Guaipecas body identities: artistic research and anti-fascist performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530410012025e0106

Keywords:

artistic research, creative processes, popular song, antifascist performance

Abstract

“Stray-Dog body-identities” consists of artistic research which explores the interface between music and movement through popular song and choreographic composition with the aim of producing live performance and audiovisual content. This investigation takes place in the collaborative practice between two researchers, a performer and composer of popular song and a contemporary dance choreography composer. The interaction between these languages ​​reveals strategies, operations and elements of the creative processes not perceived by itselves in isolation. Thus, the artists observe their own processes and perceive the oral and corporal knowledge inscribed in their practices. In addition to the reflection on the processes themselves, there is intentionality and search for countercolonial and antifascist poetics that allow to rethink practices in the university promoting the expansion of fields of knowledge at a glocal level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Ernesto Maia, Universidade Federal de Pelotas

Cantor e compositor. Professor do Centro de Artes da UFPel, é também ativista cultural e pesquisador PhD em Música pela Bath Spa University (Reino Unido), Mestre em Literatura Brasileira (UFRGS) e Licenciado em Música (UFRGS). Coordenador do Grupo de Pesquisa em Produção e Políticas Culturais e da Agência de Indústria Criativa e Mobilização Social (UFPel).

Maria Fonseca Falkembach, Universidade Federal de Pelotas

Artista e professora do Curso de Dança – Licenciatura da UFPel. Doutora em Educação (UFRGS). Mestre em Teatro (Udesc). Graduada em Artes Cênicas (UFRGS). De 1996 a 2008, atuou como bailarina e atriz em Porto Alegre, em diversos trabalhos cênicos. Radicada em Pelotas desde 2009, quando fundou o Tatá – Núcleo de Dança-Teatro, no qual atua como coordenadora, coreógrafa, dramaturga, diretora e desenvolve pesquisa que articula as artes da cena e a educação.
https://dramaturgiadocorpo.blogspot.com/

http://lattes.cnpq.br/3998116807262286

References

BESSA, Leandro. DIADORIM-MENINO: transgeneridade e imagem mitopoética em Grande Sertão: Veredas. Iluminuras, v. 23, n. 62, 2022.

BERCHT, Gabriela. Pornografia e atos de fala: a perspectiva de Catharine MacKinnon. Revista Estudos Feministas, 30 (2). Florianópolis, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n277282. Acesso em: 11 jul 2025.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaina; PORTELLI, Alessandro. Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Ed. da FGV, 2006. p. 183-191.

BOURDIEU, Pierre. Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.

BOURDIEU, Pierre. The field of cultural production: Essays on art and literature. Cambridge: Polity, 1993.

CORPAS, Danielle. Grande Sertão: Veredas e formação brasileira. Revista da ANPOLL, v. 1, n. 24, 2008.

FALKEMBACH, Maria Fonseca. Formação do corpo-sujeito/performer antifascita: currículo em tempos de governamentalidade algorítmica. In: ICLE, Gilberto (Org.). Formação e processos de criação: pesquisa, pedagogia e práticas performativas. São Paulo: Max Limonad, 2021. p. 34-59.

FALKEMBACH, Maria Fonseca. Dramaturgia do corpo e reinvenção de linguagem: transcriação de retratos literários de Gertrude Stein na composição do corpo cênico. Dissertação (Mestrado em Teatro). Programa de Pós-Graduação em Teatro, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2005. Disponível em: https://www2.dti.ufv.br/danca_teatro/files/pesquisa/DISSERTACAO%20COMPLETA%20PDF.pdf. Acesso em: 08 jun 2024.

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Cena. Porto Alegre, n. 7, p. 77-88, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/cena/article/view/11961/7154 Acesso em: 08 jun 2024.

GONZÁLEZ, Danae Gallo et al. Tecendo futuros. Utopias e distopias contra/coloniais. outra travessia, v. 1, n. 37, p. 8-21, 2024. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/102789 Acesso em 10 mar 2025

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (Ed.). The invention of tradition. Cambridge university press, 2012.

