CARLOS PASQUETTI, ART AND PHOTOGRAPHY:1960 AND 1970 DECADES AT PORTO ALEGRE
DOI:
https://doi.org/10.5965/21752346102202018143Keywords:
Carlos Pasquetti, photography, conceptualism, contemporary art in BrazilAbstract
This work looks at the entry of photography into the artistic milieu of Porto Alegre, between the 1960s and 1970s, when Carlos Pasquetti (1948) approached conceptualism, shared with other artists who worked outside the United States and Europe. The counterposition performed by the mechanical means of representation in relation to the regional artistic environment occurs in parallel with the confrontation of the political situation in which the country was. His work, from the outset, presents a duality, an apparent dichotomy between “classical” languages such as drawing and painting, and the use of a new understanding of what would be “appropriate” materials in artistic making. The use of photography by Pasquetti is linked in the first instance to works of conceptual bias, but his work incorporated other elements, which were virtually available in a “panorama” formed by the universe of information that reached the sensitivity of the artist.
Downloads
References
ARGAN, Giulio Carlo. Arte e crítica de arte. Lisboa: Estampa, 1988.
AYALA, Walmir (Org.). Dicionário brasileiro de artistas plásticos. Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1973. v. 3 (Coleção dicionários especializados, 5).
BEUTTENMÜLLER, Alberto Frederico. Viagem pela arte brasileira. São Paulo: Editora Aquariana, 2002. Disponível em: <http://books.google.com.br/>. Acesso em: 29 out. 2013.
CARVALHO, Ana Maria Albani de. Instalação como problemática artística contemporânea: os modos de espacialização e a especificidade do sítio. 2005. 369 f. Tese (Doutorado) - Curso de Ppgav, Departamento de Instituto de Artes, Ufrgs, Porto Alegre, 2005. Cap. 1. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/10864>. Acesso em: 15 dez. 2013.
CARVALHO, Ana Maria Albani de. Nervo Óptico e Espaço NO: a diversidade no campo artístico de Porto Alegre durante os anos 70. 1994. 318 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Artes/UFRGS, Porto Alegre, 1994.
CARVALHO, Ana Maria Albani de. Nervo Óptico e Espaço N. O.: Artes visuais em Porto Alegre durante os anos 70. In: BULHÕES, Maria Amélia (Org.). Artes Plásticas no Rio Grande do Sul: pesquisas recentes. Porto Alegre: UFRGS, 1995. v. 1.
CHRISTOV-BAKARGIEV, Carolyn (Ed.). Arte Povera. London: Phaidon, 2005. 304 p. Publicado originalmente em 1999. (tradução minha).
FABRIS, Annateresa. Arte conceitual e fotografia: um percurso crítico-historiográfico. Artcultura, Uberlândia, n.16, p. 19-32, jan./jun. 2008. Disponível em: . Acesso em: 22 jun. 2013.
FARIAS, Agnaldo (Ed.). Bienal 50 anos: 1951-2001. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2001.
FREIRE, Cristina; LONGONI, Ana (Org.). Conceitualismos do Sul/Sur. São Paulo: Annablume Editora Comunicação Ltda, 2009.
GREENBERG, Clement. Art and Culture: Critical Essays. Boston: Beacon Press, 1971.
JAREMTCHUK, Dária Gorete. Anna Bella Geiger: passagens conceituais. Belo Horizonte: C/Arte/EDUSP/FAPESP, 2007. v. 1.
KRAWCZYK, Flavio. O espetáculo da legitimidade: os salões de artes plásticas em Porto Alegre-1875/1995. 1997. 416 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1997.
MARGS. Planos e idéias: de 04 a 28 de novembro de 1976. MARGS, Porto Alegre, RS, 1976. Folder.
MORAIS, Frederico. Nervo Óptico: entre o museu e o mercado. O Globo, Rio de Janeiro, p. 40-40. 10 nov. 1977. Disponível em: <http://acervo.oglobo.globo.com/consulta-ao-acervo/?navegacaoPorData=197019771110>. Acesso em: 29 set. 2013.
OBINO, s/d apud AAMARGS. Projeto aquisição: catálogo. Porto Alegre: Margs, 1993. Obras doadas ao Acervo do MARGS, 1993. Catálogo da exposição. Galeria Arte Nobre, 06 de abril a 09 de maio de 1993.
PASQUETTI, Carlos José. Entrevista 1. Entrevista concedida a Cláudio Barcellos Jansen Ferreira em 17 set. 2013 em Porto Alegre. 5 arquivos. mp3 (1h35m49s).
POLANCO, Aurora Fernández. Arte Povera. Donostia-san Sebastián: Nerea, 1999. (Arte hoy). V. 3.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Ed. Senac, 2009.
SANTHIAGO, Ricardo. História oral e as artes: percursos, possibilidades e desafios. História Oral, [s.l.], v. 16, n. 1, p.155-187, jan./jun. 2013. Semestral. Disponível em: <http://revista.historiaoral.org.br/index.php?journal=rho&page=index>. Acesso em: 01 mar. 2018.
SIMON, Círio. Origens do Instituto de Artes da Ufrgs: Etapas entre 1908-1962 e contribuições na constituição de expressões de autonomia no sistema de artes visuais do Rio Grande do Sul. 2003. 660 f. Tese (Doutorado) - Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
SOURIAU, Etienne. Diccionario Akal de Estética. Madrid: Ediciones Akal, 1998. 1087 p. (18). Disponível em: <http://books.google.com.br/books>. Acesso em: 20 out. 2013.
ZANINI, Walter et al. As artes plásticas no seu presente, passado e futuro. O Estado de São Paulo, São Paulo, 17 set. 1972. p. 4-5. Disponível em: <http://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/19720917-29898-nac-0001-999-1-not>. Acesso em: 29 set. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo