The construction processes of musical interpretation based on the threefold mimesis: an analysis after Paul Ricoeur
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530410012025e0103Keywords:
Musical Interpretation, narrative, time, hermeneutics, musical analysisAbstract
This article begins an investigation into the interaction between Paul Ricoeur's narrative theory and interpretative practices in music. Starting from the premise that mimesis, a process presented by the author in three stages, transcends imitation to reach figuration, configuration and refiguration, the work seeks to explore ways of representing subjective relationships from musical compositions, in which narrative mechanisms interact within the musical structure. At the heart of this connection is the question of whether it is possible, based on Paul Ricoeur's hermeneutics, to draw up a discussion that can support the interpretative and performative act. This article therefore seeks to promote a conceptual framework for musical interpretation in which the subject understands the structural dynamics of the work and positions themselves based on their relationship with the world, escaping dichotomies of the subject vs. object type that affect analysis for performance purposes
Downloads
References
ARISTÓTELES. Poética. Edição Bilíngue; tradução, introdução e notas de Paulo Pinheiro. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2017.
BARROS, Leonardo Canuto de. Paul Ricoeur: possibilidades e impasses da narrativa. 2ª ed. São Paulo: Edições 70, 2023.
BRESSAN, C. C. B.; TEIXEIRA, W. Dialogismo E Ato Responsivo Na Interpretação Musical: uma análise de “Estudio Sin Luz” de Andrés Segóvia. DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, [S. l.], v. 28, p. e282406, 2024. Disponível em: https://seer.unirio.br/revistadebates/article/view/13323. Acesso em: 23 jan. 2025.
BROUWER, Leo. Canticum. Violão. Paris: Editions Max Eschig, 1974.
BUBOLS, Carlos Frederíqui Dias. O Círculo Hermenêutico De Paul Ricoeur Como Mediação Narrativa Da Experiência. Revista Ideação, N. 46, Julho/Dezembro 2022, pp 159-175.
CAPUTO, A. Paul Ricoeur e la musica come caso-limite nella sinfonia delle arti. Journal of Philosophy. v. 1, 2015.
GAVALCHIN, John. Temporality In Music: A Conceptual Model Based On The Phenomenology Of Paul Ricoeur. Tese. (Doutorado em Filosofia na escola de educação). New York University, 2000.
GRABÓCZ, Marta; MCCLELLAND, Ryan. Paul Ricoeur's Theories of Narrative and Their Relevance for Musical Narrativity. Indiana Theory Review, Vol. 20, No. 2, 1999. pp. 19-39.
HANSLICK, Eduard. Do Belo Musical. Tradução de N. Simone Neto. Campinas: Editora da Unicamp, 1992.
HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Tradução de Maria da Conceição Costa. Lisboa: Edições 70, 2018.
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Tradução de Márcia Sá Cavalcante. 10ª ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
LEMINSKI, Paulo. Ensaios e Anseios Crípticos. 2ª ed. Campinas: Editora Unicamp. 2012.
MERTZ, Johann Kaspar. Trois Morceaux: Fantaisie Hongroise, Op. 65, No. 1, violão. Heidelberg: Chanterelle Verlag, 1985. Partitura. 15 p.
PALMER, Richard E. Hermenêutica. Lisboa: Edições 70, 2018.
PONZIO, Augusto. “A concepção bakhtiniana do ator como da um passo”. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para Uma Filosofia do Ato Responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 3ª ed. São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.
PREVEDELLO, Tatiana. Narratividade em Paul Ricoeur: Porto Alegre: Polifonia, 2022.
RANCIÈRE, Jacques. As Margens da Ficção. Tradução de Fernando Scheibe. São Paulo: Editora 34, 2021.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa 1: A Intriga e a Narrativa Histórica. Trad. Claudia Berliner. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2020.
RICOEUR, Paul; BOTTON, João Batista. Entre Tempo e Narrativa: concordância/discordância. Kriterion, Belo Horizonte, no 125, Jun./2012, p.299-310.
ROJAS, Cristián Leonardo Guerra. Tiempo Histórico, Tiempo Litúrgico, Tiempo Musical: Una Escucha Entre Paul Ricoeur Y La Misa De Chilenía. Tese (doutorado em Filosofia com ênfase em estética e teoria da arte). Universidade do Chile. Santiago do Chile. 2007.
SAVAGE, Roger W. H. Is Music Mimetic? Ricoeur and the Limits of Narrative. Journal of French Philosophy. v. 16, no 1 e 2. 2006, p. 121 - 133.
SCHENKER, Heinrich. The Art of Performance. Tradução de Irene Schreier Scott. Editado por Heribert Esser. Oxford: Oxford University Press, 2000.
TEIXEIRA, William; FERRAZ, Sílvio . Affects of chaos: Rhetorical pathos and the epistemology of musical discourse. Zbornik Akademije umetnosti, p. 64-88, 2018.
ULLMANN, Stephen. Semántica: Introducción a La Ciencia del Significado. Tradução de Juan Martín Ruiz Werner. Madri: Aguilar s. a. de ediciones. 1972.
XAVIER, Donizete José. Paul Ricoeur de A a Z: uma contribuição de estudantes para estudantes. 1ª ed. São Paulo: Fons Sapientiae. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Caio Cezar Braga Bressan, William Teixeira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.