The artifacts (re)tell the city: the public as co-author of the Theater of Documentary Objects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701292024323

Keywords:

theater of documentary objects, memory, city, spectator, artifacts

Abstract

The article reflects on how artists can develop ways of (re)telling the city through the Theater of Documentary Objects, considering the spectator as co-author of the artistic experience. Focusing on the virtual workshop ArteFatos(?), from 2022, I seek to analyze the process of opening personal memories at a collective level, thinking about the city through the recording space embodied by the documentary scene with objects. By exploring narratives about material goods that resist time thanks to an affectionate relationship with their owners, the project's main provocative material was twelve biographical accounts of residents of Araranguá/SC. Thus, through different artistic procedures, the work offers paths for reflection on the city and the search for a participating public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Igor Gomes Farias, Universidade de São Paulo - USP

Igor Gomes é ator e pesquisador. Doutorando em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (PPGAC/USP) com bolsa da CAPES. Atualmente pesquisa a relação do Teatro de Objetos com o Teatro Documentário. Mestre em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGLit/UFSC), com o tema "TECITURAS MNÊMICAS: os fios da memória na dramaturgia visual de Tadeusz Kantor", em 2021. Possui graduação em Artes Cênicas pela UFSC, pesquisando as intersecções entre o trabalho do encenador Tadeusz Kantor e o Teatro de Animação, em 2014. 

References

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.

BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. Tradução: Maria Leticia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2011.

DESGRANGES, Flávio. A inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2017a.

DESGRANGES, Flávio. A interferência dos processos de criação nos modos de recepção artística: percursos de um pretérito imperfeito. In: O ato do espectador: perspectivas artísticas e pedagógicas. São Paulo: Hucitec, 2017b.

ERLL, Astrid. Memoria colectiva y culturas del recuerdo: estudio introductorio. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales. Departamento de Lenguajes y Estudios Socioculturales, Centro de Estudios Socioculturales e Internacionales: Uniandes, 2012.

FERRAZ, Aline Oliveira (Org.). Cia. Teatro Documentário: encontros e perdas nas casas e ruas da cidade de São Paulo. São Paulo: Design Editorial, 2014.

GRUPO SOBREVENTO. Museu-Teatro (das Coisas Guardadas) da Vizinhança - Santa Bárbara d'Oeste. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/read/65028573/museu-teatro-das-coisas-guardadas-da-vizinhanca-de-santa-barbara-doeste/37. Acesso em: 20 jun. 2022.

GRUPO SOBREVENTO. Noite. São Paulo, 2019. Disponível em: http://www.sobrevento.com.br/espet_noi.htm. Acesso em: 20 set. 2022.

HOOKS, bell. Pertencimento: uma cultura do lugar. São Paulo: Elefante, 2022.

LARIOS, Shaday. Teatro de objetos documentales. Paso de Gato: Revista Mexicana de Teatro. Cidade do México: Paso de Gato, n. 74, p. 46-50, 2018.

OLIGOR Y MICROSCOPÍA. Cuaderno de mediación teatral: oligor y microscopía. México: Bunkerlocus, 2021. Disponível em: https://bunkerlocus.com/wp-content/uploads/2021/08/Oligor-y-Microscopi%CC%81a.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.

VARGAS, Sandra. O Teatro de Objetos: história, ideias e reflexões. Móin-Móin – Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 7, p. 27-43, 2010. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701072010027. Acesso em: 22 ago. 2021.

VARGAS, Sandra. A força poética na memória dos objetos. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 32, p. 425-434, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102322018425. Acesso em: 17 ago. 2021.

Published

2024-05-10

How to Cite

FARIAS, Igor Gomes. The artifacts (re)tell the city: the public as co-author of the Theater of Documentary Objects: . Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 29, p. 323–340, 2024. DOI: 10.5965/2595034701292024323. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/24670. Acesso em: 17 jul. 2024.