Postgraduate training in the strategic planning of education programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723826602025132

Keywords:

higher education, research training, strategic planning, postgraduate assessment

Abstract

The study deals with graduate education in Brazil, with the objective of analyzing the actions aimed at qualifying the dimension of student development, in doctoral courses, through a documentary study of the strategic planning of graduate programs linked to the Education Area. The research is qualitative and documentary in nature. Twelve strategic plans were analyzed, verifying the recent proposal and the elaboration of documents in the Education Area, the diversity in the structure of the plans, the focus on the training of researchers and teaching and the predominance of actions or strategies aimed at the flow of students and the qualification of scientific production. We conclude that the proposed training actions are located in the field of knowledge and know-how, requiring the exploration of diversified and intersubjective strategies linked to know-how.

Downloads

References

ALMEIDA, Maria H. T. A pós-graduação no Brasil: onde está e para onde poderia ir. In: BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG 2011-2020: documentos setoriais. Brasília, DF: Capes, 2010. v. II.

BARATA, Rita B. Mudanças necessárias na avaliação da pós-graduação brasileira. Interface: comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 23, p. 1-6, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERTOLIN. Júlio C. G. Qualidade em educação superior: da diversidade de concepções a inexorável subjetividade conceitual. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 14, n. 1, p. 127-149, mar. 2009.

BOTOMÉ, Sílvio P.; KUBO, Olga M. Responsabilidade social dos programas de pós-graduação e formação de novos cientistas e professores de nível superior. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 6, n.1, p. 81-110, 2002.

BRASIL. Decreto n. 29.741/51. Institui uma Comissão para promover a Campanha Nacional de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília, DF: Câmara Legislativa, 1951. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1950-1959/decreto-29741-11-julho-1951-336144-norma-pe.html. Acesso em: 16 maio 2022.

BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer nº 977/65. Definição dos cursos de pós-graduação. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, 1965.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Comissão Especial de Acompanhamento do PNPG 2011-2020. Relatório 2019. Brasília, DF: Capes, 2019b.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Brasília, DF: Capes, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório final de atividades: ficha de avaliação. Brasília, DF: Capes, 2019a. Disponível em: http://www.capes.gov.br/pt/relatorios-tecnicos-dav. Acesso em: 18 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório final de atividades: GT inovação e transferência de conhecimento. Brasília, DF: Capes, 2019b. Disponível em: http://www.capes.gov.br/pt/relatorios-tecnicos-dav. Acesso em: 18 maio 2022.

BRASIL. Proposta de Aprimoramento do Modelo de Avaliação da PG. Documento final da Comissão Nacional de Acompanhamento do PNPG 2011-2020. Brasília, DF: CAPES, 2018.

BRASIL. Proposta de Aprimoramento da Avaliação da Pós-Graduação Brasileira para o Quadriênio 2021-2024 – Modelo Multidimensional. Relatório técnico DAV. Brasília, DF: [s. n.], maio 2020.

CASTRO, Ahiram B. C.; BRITO, Lídia M. P.; DOS SANTOS, Rosineide S.; VARELA, Jedídja H. S. O planejamento estratégico como ferramenta para a gestão escolar: um estudo de caso em uma instituição de ensino filantrópica da Bahia/BA. Holos, [s. l.], v. 2, p. 195-211, 2015.

CORTELA, Beatriz S. C.; BRITO, Talamira T. R.; MALHEIRO, João Manuel S. Um estudo sobre a qualidade de vida de alunos de pós-graduação na área de Ensino: impactos e possíveis desdobramentos. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 18, n. 41, p. 220-236, dez. 2022.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Quadragésimo ano do parecer CFE no 977/65. Revista Brasileira de Educação, [s. l.]: ANPED, n. 30, p. 7-30, set./dez. 2005.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvona S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

DIAS SOBRINHO, José. Dilemas da educação superior no mundo globalizado: sociedade do conhecimento ou economia do conhecimento. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

FÁVERO, Altair Alberto; CONSALTÉR, Evandro; TONIETO, Carina. Avaliação da Pós-Graduação e a sua relação com a produção científica: dilemas entre a qualidade e a quantidade. EccoS – Revista Científica, [s. l.], n. 51, e14508, 2019. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/14508. Acesso em: 11 abr. 2025.

FREITAS, Sérgio Fernandes Torres de. Mais algumas notas sobre a transição da pós-graduação brasileira. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília: Capes, v. 8, n. 15, p. 19-32, 2011.

GODOY, Valdir A.; ROSA, Marcelo R.; BARBOSA, Flávio L. O planejamento estratégico como ferramenta para a gestão educacional no processo decisório dentro das IES. Revista Científica, [s.l.], v. 3, n. 3, p. 77-89, 2011.

GOMES, Ana Sílvia Alves; ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de. Peculiaridades históricas, panorama atual e desafios na formação de professores doutores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 578-596, 2020.

HARVEY, Lee. The end of quality? Quality in Higher Education, Birmingham-UK, v. 8, n. 1, p. 5-22, 2002. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/13538320220127416. Acesso em: 11 abr. 2025.

HERRERO, Emílio. Balanced scorecard e a gestão estratégica: uma abordagem prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.

HORTA, José Silvério Baía; FÁVERO, Osmar. O planejamento educacional na pós-graduação em educação no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, v. 44, n. 153, p. 494-521, jul. 2014.

HORTALE, Virgínia Alonso. Modelo de avaliação CAPES: desejável e necessário, porém, incompleto. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro: Fiocruz, v. 19, n. 6, p. 1837-1840, nov. 2003.

