Sandra Vargas and Verônica Gerchman: female journeys weaving contemporary brazilian puppet theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034702232020065

Keywords:

teatro de animação, teatro de bonecos, teatro infantil, teatro contemporâneo

Abstract

Veronica Gerchman and Sandra Vargas are two Brazilian artists of the same
generation who dedicate themselves to the Theater of Animation on different fronts. They are founders of two of the main companies specialized in this language: Cia Truks and Grupo
Sobrevento. The text discusses aspects of the personality and artistic career of these two women, bearing in mind the importance of their achievements not only for the development of this language, but for the formation of other women puppeteers. To achieve that goal, the author uses interviews and specific bibliography, in addition to referring to her own experience as a puppeteer / researcher in contact with these artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kely Elias de Castro, UFG - Universidade Federal de Goiás

Doutora pela UNESP em Artes Cênicas. Mestra em Artes pela USP. Professora de teatro na UFG - Universidade Federal de Goiás, dotada no CEPAE - Centro de Estudos e Pesquisa Aplicada em Educação, departamento de Arte.

References

BRAGA, Humberto. Aspectos da história recente do teatro de Animação no Brasil. Móin-Móin: revista de estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Jaraguá do Sul, SCAR-UDESC, v.4, 2007.

CARNEIRO, Dib. Sobrevento Brilha em Monólogo para Calder. O Estado de S. Paulo. Março de 1999. São Paulo, p. C 4.

CARNEIRO, Dib. Teatro mostra ao público infantil que alternar humores faz parte de viver. Revista Crescer. 2016. Disponível em: https://revistacrescer.globo.com/Colunistas/DibCarneiro-Neto/noticia/2016/09/teatro-mostra-ao-publico-infantil-que-alternar-humoresfaz-parte-de-viver.html. Acesso em: 20/06/2020.

CASTRO, Kely Elias de. Trinta anos à beira do abismo: o Grupo Sobrevento, do virtuosismo da animação de bonecos ao objeto puro. Tese de Doutorado em Artes-Cênicas – Instituto de Artes da UNESP. São Paulo, 2018.

CHERUBINI, Luiz André. Entrevista não transcrita concedida exclusivamente para este trabalho. Entrevistadora: Kely Elias de Castro. São Paulo, 2020. Arquivo (22 min.), áudio via aplicativo Whatsapp.

CIXOUS, Hélène. O riso da Medusa. In: BRANDÃO, Izabel et al. (Orgs.). Traduções da cultura: perspectivas femininas críticas (1970 - 2010). Florianópolis: Editora Mulheres/ EdUFSC/EdUFAL, 2017. p. 129 - 155.

GERCHMAN, Verônica. Entrevista não transcrita concedida exclusivamente para este trabalho. Entrevistadora: Kely Elias de Castro. São Paulo, 2020. Arquivo (54 min.), áudio via aplicativo Whatsapp.

SITCHIN, Henrique. Entrevista não transcrita concedida exclusivamente para este trabalho. Entrevistadora: Kely Elias de Castro. São Paulo, 2020. Arquivo (30 min.), áudio via aplicativo Whatsapp.

VARGAS, Sandra. Entrevista não transcrita concedida exclusivamente para este trabalho. Entrevistadora: Kely Elias de Castro. São Paulo, 2020. Arquivo (34 min.), áudio via aplicativo Whatsapp.

Published

2020-12-18

How to Cite

CASTRO, Kely Elias de. Sandra Vargas and Verônica Gerchman: female journeys weaving contemporary brazilian puppet theater. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 2, n. 23, p. 065–085, 2020. DOI: 10.5965/2595034702232020065. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/18434. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos fora do Dossier Temático