Comic books produced by peasant and indigenous students: a study from the cultural-historical theory
DOI:
https://doi.org/10.5965/235809252812024e03693Keywords:
Comic Books, Rural Education, Developmental TeachingAbstract
We understand that the Cultural-Historical Theory seeks to elaborate teaching instruments that differ from traditional teaching, since it enables individuals to appropriate theoretical knowledge so that, in fact, psychic development occurs, by means of historical and cultural elements. Its objective is to identify the contributions of Comic Books as a didactic and pedagogical resource for peasant students at a public Brazilian university. The methodology is the Didactic-Training Experiment and the observation of the Comics classes held with peasant students. The experiment developed allowed us to understand that the learning developed throughout the study activity proposed to the students (comic books production) became efficient, as they were able to develop steps of this activity with more autonomy, without the help of the subject teacher. This reveals that they were able (some with more ease, others not so much) to form concepts, promoting theoretical thinking and, consequently, to transform their realities from the understanding they have of the essence of the Brazilian countryside (and not only its appearance), as was evident in their stories.
Downloads
References
AQUINO, O. F. O Experimento Didático-Formativo: contribuições de L. S. Vigotski, L. V. Zankov e V. V. Davídov. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do Ensino Desenvolvimental. Uberlândia: EDUFU, 2017, p. 323-350.
AQUINO, O. F. O experimento didático-formativo: contribuições para a pesquisa em didática desenvolvimental. Uberaba: UNIUBE, 2015.
ARAÚJO, G. C.; MIGUEL, J. C.; ARAÚJO, R. G. Aesthetic Literacy in Young People’s and Adults’ Awareness From a Developmental Learning Perspective. Frontiers in Psychology, v. 12, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.638920
ARAÚJO, G. C. A Pesquisa em Ciências Humanas na Perspectiva Histórico-Cultural. In: Letramento Estético na EJA e na Educação do Campo. São Paulo: Editora Oficina Universitária, p. 42-130, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2020.978-65-5954-003-7
ARAÚJO, G. C.; COSTA, M. A.; COSTA, E. B. As histórias em quadrinhos na educação: possibilidades de um recurso didático-pedagógico. A Margem, Uberlândia, ano 1, n. 2, p. 26-36, 2008.
ARAÚJO, G. C. Dialogando com a linguagem visual das histórias em quadrinhos em sala de aula. Revista de Letras Norte@mentos, Sinop, v. 6, n. 12, p. 303-317, jul./dez. 2013.
ARAÚJO, G. C.; MIGUEL, J. C. As histórias em quadrinhos nos processos de leitura e escrita de jovens e adultos da Educação do Campo: uma proposta de letramento estético. Interfaces da Educação, v. 11, n. 32, p. 632-661, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.26514/inter.v11i32.4232
ARAÚJO, G. C. O Ensino de Arte na Educação de Jovens e Adultos: Uma Experiência em Cuiabá-MT. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação. Cuiabá-MT, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1517-97022015051839
ARAÚJO, G. C. Arte/educação no Campo: algumas reflexões. In: SILVA, C.; AIRES, H. Q. P.; MIRANDA, C. F.; OLIVEIRA, U. F. (orgs). Educação do Campo, Artes e Formação Docente. Palmas: EDUFT, 2016, p. 147-167.
ARROYO, M. Políticas de formação de educadores(as) do campo. Caderno Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 157-176, mai./ago. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004
CALDART, R. S. Sobre a Educação do Campo. In: SANTOS, C. A. (org.). Por uma Educação do Campo: campo, políticas públicas, educação. Brasília: INCRA/MDA, 2008, p. 67-86.
CÓRDOVA, F. P.; SILVEIRA, D. T. A Pesquisa Científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (orgs.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 31-42.
DAVÍDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na psicologia. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas. [1988]. Disponível em: http://professor.ucg.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/5146/material/Davydov. Acesso em: 16 de abril de 2023.
DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscou: Editorial Progresso, 1978.
FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: teoria prática em educação popular. Petrópolis: Editora Vozes, 1989.
LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar em Revista, n. 24, p. 113-147, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.352
LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, p. 5-24, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002
LIBÂNEO, J. C. A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino. Revista Educativa-Revista de Educação, v. 19, n. 2, p. 353-387, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.18224/educ.v19i2.5391
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vygotsky, Leontiev, Davydov - três aportes teóricos para a teoria histórico-cultural e suas contribuições para a didática. Goiás, 2011.
LURIA, A. R. Vigotski. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (orgs.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2006, p. 21-38.
PAIVA, J.; HADDAD, S.; SOARES, L. J. Pesquisa em educação de jovens e adultos: memórias e ações na constituição do direito à educação para todos. Revista Brasileira de Educação, v. 24, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240050
PUENTES, R. V. V. Davidov e V. V. Repkin: aproximações e distanciamentos a respeito da Teoria da Atividade de Estudo (TAE). Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 1, p. 28–57, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n1p28
PUENTES, R. V.; AMORIM, P. A.; CARDOSO, C. G. Didática desenvolvimental da atividade: contribuições de VV Repkin ao sistema Elkonin-Davidov. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, p. 267-286, 2017.
PUENTES, R. V. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie: R. de Didat. e Psic. Pedag, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 20-58, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-2
PUENTES, R. V.; LONGAREZI, A. M. Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, p. 247-271, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013005000004
PUENTES, R. V. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação, Santa Maria, n. 44, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984644437312
SANTOS, L. A.; OLIVEIRA, M. R. As Hqs como ferramentas de incentivo à leitura e à produção textual. Revista de Letras Norte@mentos, Sinop, v. 9, n. 18, 2016.
SFORNI, M. S. Interação entre didática e teoria histórico-cultural. Educação & Realidade, Campinas, v. 40, p. 375-397, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623645965
SILVA, C. Políticas Públicas para Educação do Campo: uma luta dos povos do campo. Tocantinópolis: s/n, 2014.
SILVA, C. Pedagogia da alternância: práticas de letramentos em uma escola família agrícola brasileira. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras: ensino de Língua e Literatura, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/11612/854. Acesso em: 17 de setembro de 2023.
SOUZA, V. L. T.; ANDRADA, P. C. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estud. psicol., Campinas, v. 30, n. 3, p. 355-365, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2013000300005
UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS. Conselho Universitario. Resolução Nº 28, de 08 de outubro de 2020. Dispõe acerca das Diretrizes Gerais para o desenvolvimento das atividades acadêmicas da UFT, Ensino Remoto (Online) e Ensino Híbrido, durante o período emergencial decorrente do coronavírus (Covid-19). Disponível em: http://www.uft.edu.br/centroengenharias/wp-content/uploads/2014/02/Normas-Bibliograficas-1.pdf. Acesso em: 04 de agosto de 2023.
VIGOTSKI, L. Psicologia pedagógica. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VIGOTSKI, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Ridendo Castigat Mores, 2001.
ZAMPERETTI, M. P. Artes visuais e ensino remoto: paroxismo nas interações em tempos de pandemia. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 29, p. 37-53, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5965/2175234613292021037
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.