Of feathers and tapes
corporeality and experimentation in hybrid environments
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530410022025e0101Keywords:
experimentalismo musical, hibridismo, viola, tape, vozAbstract
This text investigates the intersections between body, technology, and sound creation in the piece Have You Ever Seen a Bird Die? (2024), for viola, voice, and tape. Through an artistic-phenomenological approach, it explores the creative process as part of a doctoral research on the presence and corporeality of the performer in hybrid contexts. Divided into four sections, the article contextualizes the composition, analyzes its experimental impulses and poetic references (Costa, Zumthor, Caesar, Merleau-Ponty), and reflects on the compositional processes in light of the instrumentality of each sonic layer. Improvisation, chronicle, and natural sounds are articulated within a poetics that challenges boundaries between spoken and sung, acoustic and electronic. The piece proposes an embodied listening, serving as an invitation to continue artistic investigations on the body as a creative and mediating axis.
Downloads
References
BAYLE, François. La musique acousmatique. Propositions... ...positions. Paris: Buchet-
Chastel, 1994.
BERTELSEN, Olav W.; BREINBJERG, Morten; POLD, Søren. Instrumentness for creativity mediation, materiality & metonymy. In: Proceedings of the 6th ACM SIGCHI Conference on Creativity & Cognition. 2007. p. 233-242.
BOUYER, Gilbert Cardoso. Percepção e trabalho na fenomenologia de Merleau-Ponty. Ciênc. cogn., Rio de Janeiro , v. 14, n. 2, p. 59-73, jul. 2009 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212009000200006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 21 jun. 2024.
CAESAR, Rodolfo. A espessura da sonoridade: entre o som e a imagem. In: Anais do XXIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música. 2013.
COSTA, Rogério. O músico enquanto meio e os territórios da livre improvisação. São
Paulo, 2003.
______, Rogério. Processos de consistência e contextos na improvisação livre: aproximações preliminares. Revista Orfeu, v. 1, n. 2, 2016.
______, R. L. M. da. A ideia de corpo e a configuração do ambiente da improvisação musical. Opus, v. 14, n. 2, dez. 2008.
DI BENEDETTO, Antonio. O Silencieiro. São Paulo: Globo, 2006.
FERRAZ, Marcus Sacrini Ayres. Fenomenologia e ontologia em Merleau-Ponty. 2009. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
HONÓRIO, Jucemar. A má ambiguidade na filosofia de Maurice Merleau-Ponty. Florianópolis - SC. 2012 137f . Dissertação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
HOSOKAWA, Shuhei. “The Walkman Effect.” Popular Music 4 (1984): 165-80. (Disponível em J. Stern (Ed) The Sound Studies Reader, pp. 104-116)
MCLUHAN, Marshall. Electronics and the changing role of print. Audio Visual Communication Review, p. 74-83, 1960.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto Ferreira de Moura. 4ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
PADOVANI, J. H. Escutar com máquinas, compor com pássaros: sobre ‘nós, passarinho’ para flauta e eletrônica em tempo real. Música Hodie, Goiânia, v. 24, 2024. DOI: 10.5216/mh.v24.78610.
RODRIGUES, Michele Pereira. O cronismo de Luiz Ruffato no El País: narrativas de resistência e engajamento. Dissertação. Mestrado em Comunicação. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, MG. 2018.
PAUL, Valéry. La conquête de l’ubiquité. Pièces sur l’art, p. 1284, 1934.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Sueli Fenerich. 2ª Ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thayná Aline Bonacorsi Xavier, Rogério Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.