Sagrada Malandragem: process of criation and anti-racist education
DOI:
https://doi.org/10.5965/235809252712023e4518Keywords:
creation processes, Zé Pelintra, anti-racist education, theaterAbstract
This article starts from the crossroads and urgencies invol- ved in the process of teaching and creating the scenic show entitled Sagrada Malandragem, inspired by Zé Pelintra and the sacred trickery of an Afro-religious matrix. Put together with students from technical courses at the School of Theater and Dance at the Federal University of Pará, the play triggers the analysis of the teaching and scenic creation processes develo- ped by the directors and guided by an anti-racist perspective. The pedagogies that permeate the production of the play seek strategies of education through diversity and breaking with oppressive paradigms of raciality, evident both from the point of view of the staging and the scene music.
Downloads
References
AUTORIA COLABORATIVA. Sagrada Malandragem: uma dramaturgia colaborativa. 2022. Não publicado.
CARNEIRO, Janderson Bax. Para ver quem vem na umbanda: Zé Pelintra e a malandragem na prática religiosa umbandista. Curitiba: Appris, 2020.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2023.
LIGIÉRO, Zeca. Malandro divino: a vida e a lenda de Zé Pelintra, personagem mítico da Lapa carioca. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Era, 2010.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.