HOSTINS, Regina Célia Linhares. Os Planos Nacionais de Pós-graduação (PNPG) e suas repercussões na pós-graduação brasileira. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 133-160, jan./jun. 2006.

IKEDA, Ana Akemi; CAMPOMAR, Marcos Cortez; ELUDO-DE-OLIVEIRA, Tânia Modesto. A pós-graduação em administração no Brasil: definições e esclarecimentos. Revista Gestão e Planejamento, Salvador, ano 6, n. 12, p. 33-41, jul./dez. 2005.

KUENZER, Acácia Zeneida; MORAES, Maria Célia Marcondes de. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade, Campinas: CEDES/UNICAMP, v. 26, n. 93, p. 1341-1362, set. 2005.

MARRARA, Thiago; GASIOLA, Gustavo Gil. Ações afirmativas e diversidade na pós-graduação. Inclusão Social, Brasília, DF, v. 5 n. 1, p. 20-31, jul./dez. 2011.

MENDES, Valdelaine da Rosa; IORA, Jacob Alfredo. A opinião dos estudantes sobre as exigências da produção na pós-graduação. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, [s. l.], v. 36, n. 1, p. 171-187, jan. 2014.

MEYER JR., Victor; MEYER, Bernardo. Planejamento estratégico nas instituições de ensino superior: Técnica ou arte? In: COLÓQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO UNIVERSITÁRIA NA AMÉRICA DO SUL, 4, 2004, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2004. p. 1-11.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista ECurriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, p. [1-17], dez./jul. 2005-2006.

MOREIRA, Ney Paulo; SILVEIRA, Suely de Fátima Ramos; FERREIRA, Marco Aurélio Marques; CUNHA, Nina Rosa da Silveira. Eficiência e qualidade dos Programas de Pós-Graduação das instituições federais de ensino superior usuárias do Programa de Fomento à Pós-Graduação (PROF). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, p. 365-388, abr. 2010.

NETTO, Carlos Alexandre. Princípios para um novo modelo de avaliação da pós-graduação. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 70, n. 3, p. 47-51, 2018.

NEVES, Abílio A. B. CAPES: 50 anos a serviço da pós-graduação. In: FERREIRA, Marieta M.; MOREIRA, Regina L. Capes, 50 anos: depoimentos ao CPDOC/FGV. Brasília, DF: CAPES, 2002. p. 3-7.

OLIVEIRA, Salvador Rodrigues de. Estudos sobre acompanhamento de egressos em Instituições de Ensino Superior. Revista de Casos e Consultoria, [s. l.], v. 12, n. 1, e26052, 2021.

ORTIGOZA, Sílvia Aparecida Guarnieri; POLTRONIERI, Lígia Celoria; MACHADO, Lucy Marion C. Philadelpho. A atuação profissional dos egressos como importante dimensão no processo de avaliação de programas de pós-graduação. Revista Sociedade e Natureza, Uberlândia, v. 24, n. 2, p. 243-253, maio/ago. 2012.

PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 39-56, dez. 2010.

RAMOS, Milena Yume; VELHO, Lea. Formação de doutores no brasil: o esgotamento do modelo vigente frente aos desafios colocados pela emergência do sistema global de ciência. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 18, n. 1, p. 219-246, mar. 2013.

ROSSETTO, Gislaine Aparecida Rodrigues da Silva; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Constituição da autonomia no processo de produção da pesquisa na pós-graduação stricto sensu. Cadernos de Pesquisa, São Luís do Maranhão, v. 22, n. 1, p. 31-46, abr. 2015.

SANTOS, Boaventura de Souza. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2004.

SAVIANI, Dermeval. Doutoramento em educação: significado e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 7, n. 21, p. 181-197, maio/ago. 2007.

SCHWARTZMAN, Simon. Nota sobre a transição necessária da Pós-graduação brasileira. In: BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG 2011-2020: documentos setoriais. Brasília, DF: CAPES, 2010. v. II.

SOBRAL, Felipe; PECI, Alketa. Administração: teoria e prática no contexto brasileiro. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2013.

SPAGNOLO, Fernando; CALHAU, Maria Gladis. Observadores internacionais avaliam a avaliação da CAPES. INFOCAPES, Brasília, DF, v. 10, n. 1, p. 7-34, 2002.

TACHIZAWA, Elio Takeshy; ANDRADE, Rui Otavio Bernardes de. Gestão de instituições de ensino. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

TAUCHEN, Gionara. Avaliação da educação superior: dinâmicas, regulações e transformações. In: TAUCHEN, Gionara; FÁVERO, Altair Alberto (org.). Avaliação do ensino superior: perspectivas mundiais. 1. ed. Curitiba: CRV, 2017. v. 1. p. 13-26.

VENTURINI, Anna Carolina. Ação afirmativa em programas de pós-graduação no Brasil: padrões de mudança institucional. Revista de administração pública, Rio de Janeiro, v. 55, n. 6, p. 1250-1270, nov./dez. 2021.

ZANCHET, Beatriz M. B. A.; FAGUNDES, Maurício; FACIN, Helenara; CARREÑO, Leidne. Docentes universitários iniciantes: motivações, experiências iniciais e desafios. In: CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE PROFESORADO PRINCIPIANTE E INSERCIÓN PORFESIONAL A LA DOCENCIA, 3, 2012, Santiago do Chile. Anais [...]. Santiago do Chile, 2012. p. 1-15.

Published

2025-04-28

How to Cite

TAUCHEN, Gionara; NÖRNBERG, Marta. Postgraduate training in the strategic planning of education programs. Revista Linhas, Florianópolis, v. 26, n. 60, p. 132–158, 2025. DOI: 10.5965/1984723826602025132. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/27155. Acesso em: 4 jun. 2025.