Dialogue, ethical what to do and inclusion in youth, adults and elderly education (ejai): a practice of popular education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723826602025257Keywords:
dialogue practice, ethical “to-do-ness”, inclusion, EJAI, Paulo FreireAbstract
The objective of this study is: to investigate how dialogue enables an ethical task for educational inclusion in the education of young people, adults and the elderly, reflecting on one of the educational dialogical meetings with EJAI students. It consists of an excerpt from an action research that has been developed since 2022, with students with disabilities, in a school in the municipal education network of Belém, in an EJAI class, financed by CNPq. The focus of this study is ethics and educational inclusion in the education of young people, adults and the elderly, based on the educational thought of Paulo Freire, establishing the interface between the education of young people, adults and the elderly and special education. This is an action research, whose participants are disabled students at EJAI, on the night shift, enrolled in different classes at a municipal school, as well as educators from a Popular Education Center. The methodological strategies are: bibliographical survey, documentary survey and pedagogical dynamics carried out in educational dialogical meetings. The systematization and analysis of information is based on the educational practice carried out with the EJAI class, highlighting the discursive content of an educational meeting, which thematized knowledge involving differences and the discussion of the “black body (Afro-indigenous) as resistance.” Among the results, it is highlighted that dialogue is fundamental for the development of an ethical approach necessary for the educational inclusion of students with disabilities in Youth, Adult and Elderly Education.
Downloads
References
BARBIER, Renée. A pesquisa-ação. Brasília, DF: Liber Livro Editora, 2004.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1999.
BRASIL. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília, DF: MS, 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 22 fev. 2023.
BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Brasília, DF: MS, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 22 fev. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva, 2008. Brasília, DF: MEC, 2008. Disponível: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 26 fev. 2023.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Partir da infância: diálogos sobre educação. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 29. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como mulher negra. São Paulo: Elefante, 2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. (org.). In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001. p. [9-15]
MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. A resistência negra: das revoltas ao movimento negro contemporâneo, in. MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O Negro no Brasil de hoje. 3 ed. São Paulo: Global Editora, 2006. p. [108-137]
SILVA, Miguel Costa; LOBATO, Keila de Jesus Morais; LIMA, Yago Melo de; SOUZA, Jéssica Patrícia Silva de; SANTOS, Pâmela Suelem Braga dos; RODRIGUES, Kássya Christinna Oliveira. Relatório Práticas Educativas Inclusivas Freireanas com Jovens e Adultos na escola municipal Padre Leandro Pinheiro. Belém-Pa: NEP, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Linhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.