Bodies dressed in electronic or digital technologies in performances by Brazilian artists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034702272022174

Keywords:

costume, masking, technologies

Abstract

The present work deals with the first artistic works that can be understood as "masking" of bodies or costumes made with electronic or digital technologies. Regarding "wearable technologies", we can understand them as prostheses and extensions not only of our physical capacities (such as glasses or a cane), but also as cognitive ones, the extension of memory and subjectivity as a form of artistic expression. The investigation was based on interviews conducted in 2015 with Luisa Paraguai about her work "Vestis" (2005) and Otávio Donasci about her dynamic mask-costumes "Videocriaturas" (1980). Both works recognize the difficulties and obstacles in relation to technical procedures, as well as an extremely current expression in contemporary debates. Among them, the role of inanimate items (such as electronic and digital technologies) with an important agency role that modulates the relationships between our bodies, society and the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Blanch Pires, Federal University of Goiás

Professora de caracterização do ator e produções por meio de tecnologias digitais no curso de Direção de Arte da Universidade Federal de Goiás. Doutora em Design e Arquitetura e mestre em Têxtil e Moda pela Universidade de São Paulo. Durante o período de doutorado obteve experiência de um ano no "Wearable Senses Lab", laboratório sob orientação do professor Oscar Tomico na Universidade Tecnológica de Eindhoven (Holanda). Realizou graduação em Moda e Estilismo na Universidade do Estado de Santa Catarina e Letras-Alemão na Universidade Federal de Santa Catarina.    

References

SILVA, A. de J. da. Figurinos e subjetividades efêmeras. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 07, p. 044-057, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701072010044. Acesso em: 6 mar. 2023.

MACHADO, A. Críticas: Otávio Donasci e o Videoteatro. 1 vídeo (84 min). Disponível em: http://www.videocreatures.com/web/criticas.htm. Acesso em: 2 jan. 2015.

MANOVICH, L. Fashion Sites. 2001. 1 vídeo (95 min). Disponível em: http://manovich.net/DOCS/art_fashion.html. Acesso em: 12 set. 2013.

MASHABLE. The History of Wearable Tech, From the Casino to the Consumer. 1 vídeo (573 min). Disponível em: http://mashable.com/2014/05/13/wearable-technology-history/. Acesso em 23 nov. 2014.

MIT Media Lab. A Brief History of Wearable Technology. Disponível em: http://www.media.mit.edu/wearables/lizzy/timeline.html#1268. Acesso em 01 jan. 2015.

PANTELLINI, Claudia; STOHLER, Peter. Body Extensions. Stuttgart: Arnoldische, 2004.

PARAGUAI, Luisa Angelica. O computador como veste-interface: (re) configurando os espaços de atuação. 2005. 182 p. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: https://sistema.funarte.gov.br/tainacan/teses-e-dissertacoes/o-computador-como-veste-interface-re-configurando-os-espacos-de-atuacao/. Acesso em: 6 mar. 2023.

RYAN, S. What is Wearable Technology Art? In: Social Fabrics - fashion & technology exhibition of the Leonardo Educational Forum at the College Art Association conference, 2008.

VESTIS. Disponível em: http://luisaparaguai.art.br/web/projects/wearable-computer/. Acesso em: 27 nov. 2014.

VILLAÇA, Nízia. A Edição do Corpo-tecnologia, artes e moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2007.

VIDEOCRIATURAS. Disponível em: http://www.videocreatures.com/web/frame_fotos.htm. Acesso em: 27 nov. 2014.

Published

2023-03-03

How to Cite

PIRES, Rafaela Blanch. Bodies dressed in electronic or digital technologies in performances by Brazilian artists . Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 2, n. 27, p. 174–191, 2023. DOI: 10.5965/2595034702272022174. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/22986. Acesso em: 11 may. 2024.