LABAN, Rudolf. Dança Educativa Moderna. Ullmann, Lisa (ed.). Trad. Maria da Conceição Parahyba Campos. São Paulo: Ícone, 1990.

LILLIESTAM, Lars. On playing by ear. Popular music, v. 15, n. 2, p. 195-216, 1996.

LORD, A.B. The Singer of Tales. London: Oxford University Press, 1971.

LÓPEZ-CANO, R.; SAN CRISTÓBAL OPAZO, Ú. Investigación artística en música. Barcelona: Grup de Recerca, 2014.

MAIA, Leandro. Poetics of song: songwriting habitus in the creative process of Brazilian music. Tese (Doutorado em Música). Bath Spa University, 2019.

MAIA, Leandro. Guaipeca. Parêntese. Porto Alegre, 11fev.2023. Disponível em https://www.matinaljornalismo.com.br/parentese/resenha/guaipeca/ Acesso em 09 jun 2024

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Editora Cobogó, 2021.

MIDDLETON, Richard (Ed.). Reading pop: Approaches to textual analysis in popular music. Oxford University Press, USA, 2000.

OJALA, Aleksi; VÄKEVÄ, Lauri. Keeping it real: addressing authenticity in classroom popular music pedagogy. Nordic Research in Music Education. Yearbook Vol. 16, 87–99, 2015. Disponível em http://hdl.handle.net/11250/2425455 acesso 10/03/2025

ONG, Walter J.; HARTLEY, John. Orality and literacy. Abington: Routledge, 2013.

RETRATO da atriz enquanto corpo na criação de Molly Bloom. Maria Falkembach, Temis Nicolaidis. Catarse Coletivo de Comunicação, 2015. DVD.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Editora Companhia das Letras, 2019.

ROSA, João Guimarães. Noites do sertão. Global editora, 2021.

SCHECHNER, Ricahrd. Restauración de la conducta. In: TAYLOR, Diana; FUENTES, Marcela (Edits.). Estudios avanzados de performance. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Politica, Tisch School of the Arts, New York University, 2011. p. 31-50.

SCHLEE, Aldyr Garcia. Dicionário da Cultura Pampeana Sul-Rio-Grandense. Pelotas: Fructos do Paiz, 2019. 2v. 992 p.

SILVA, Antonio de Pádua Dias da. Desejo homoerótico em Grande sertão: veredas. Revista da ANPOLL, v. 1, n. 24, 2008.

SMITH-AUTARD, Jaqueline M. Dance composition: a practical guide to creative success in dance making. Fifth Edition. New York: Routledge, 2004. 212 p.

SOUZA, Marcelo Henrique Marques de. O complexo de vira-lata e o vira-lata complexo. TRANZ: Revista de Estudos Transitivos do Contemporâneo, 2013. p. 1-8. Disponível em https://tranz.org.br/8_edicao/TranZ13-Marcelo-Formatado.pdf acesso em 09 jun 2024

SUFICIER, D. M.; SANTOS, A. A. dos; VIEIRA, M. T.; MUZZETI, L. R. A noção bourdieusiana de hexis corporal em teses e dissertações brasileiras. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 26, n. 51, 2021. DOI: 10.52780/res.14265. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/14265. Acesso em: 09 jun 2024.

SUMAN, Katia. O jabá e a formação do gosto musical: um estudo sobre o mundo das FMs. In LEITE, Carlos Augusto Bonifácio; FISCHER, Luís Augusto. O Alcance da Canção: estudos sobre música popular. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2016.

TAGG, Philip. Kojak-50 seconds of television music: toward the analysis of affect in popular music. Tese de Doutorado. University of Gothenburg 1979.

Published

2025-08-05

How to Cite

MAIA, Leandro Ernesto; FALKEMBACH, Maria Fonseca. Guaipecas body identities: artistic research and anti-fascist performance. Orfeu, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. e0106, 2025. DOI: 10.5965/2525530410012025e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/27026. Acesso em: 19 sep. 2025.