L’avenir du théâtre peut naître aussi sur les chantiers d’une école

Autores

  • Irina Niculescu Union International de la Marionnette ― UNIMA/França

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701062009025

Resumo

This study analyses the experiences of the author as a theatre teacher and puppet theatre director at two important moments in her professional and artistic trajectory. Th e fi rst, when she founded and was director of the Puppeteer's Studio in Bucharest, Romania, between the years of 1972 and 1976. The second moment relates to her activities as the creator and director of the École Nationale Supérieure des Arts de la Marionnette — ENSAM — [National Higher School for Puppet Arts], in Charleville-Mézières, France, 1987. Th e text highlights the distinct paths that are taken in the development of the actor-puppeteer. The article refl ects on teaching organized into principles of the transmission of inherited knowledge; teaching centred on experimentation and the personal choices of the student; and the tertiary 16 Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas MÓIN-MÓIN education institution. Rather than giving defi nitive and ready-made answers, the study aims to question, instigate and create questions about professional development in the complex fi eld of the art of puppet theatre.

Keywords: Professional development, theatre schools, puppet theatre.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Irina Niculescu, Union International de la Marionnette ― UNIMA/França

Diretora teatral, pedagoga teatral, uma das mais reconhecidas personalidades do Teatro de Animação. Formada pelo Instituto de Artes Teatrais e Cinematográficas de Bucareste — Romênia, fundou naquela cidade o Teatro de Marionetes Tandarica. Ali reuniu uma equipe multidisciplinar formada por  diretores teatrais, atores, cenógrafos e pintores interessados na pesquisa e na prática teatral. Sua primeira direção estreou em 1953 e desde então dirigiu espetáculos em diversos países da Europa e outros continentes. Em 1984 criou e dirigiu a École Nationale Supérieure des Arts de la Marionnette - ESNAM em Charleville-Mézieres (França). Criou e editou a Revista PUCK — La marionnette et les autres arts - de 1988 a 1998. É membro do Comitê Executivo da UNIMA desde 1957, ocupando importantes funções como Vice- Presidente (1996 - 2000) e Presidente (2000 - 2004). Entre os anos de 1976 e 2004 dirigiu a Comissão de Formação Profi ssional da UNIMA e nesse período organizou
programas de estudos e de distribuição de bolsas para marionetistas de diversos países, benefi ciando inclusive muitos brasileiros. Criou em 2003 e hoje edita a Revista e pur si muove! La Marionnette aujourd’ hui.

Downloads

Publicado

2018-04-06

Como Citar

NICULESCU, I. L’avenir du théâtre peut naître aussi sur les chantiers d’une école. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 06, p. 025-032, 2018. DOI: 10.5965/2595034701062009025. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701062009025. Acesso em: 24 maio. 2022.