Desenvolvimento profissional de professores iniciantes no ensino superior: um estudo no curso de Psicologia em Porto Velho-RO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723826602025061

Keywords:

professional development, beginning teachers in higher education, teaching identity

Abstract

This study sought to investigate the components that influence the professional beginning professors’ development in the Psychology course at a private higher education institution located in Porto Velho-RO. This is a qualitative, descriptive study (Bogdan; Biklen, 2013), using semi-structured interviews applied to six teachers with up to three years' teaching experience as a data source (Huberman, 1995). Thematic analysis (Braun; Clarke, 2012) revealed three main axes: i) Pedagogical freedom and institutional norms; ii) Professional recognition and work reality; and iii) Teaching development and training challenges. The results indicate that although professors perceive some autonomy in their teaching practices, this is limited by the institutional norms rigidity, which hinders the innovative practices implementation. In addition, the discrepancy between social recognition and economic retribution is a factor of dissatisfaction among the professors. The adequate pedagogical training and institutional support lack contributes to an insecurity feeling and improvisation in teaching. These factors highlight the need for institutional policies favoring the professors’ valorization and continuous development, in order to promote a favorable environment to the construction of a professional teaching identity in higher education, based on pedagogical practices improvement.

Downloads

References

ALMEIDA, Carla Maria de Souza. Formação pedagógica e desenvolvimento profissional no ensino superior: perspectivas de docentes. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 25, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782019250008. Acesso em: 20 set. 2024.

AMARAL-DA-CUNHA, Mariana de S.; BATISTA, Paula; GRAÇA, Amândio. A construção da identidade profissional do professor cooperante de Educação Física. Journal of Sport Pedagogy and Research, [s. l.], n. 7, v. 2, p. 41-51, 2020. Disponível em: 10.47863/JMB 7646. Acesso em: 10 abr. 2024.

BEIJAARD, Douwe; MEIJER, Paulien C.; VERLOOP, Nico. Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, [s. l.], v. 20, n. 2, p. 107-128, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001. Acesso em: 20 set. 2024.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12. ed. Porto: Porto Editora, 2013.

BOYATZIS, Richard E. Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Thousand Oaks: SAGE, 1998.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Thematic analysis. In: COOPER, Harris et al. (ed.) APA handbook of research methods in psychology. V. 2. Washington, DC: American Psychological Association, 2012, p. 57-71.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 set. 2024.

CARVALHO FILHO, Josué José de; RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; SOUZA NETO, Samuel de. Análise da prática docente na educação superior: autoetnografia e reflexão crítica no contexto da Amazônia Ocidental. Educação: Teoria e Prática, [s. l.], v. 30, n. 63, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13244. Acesso em: 11 set. 2024.

CAVACO, Ana Maria. Ser professor no ensino superior: que papel, que funções, que formação? Porto: Edições ASA, 1998.

CORTELA, Beatriz Salemme Corrêa; GEBARA, Gabriela Oldane; FERRARI, Tarso Bortolucci. Desafios e dificuldades de docentes universitários iniciantes na área de ciências da natureza e o potencial formativo do estágio de docência. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, v. 10, e024006, mar./out. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8663758. Acesso em: 08 maio 2023.

CRUZ, Giseli Barreto; SOUZA, Letícia Oliveira; FERNANDES; Ingrid Cristina Barbosa; RODRIGUES, Roberta Pereira de Paula. Ser e tornar-se professor em contexto de indução: relações entre ensino, pesquisa e extensão. e-Curriculum, São Paulo, v. 22, p. 1-23, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e60977. Acesso em: 15 set. 2024.

CRUZ, Giseli Barreto da; COSTA, Elana Cristiana dos Santos; PAIVA, Marilza Maia de Souza; ABREU, Teo Bueno de. Indução docente em revisão: sentidos concorrentes e práticas prevalecentes. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 52, e09072, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053149072. Acesso em: 15 set. 2024.

DALAGASPERINA, Patrícia; MONTEIRO, Jeanine Kieling. Estresse e docência: um estudo no ensino superior privado. Subjetividades, Fortaleza, v. 16, n. 1, p. 37-51, abr. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5020/23590777.16.1.37-51. Acesso em: 16 set. 2024.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 1999.

FARIA, Paula Maria Ferreira de; CAMARGO, Denise de. Emoção, saúde e docência no ensino superior: reflexões sob a perspectiva histórico-cultural. In: FARIA, Paula Maria Ferreira de; CAMARGO, Denise de; VENÂNCIO, Ana Carolina Lopes (Orgs.). Vigotski no ensino superior: concepção e práticas de inclusão. Porto Alegre: FI, 2020, p. 61-80.

Disponível em: https://www.editorafi.org/731vigotski. Acesso em: 18 dez. 2023.

FRANCKLIN, Adelino; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. As condições de trabalho de professores temporários no ensino superior. Educação em Foco, [s. l.], v. 28, n.1, e28016, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.38775. Acesso em: 16 set. 2024.

FULLAN, Michael. Leading in a culture of change. San Francisco: Jossey-Bass, 2001.

GAUTHIER, Clermont; MATINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-Francois; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.

GARCÍA, Carlos Marcelo; VAILLANT, Denise. Desarrollo profesional docente: ¿cómo se aprende a enseñar? 2. ed. Madrid: Narcea, 2009.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. Porto: Porto Editora, 1995.

MASETTO, Marcos. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2015.

MELO, Geovana Ferreira; PIMENTA, Selma Garrido. Socialização profissional de docentes na universidade: contribuições teóricas para o debate. Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 43, p. 51-77, 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723820432019051. Acesso em: 28 set. 2024.

RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauro Beltrán; GAUTHIER, Clermont. Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2004.

RECH, Rafael Amaral César; BOFF, Eduardo Tosetto. A constituição da identidade docente e suas implicações nas práticas educativas de professores de uma universidade comunitária. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, [s.l.], v. 102, n. 262, p. 642-667, 2021.

Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4177. Acesso em: 20 set. 2024.

SCHÖN, Donald. Educating the reflective practitioner: toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass, 1983.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2020.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

WOICOLESCO, Gisele; MOROSINI, Marília. A interseção entre internacionalização e docência na educação superior nas pesquisas da pós-graduação brasileira. Revista Linhas. Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 11-38, 2024. Disponível em: evistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/25921. Acesso em: 15 jan. 2025.

Published

2025-04-28

How to Cite

CARVALHO FILHO, Josué José de; BEZERRA, Gabrielle Selleri; ZANELATO, Eliéte. Desenvolvimento profissional de professores iniciantes no ensino superior: um estudo no curso de Psicologia em Porto Velho-RO. Revista Linhas, Florianópolis, v. 26, n. 60, p. 61–84, 2025. DOI: 10.5965/1984723826602025061. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/27183. Acesso em: 4 jun. 2025.