PEDAGOGICAL PRACTICE IN THEATER IN PRI- SON: REPORT OF AN EPISTEMOLOGICAL TUR- NOVER
DOI:
https://doi.org/10.5965/10.5965/235809252612022e2359Keywords:
Theater, Prison, Teaching-LearningAbstract
This text is a mixture of experience reports and academic reflections on the process of implantation of the Theater in the State School São José in Macapá (AP) located inside the Institute of Penitentiary Administration (IAPEN) from an extension rese- arch action of the Course of Theater of the Federal University of Amapá (UNIFAP). Between invisibilities and approximations, we present a process of reassessment of the pedagogical practice in Theater, promoting an epistemological turn in the methodo- logies of Theater-Education from the voices of all interlocutors participating in the project in a personal/conceptual dialogue about the formative processes present in Theater actions in Communities.
Downloads
References
JAPIASSU, Ricardo Ottoni Vaz. Metodologia do Ensino do Teatro. Campinas – SP: Papirus, 2001. (Coleção Ágere).
NOSÉ, José Flávio Cardoso. O Teatro Amador a partir de dois P(s): Putas e Presos. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021.
PAULA, Emerson de; FONSECA, José Flávio Gonçalves da. Formação em Teatro no Amapá e a Acessibilidade Cultural: encontros e revisões. In: PAULA, Emerson de, FONSECA, José Flávio Gonçalves da Fonseca (Org.). Acessibilidade Cultural no Amapá. São Paulo: e-Manuscrito, 2021.
ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir: Uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. In: Cadernos de Subjetividade, v.1 n.2: 241-251. Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade, Programa de Estudos Pós Graduados de Psicologia Clínica, PUC/SP. São Paulo, set./fev. 1993.
SANTOS, Andressa da Silva; SILVA, Emerson de Paula. Teatro na Prisão: A Extensão e a Pesquisa como caminhos formativos em Pedagogia do Teatro. Urdimento, Florianópolis, v. 3, n. 39, nov./ dez. 2020.
SILVA, Emerson de Paula; DUARTE, Álvaro R. M. Liberdade e Criatividade a partir do Teatro na Prisão: Relato de experiência de uma prática teatral com mulheres em situação de cárcere na zona da mata mineira. Urdimento, Florianópolis, v. 3, n. 39, nov./dez. 2020.
SILVA, Emerson de Paula; FERREIRA, Frederico de Carvalho; MARQUES, Mayara Caroline da Costa. Trajetória da Pele: Teatro e Educação Penitenciária em Macapá. In: VASQUEZ, E.L; ABREU, A.A; FEIO, L.S.R. (Org.). Educação Penitenciária Amapaense: Pesquisa, demanda recorrente e formulação de política educa- cional. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020. (Coleção Educar na Prisão e Escola, Vol 1).
SILVA, Emerson de Paula. Jogos Teatrais e Educação Penitenciária em Macapá. In: Revista Moringa Artes do Espetáculo, Dossiê A diáspora dos jogos teatrais no Brasil. João Pessoa, v. 11, n. 2, jul-dez/2020, p. 179 – 185.
Additional Files
Published
Versions
- 2023-04-11 (2)
- 2023-04-05 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.