Thinking of plasticity in the musical composition: sculpting time, modeling listenings
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530405012020293Keywords:
Music Composition, gesture, compositional problem, timeAbstract
This paper will discuss some problems in musical composition that trouble the compositional practice of the author, and that stand out due to its operating modes in the continuity of a temporal flow. The problems were raised from some observations and reflections made by a researcher about his own practice as a composer, but they also were explored and questioned in several contexts that point to singular compositional ideas. Thus, through analysis of pieces of different composers in contrast with the researcher’s compositions, this paper contributes to thinking about some compositional problems such like the function of plastic transformations of objects and musical textures in their relations with time, seen both as flow and as an event.
Downloads
References
ANÔNIMO. [1396-1399] O Virgo Splendens. In: VIRET, Jaques (org.). Le Llibre Vermell
de Montserrat (XIVe siècle), édition pour voix à cappella, fac-símile. Lyon: Éditions à
Coeur Joie, 2004. 128 p.
DELEUZE, Gilles. Cinéma 2: l’image-temps. Paris: Minuit, 1985.
DELEUZE, Gilles. Espinosa e o problema da expressão. Trad. Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2017 [1968].
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Ed. 34, 1992 [1991].
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Trad. Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Ed. 34, 1995. V. 2. [Mille Plateaux - capitalisme et squizophrénie 2. Paris: Minuit, 1980]
FERRAZ, Silvio. Notas do caderno amarelo: a paixão do rascunho. Tese (Livre Docência em Criação Musical) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: http://sferraz.mus.br/principal_ing.htm.
FERRAZ, Silvio. Músicas e Territórios. Polêm!ca, v. 9, p. 62-130, 2010. Disponível em:
http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/viewFile/2815/1942.
GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Ed. 34, 1992.
LIGETI, G. States, events and transformations. Perspectives of new music, Seattle, Washington University Press, v. 31, n. 1. 1993 [1960]. p. 164-171.
LIGETI, G. Sur Volumina. In: LIGETI, G. L’atelier du compositeur. Trad. francês Catherine Fourcassié, Pierre Michel et al. Genebra: Contrechamps, 2013 [1968]. p. 187-188.
MESSIAEN, Olivier. Techniques de mon langage musical. Paris: Leduc, 1940.
OLIVEIRA, Franscisco Zmekhol Nascimento de. A escrita rítmica de Olivier Messiaen e seus desdobramentos em outros aspectos de sua prática composicional. 195 f.
Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
ORLANDI, Luiz B. L. Um gosto pelos encontros. In: ORLANDI, Luiz B. L. Arrastões na imanência. Campinas: Phi, 2018. p. 395-417.
PACE, Ian. Composição e performance podem ser, e frequentemente tem sido performance. Vórtex, Curitiba, v. 8, n. 1, p. 1-23, 2020 [2015]. Trad. Vitória Liz P.
Louveira e William Teixeira. Disponível em: http://vortex.unespar.edu.br/pace_v8_n1.pdf.
PAQUIN, Louis-Claude. La Méthodologie. In: PAQUIN, Louis-Claude. Méthodologie de la recherche création. Montréal: Université du Québec à Montréal, 2014. Disponível em: http://lcpaquin.com/methoRC/MethoRC_methodologie.pdf/.
PENHA, Gustavo. caminhos, passagens e saídas. Clarinete, violino, violoncelo e piano. 2008. 1 partitura.
PENHA, Gustavo. Reescrituras na música dos séculos XX e XXI. Dissertação (Mestrado
em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010a.
PENHA, Gustavo. Nenhum, nenhuma. Piano solo. 2010b. 1 partitura.
PENHA, Gustavo. per suoanre in um teatro vuoto. Quarteto de cordas. 2012. 1 partitura.
PENHA, Gustavo. estudo sobre gravitação. para quarteto de cordas. 2013 [2011-2013]. 1 partitura.
PENHA, Gustavo. presque um murmure sans son. Quatro percussionistas. 2014a. 1 partitura.
PENHA, Gustavo. Vento sob os dedos. Flauta solo. 2014b. 1 partitura.
PENHA, Gustavo. Zanzando em zigue-zague. Flauta traverso, teorba e violoncelo. 2014c. 1 partitura.
PENHA, Gustavo. Farfalhando. Sax barítono e eletrônica em tempo real. 2015. 1
partitura.
PENHA, Gustavo. Entre escutas e solfejos: afetos e reescrita crítica na composição musical. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Unicamp, Campinas, 2016.
PENHA, Gustavo. Música e a produção de afetos. Vortéx, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 1-29, 2019.
ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001 [1956].
SIMONDON, Gilbert. L’amplification dans les processus d’information. In: SIMONDON, Gilbert. Communication et information: cours et conférences. Chatou: Éd. de la Transparence, 2010 [1962].
STRAVINSKY, Igor; CRAFT. Robert. Conversas com Igor Stravinsky. Trad. Stella Rodrigo
Octavio Moutinho. São Paulo: Perspectiva, 2004 [Conversations with Igor Stravinsky. New York: Doubleday & Company, 1959].
VIRET, Jacques. Commentaires des chants. In: VIRET, Jacques. Le Llibre Vermell de Montserrat (XIVe siècle): édition pour voix a cappella, fac-símile. Lyon: Éditions à Coeur Joie, 2004. 1 partitura. 44 p.
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Ed. 34, 2016 [2004].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ORFEU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.