Teatralidades para infâncias confinadas: jogos, narrativas e outras poéticas visuais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/23580925242020104

Keywords:

teatralidade, infância, confinamento

Abstract

This experience report narrates, describes and comments about the paths that led to the creation of a technovivial theatrical experiment, experienced with children between the ages of 7 ans 12, from virtual meetings held by videoconference. Creative practices were proposed, through statements experienced collectively with a group of 10 participants, during the period of 1 hour. Such statements were guided by the reinvention of proposals that were inspired by theatrical games, improvisation exercises, storytelling practices and had as a raw material the "children relationship with playing". This creative proposal emerged in the context of social isolation, which began to permeate everyday life, on a world scale, in the year of 2020. The text contributes to unveiling the invented paths and some reflections made towards a creative practice that thinks about the relationship between the child and the creative use of technology.

Downloads

Author Biographies

Charles Valadares Tomaz de Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutorando (2020-2023) no Programa de Pós-Graduação em Artes (EBA-UFMG), na linha de pesquisa Artes da Cena.  É ator e professor de teatro, com estudos voltados para as relações entre Teatro e infância. Atualmente é arte-educador no Serviço Especializado em Abordagem Social (SEAS). E-mail: charles.ufmg.valadares@gmai.com.

Raysner de Paula Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

É professor de Teatro Licenciado pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009-2014), com prática expressiva de ensino para crianças e jovens desde 2010. É ator e também dramaturgo, tendo desenvolvido trabalhos de dramaturgia a partir de distintos procedimentos e para diversos artistas e coletivos brasileiros. E-mail: paraoraysner@gmail.com.

References

DUBATTI, J. Arte, Convívio e Tecnovívio. In: CARREIRA, A. L. A. N.; BIÃO, A. J. C; TORRES, W. L. (Orgs.). Da Cena Contemporânea. Porto Alegre: ABRACE, 2012. p. 13-35.

MACHADO, M. M. A criança é performer. Revista Educação e Realidade, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 115-137, ago. 2010a

MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010b.

WINNICOTT, D. W. Por que as crianças brincam? In: A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: LTC, 1979.

Published

2020-12-22

How to Cite

VALADARES TOMAZ DE ARAÚJO, Charles; DE PAULA SILVA, Raysner. Teatralidades para infâncias confinadas: jogos, narrativas e outras poéticas visuais. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 104–114, 2020. DOI: 10.5965/23580925242020104. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/18630. Acesso em: 1 aug. 2025.