Tensions and impasses in the High School Reform: the school implementation of the Base Curriculum for High School in the Santa Catarina Territory from the perspective of History teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723826602025308

Keywords:

teaching History, New High School, BNCC, Base Curriculum for High School in the Santa Catarina Territory (CBTCem)

Abstract

The article is an excerpt from the dissertation entitled “Reinventions of the curriculum in neoliberalism: the teaching of History in the transition to the New High School (Lages. SC: 2017-2022)”. We specifically address the experience of History teachers in the school implementation of the Base Curriculum for High School in the Santa Catarina Territory (CBEMTC), in three schools in the city of Lages, SC, within the time frame of 2022, the year of implementation of the New High School in Brazil. The objective of the investigation was to recognize the tensions surrounding the definition of the History curriculum to be taught in High School during the BNCC implementation process and the use of notebooks from the Base Curriculum for High School in Santa Catarina Territory by History teachers. To construct this work, we used the qualitative content analysis method (Flick, 2009), developed in the analysis of notebooks and semi-structured interviews. In this way, we analyze the narratives of teachers of the History curricular component about their experiences during the first year of implementation of the New High School. Data analysis allowed us to consider that the BNCC regulates the curricular organization of the Brazilian educational system, acting in a comprehensive manner. However, the changes proposed at the base are not in line with the wishes of students, teachers and parents, as they did not overcome the deficiencies identified within public schools and highlighted by CBEMTC, as evidenced in this research.

Downloads

References

ABUD, Kátia Maria. Ensino de história e Base Nacional Comum Curricular: desafios, incertezas e possibilidades. In: RIBEIRO JÚNIOR, Halferd Carlos; VALÉRIO, Mairon Escorsi (org.). Ensino de história e currículo: reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular: formação de professores e prática de ensino. Jundiaí: Paco Editorial, 2017. p. 13-26.

BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (orgs.). Pesquisa em políticas educacionais: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2024.

BURKE, Peter (org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, DF: MEC, 1998. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/1171/117162553033/html/ Acesso em: 24 fev. 2025.

CERRI, Luis Fernando. Os conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista de História Regional, Ponta Grossa, v. 6, n. 2, p. 93-112, set. 2001. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/rhr/article/view/2133. Acesso em: 26 fev. 2024.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo, Boitempo, 2016.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GUARINELLO, Noberto Luiz. História antiga. São Paulo: Contexto, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/30732392/ENSINO_DE_HIST%C3%93RIA_CONJUNTURA_POL%C3%8DTICA_BRASILEIRA_E_DEMOCRACIA_REFLEX%C3%95ES_A_PARTIR_DA_ANTIGUIDADE. Acesso em: 15 nov. 2024.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

KOSELLECK, Reinhardt. Futuro passado: contribuições à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2006.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Editora Boitempo, 2019.

SAFATLE, Vladimir; SILVA JUNIOR, Nelson da; DUNKER, Christian (orgs.). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo base do ensino médio do território catarinense: caderno 2 – formação geral básica / Secretaria de Estado da Educação. - Florianópolis: Gráfica Coan, 2021. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/api/assets/4fbb3d36-8922-46a4-bedf-e0162cb8b310/. Acesso em: 10 ago. 2023.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Proposta curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. Florianópolis, 2014. Disponível em: http://www.sed.sc.gov.br/servicos/professores-e-gestores/16977-nova-proposta-curricularde-sc-2014. Acesso em: 10 ago. 2023.

SANTOS, Maria Aparecida Lima dos. O ensino de história em perspectiva neotecnicista: sentidos de atitude historiadora nas políticas curriculares hodiernas. In: PINTO JR. Arnaldo; SILVA, Felipe Dias de Oliveira; CUNHA, André Victor Cavalcanti Seal da. A BNCC de história: entre prescrições e práticas. Recife: Editora da Universidade de Pernambuco, 2022. p. 155-192.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documento de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

VAZ, Rafael Araldi; SOLER, Rodrigo Diaz de Vivar y. Escola do Cansaço: gestão do desempenho e racionalidade bio/necro/política na educação neoliberal. Aceno – Revista de Antropologia do Centro-Oeste. Cuiabá: UFMT, v. 11, n. 26, p. 237-248, mai/ago 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/aceno/article/view/17236. Acesso em: 12 jan. 2025.

Published

2025-04-28

How to Cite

SILVA, Pedro; VAZ , Rafael Araldi. Tensions and impasses in the High School Reform: the school implementation of the Base Curriculum for High School in the Santa Catarina Territory from the perspective of History teachers. Revista Linhas, Florianópolis, v. 26, n. 60, p. 308–332, 2025. DOI: 10.5965/1984723826602025308. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/25589. Acesso em: 6 jun. 2025.