Feeling, validating and experiencing: connec- tions, brigdes and approximations between bodily knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5965/10.5965/235809252612022e2299Keywords:
Somatic education, Body topography, Body readingAbstract
This paper aims to promote reflections and introduce ques- tions about educational and creative processes within the scope of the Performing Arts. Thefore, we will seek to discuss two pers- pectives: the pedagogy or system, sui generis, of neoplatonic basis undertaken by François Delsarte and the philosophical and thera- peutic vision of Corporal Reading (CL) shared by Nereida Fontes Vilela. The approach used is content analysis, also using the peda- gogical perspective of the crossroads of Antônio Simas and Luiz Rufino. This intersection of thoughts, disparate modes and know- ledge reveals, each in its own way, that bodily signals are access routes to knowledge rooted in our bodies that carry stories and that need to be felt, validated and experienced.
Downloads
References
DECROUX, Etienne. Parole sul mimo. Roma: Dino audino edito- re, 2003.
LERRO, Luiz Daniel. Gli schemata degli orixas: azioni, gesti e atteggiamenti della cultura afro-brasiliana nelle metodologie pedagogico-teatrali. 2013. 343 f. Tese Doutorado em Estudos Teatrais e Doutorado em Artes Cênicas – Departamento de Musica e Espetáculo e Universidade de Bologna e Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia. Bologna, Salvador, 2013.
MIRANDA, Evaristo Eduardo de. O Corpo. Território do Sagrado. São Paulo: Edições Loyola, 2000.
VILELA, Nereida Fontes. O ser humano, uma unidade multidi- mensional. Belo Horizonte: digitalizado, (s.d.).
______________________. 1o Centro de força. Centro de Estimulação da Adaptação, da Satisfação das Necessidades Básicas de Sobrevivência e de Evolução da Espécie. Belo Horizonte: digita- lizado, (s.d.).
______________________. 2o Centro de força. Centro de Organização das Relações Interpessoais Primárias e de Estimulação da Sexualidade. Belo Horizonte: digitalizado, (s.d.).
______________________. 3o Centro de força. Centro da Identidade e da Individualidade. Belo Horizonte: digitalizado, (s.d.).
______________________. 4o Centro de força. Centro Estimulador da Emocionalização, da Amorização, da Harmonização das Relações Humanas e da Objetivação e Sociabilização dos Impulsos Internos. Belo Horizonte: digitalizado, (s.d.).
______________________. 5o Centro de força. Centro da Expressão Criativa e da Sexualidade Sutil. Belo Horizonte: digitalizado, (s.d.).
______________________. 6o Centro de força. Centro da Percepção e da Síntese. Belo Horizonte: digitalizado, (s.d.).
______________________. 7o Centro de força. Centro da Espirtualidade. Belo Horizonte: digitalizado, (s.d.).
RANDI, Elena. Il magistero perduto di Delsarte. Dalla parigi romantica alla modern dance. Padova: Esedra Editrice, 1996.
STANISLAVSKI, Konstantin. La mia vita nell’arte. Firenze: La casa Usher, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.