliographic research. In this way, it is understood that the research on the formation of an individual and collective narrative shows how the images can be creation propulsion and formative contribution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio José dos Santos Junior, Federal University of Santa Maria

Antonio José dos Santos Junior, Mestrando em Artes Visuais PPGART/UFSM, linha de Arte e Visualidade com ênfase em Poéticas Visuais, bolsista CAPES. Bacharel em Artes Visuais - Desenho e Plástica (UFSM). Integrante dos grupos de pesquisas Arte Impressa e Processos Pictóricos CNPq/UFSM.  

Milena Regina Duarte Corrêa, Federal University of Santa Maria

Milena Regina Duarte Corrêa, Mestranda em Artes Visuais PPGART/UFSM, linha de Arte e Cultura com ênfase em História, Teoria e Crítica, bolsista CAPES. Licenciada em de Artes Visuais – Desenho e Plástica (UFSM). Integrante do grupo de pesquisa Artes Visuais e suas I/Mediações CNPq/UFSM.

Stéfani Trindade Agostini, Federal University of Santa Maria

Stéfani Trindade Agostini, Mestranda em Artes Visuais PPGART/UFSM, linha de Arte e Cultura com ênfase em Poéticas Visuais, bolsista CAPES. Bacharel em Artes Visuais - Desenho e Plástica (UFSM). Integrante do grupo de pesquisa Processos Pictóricos CNPq/UFSM. 

References

ESNER, R., KISTERS, S., LEHMANN, A.S. (ed.). Hiding Making - Showing Creation.The Studio from Turner to TacitaDean. Amsterdam: University Press, 2013.

BASICO, S. P. Aportes para o diálogo sobre um novo currículo. Santa Maria: Imprensa Universitária UFSM, 1986.

BENETTI, A. Entrevista exclusiva concedida aos autores. Santa Maria, Brasil. Em 12 jun. 2017.

CALVO SERRALLER, Francisco. Los géneros de la pintura. Los géneros de la pintura. Madrid: Santillana Ediciones Generales, 2005.

CANTON, K. Natureza-Morta. In: Museu de Arte Contemporânea / SESI. Natureza--Morta: Still Life. São Paulo, 2004.

CHEREM, R. M. Imagem – acontecimento. In: FONSECA da SILVA, M. C. R.; MAKOWIE-CKY, S. (Org.). Linhas cruzadas: artes visuais em debate. Florianópolis: Ed. UDESC, 2009.

CIRILLO, J. Imagem – Lembrança: Comunicação e Memória no Processo de Criação. 2004. 160 p. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Universidade Católi-ca de São Paulo: São Paulo, 2004.

______, J; GRANDO, Ângela (org). Arqueologias da Criação: Estudos Sobre o Proces-so de Criação. Belo Horizonte: Com Arte, 2009.

COLI, J. O que é arte. São Paulo: Brasiliense, 2007.

SOUZA, E. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

DIDI-HUBERMAN, G. O Rosto e a terra: onde começa o retrato, onde se ausenta o rosto.v. 9, n. 16.PortoAlegre:Porto Arte, 1998.

ENTLER, R. Testemunhos silenciosos: uma nova concepção de realismo na fotogra-fia contemporânea. São Paulo: ARS, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2ª im-pressão da 43ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

LACROIX, L. “L’atelier-musée, paradoxe de l’expériencetotale de l’oeuvre d’art”. An-thropologie et Sociétés, XXX (3), 2006.

PASSERON, R. A poiética em questão. n. 21. v. 13. Instituto de Artes/ UFGRS. Porto Alegre: Porto Arte, 2004.

POLLAK, M. Memória e identidade social. Estudos históricos. v. 5, n. 10, p. 200-212, Rio de Janeiro: Editora FGV, 1992.

SCHNEIDER, N. Naturezas-Mortas. Lisboa:Taschen, 2009.

SOARES, C. Corpo e História. Campinas:Autores Associados, 2001.

TARKOVSKI, A. Esculpir o tempo. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2019-09-01

How to Cite

SANTOS JUNIOR, Antonio José dos; CORRÊA, Milena Regina Duarte; AGOSTINI, Stéfani Trindade. POETIC NARRATIVES OF A PAINTING ATELIER AND ITS TRAINING CONTRIBUTION. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 34–49, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019034. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12502. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática