Da literatura à cena

Jogos teatrais e apropriação literária na aula de Arte/Teatro no Ensino Médio

Authors

  • Joana Leticia Araujo Vogel Universidade Estadual de Santa Catarina (Udesc), Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021188

Keywords:

Theater pedagogy. Shared Reading. Literary and theatrical appropriation

Abstract

This paper presents the results of a Pedagogical Proposal of literary and theatrical appropriation, based on the novel Dom Casmurro by Machado de Assis, in the context of the subject of Arts at Colégio Estadual São Cristóvão, in União da Vitória, Paraná, linked to the Mestrado Profissional in Arts - UDESC. Following the guidelines of the legal frameworks of the BNCC and the Education Guidelinesof the state Paraná. We investigated the possibilities of fostering repertoire for creative theatrical processes at school through literature, shared reading, collaborative writing and theatrical games. The methodology applied to the practice was action research with participatory research procedures and bibliographic research. The main concepts under discussion are shared reading (VIDOR, 2016), literary reception (ZUMTHOR, 2000), the pleasure and enjoyment of the text (BARTHES, 2015), appropriation in the context of literature and theater (MARTINS, 2004), individual and collaborative writing (NICOLETE, 2002), scenic composition (PUPO, 2005 and MARTINS, 2004). The appropriation process resulted in three scenes that were built together and presented as a result to the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. São Paulo: Ed. Moderna, 1983.

BARRETO Cristiane. A travessia do Narrativo para o Dramático no Contexto educacional. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. J Guinsburg. 6ª Edição. Fortaleza, CE: 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 31 Mar. 2020.

MARTINS, Marcos Bulhões. Encenação e jogo: experimento de aprendizagem e criação do teatro. São Paulo: Hucitec, 2004.

NICOLETE, Adelia. Criação coletiva e processo colaborativo: algumas semelhanças e diferenças no trabalho colaborativo. Revista Sala Preta. São Paulo, SP: Vol. 2, p. 318-325, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v2i0p318-325. Acesso em: 15 Ago. 2020.

PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Arte. Curitiba, 2008.

PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico, uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva: Capes-SP: Fapesp-SP, 2005.

SOARES, Magda Becker. As muitas facetas da alfabetização. Caderno de pesquisa. São Paulo (52): 19-24, fev. 1985. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1358.pdf. Acesso em 19 Jun. 2020.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em 03 Out. 2019.

VIDOR, Heloise Baurich. Leitura e teatro: aproximação a apropriação de texto literário. 1. Ed. São Paulo: Hucitec; Florianópolis, SC: Fapesc, 2016.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Tradução. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: EDUC, 2000.

Published

2021-09-01

How to Cite

VOGEL, Joana Leticia Araujo. Da literatura à cena: Jogos teatrais e apropriação literária na aula de Arte/Teatro no Ensino Médio. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 188–209, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021188. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19574. Acesso em: 17 jul. 2024.