Da literatura à cena
Jogos teatrais e apropriação literária na aula de Arte/Teatro no Ensino Médio
DOI:
https://doi.org/10.5965/2358092525252021188Keywords:
Theater pedagogy. Shared Reading. Literary and theatrical appropriationAbstract
This paper presents the results of a Pedagogical Proposal of literary and theatrical appropriation, based on the novel Dom Casmurro by Machado de Assis, in the context of the subject of Arts at Colégio Estadual São Cristóvão, in União da Vitória, Paraná, linked to the Mestrado Profissional in Arts - UDESC. Following the guidelines of the legal frameworks of the BNCC and the Education Guidelinesof the state Paraná. We investigated the possibilities of fostering repertoire for creative theatrical processes at school through literature, shared reading, collaborative writing and theatrical games. The methodology applied to the practice was action research with participatory research procedures and bibliographic research. The main concepts under discussion are shared reading (VIDOR, 2016), literary reception (ZUMTHOR, 2000), the pleasure and enjoyment of the text (BARTHES, 2015), appropriation in the context of literature and theater (MARTINS, 2004), individual and collaborative writing (NICOLETE, 2002), scenic composition (PUPO, 2005 and MARTINS, 2004). The appropriation process resulted in three scenes that were built together and presented as a result to the school community.
Downloads
References
ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. São Paulo: Ed. Moderna, 1983.
BARRETO Cristiane. A travessia do Narrativo para o Dramático no Contexto educacional. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. J Guinsburg. 6ª Edição. Fortaleza, CE: 2015.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 31 Mar. 2020.
MARTINS, Marcos Bulhões. Encenação e jogo: experimento de aprendizagem e criação do teatro. São Paulo: Hucitec, 2004.
NICOLETE, Adelia. Criação coletiva e processo colaborativo: algumas semelhanças e diferenças no trabalho colaborativo. Revista Sala Preta. São Paulo, SP: Vol. 2, p. 318-325, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v2i0p318-325. Acesso em: 15 Ago. 2020.
PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Arte. Curitiba, 2008.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico, uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva: Capes-SP: Fapesp-SP, 2005.
SOARES, Magda Becker. As muitas facetas da alfabetização. Caderno de pesquisa. São Paulo (52): 19-24, fev. 1985. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1358.pdf. Acesso em 19 Jun. 2020.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em 03 Out. 2019.
VIDOR, Heloise Baurich. Leitura e teatro: aproximação a apropriação de texto literário. 1. Ed. São Paulo: Hucitec; Florianópolis, SC: Fapesc, 2016.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Tradução. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: EDUC, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.