Education in the Amazon and teacher educating within the scope of stricto-sensu postgraduate studies in the states of Pará and Amapá

Authors

  • Ana Claudia Ferreira Rosa Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará image/svg+xml
  • Salomão Antônio Mufarrej Hage Federal University of Para image/svg+xml
  • Arthane Menezes Figueiredo Federal University of Amapá image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024190

Keywords:

teacher educating, permanent educating, postgraduate stricto sensu, education in the Amazon

Abstract

This study aims to analyze teacher training in the context of postgraduate studies in the Brazilian Amazon, with an emphasis on the discussion of academic productions arising from the postgraduate programs of two academic programs in the states of Pará and Amapá: PPGED/UFPA and PPGED/Unifap and a professional master's degree, the ProfEPT carried out in a network by the Federal Institutes of Education, Science and Technology, focusing on teacher training and which highlight the singularities of knowledge from the Amazon and the researchers who are part of the institutions. This is a qualitative documentary research with interpretative analysis, which used official data from the institutions, which are available on the websites of the institutions and research groups. The time frame comprises the years 2018 to 2022 and the theoretical contribution involves authors who discuss teacher training from a perspective of emancipatory human formation, seeking approximations and distances between the work produced and these with the development needs and sociocultural diversity of people. Amazon. We hope to contribute new perspectives to the field of knowledge of teacher training in the Amazon in order to substantiate new studies, policies and educational practices for the region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Grupos de pesquisa: formação ou burocratização? Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 23, p. 133-138, nov. 2012. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/176. Acesso em: 16 nov. 2023.

ANDRÉ, M. E. D. A. Formação de Professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010.

ANDRÉ, Marli; PRINCEPE, Lisandra. O lugar da pesquisa no Mestrado Profissional em Educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 63, p. 103-117, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n63/1984-0411-er-63-00103.pdf. Acesso em: 2 jan. 2022.

ANTUNES, Ricardo; ALVES, Giovanni. As mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 335-351, maio/ago. 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROSO, João. O estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 725- 751, out. 2005. Número especial.

BARROSO, João. O Estado e a educação: a regulação transnacional, a regulação nacional e a regulação local. In: BARROSO, J. (org.). A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e actores. Lisboa: Educa/Unidade de I&D de Ciências da Educação, 2006. p. 41-70.

BOURDIEU, Pierre. O campo político. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, DF, n. 5, p. 193-216, jan./jul. 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/1761/1549. Acesso em: 7 out. 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, ano 126 n. 191-A, p. 1-32, 5 out. 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Seção 1, Brasília, DF, ano 134 n. 248, p. 27839, 23 dez. 1996. PL 1258/1988.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 28 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 145, n. 253, p. 1-3, 30 dez. 2008. PL 3775/2008.

CABRITO, Belmiro Gil. A mercadorização da educação e a intensificação do trabalho do

professor do ensino superior, em Portugal. RVE-Revista Ver a Educação, s.l, v. 12, n. 1, p. 89-102, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/rve/article/view/1003/1454. Acesso em: 20 nov. 2018.

CAPES. Plataforma Sucupira. Cursos avaliados e reconhecidos. s.l 2018-2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoBuscaAvancada.jsf. Acesso em: 16 nov. 2023.

CAPES. Catálogo de teses e dissertações. s.l, 2018-2022. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/. Acesso em: 15 nov. 2023.

CAMARGO, Arlete M. M. A constituição do campo da formação de professores para a Amazônia. In: CAMARGO, Arlete Maria Monte de; ANDRADE, Antonia Costa; CAMARGO, Leila Maria Camargo (orgs.). A constituição do campo científico sobre formação de professores no contexto amazônico. Curitiba: CRV, 2022. p. 19-33.

CAMARGO, Arlete M. M. et al. Formação de professores nos programas de pós-graduação em educação na Amazônia brasileira. In: SIMPÓSIO DE GRUPOS DE PESQUISA SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DO BRASIL, 4., 2021, Brasília, DF. Anais [...]. Brasília, DF: UnB, 2021.

CAMARGO, Leila M.; HAGE, Salomão A. M.; GOMES, Raimunda K. S.; FIGUEIREDO, Arthane M. Diversidade sociocultural e currículo nas Amazônias: desafios no enfrentamento à monocultura das mentes. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 238-261, jan./mar. 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/issue/view/2677. Acesso em: 6 out. 2023.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de

Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 5-15, set./dez. 2003. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/rbedu/a/n5nc4mHY9N9vQpn4tM5hXzj/?format=pdf&lang=p. Acesso em: 5 out. 2023.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade

neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília, DF: Editora UnB, 2001.

FIGUEIREDO, Arthane M.; CAMARGO, Leila M.; HAGE, Salomão A. M. Direito à educação e currículos em disputa nas Amazônias: defesa da educação pública com a garantia da diversidade. Currículo sem Fronteiras, v. 22, e2180, 2022. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol22articles/2180-figueiredo-camargo-hage.pdf. Acesso em: 28 nov. 2023.

FORMOSINHO, João. Ser Professor na escola de massas. In: FORMOSINHO, João (coord.).

Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto, Portugal: Porto Editora, 2009. (Coleção Currículo, Políticas e práticas).

FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ESPÍRITO SANTO. [IFES]. Resolução CS nº 161, de 16 de setembro de 2016. Vitória - ES: IFES, 2016. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/images/stories/ProfEPT/Turma2017/Documentos/Res_CS_161_2016_-Cria_o_Programa_de_P%C3%B3s-gradua%C3%A7%C3%A3o_em_Educa%C3%A7%C3%A3o_Profissional_e_Tecnol%C3%B3gica_e_aprova_seu_Regulamento_interno.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ESPÍRITO SANTO. [IFES]. Regulamento. Vitória - ES: IFES, 2016. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/images/stories/ProfEPT/Turma_2018/Regulamento/Res_CS_22_2018_-_Regulamento.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO TRIÂNGULO MINEIRO. Observatório do ProfEPT. Triângulo Mineiro: IFTM, 2019-2022. Disponível em: https://obsprofept.midi.upt.iftm.edu.br/. Acesso em: 15 nov. 2023.

KUENZER, Acácia Zeneida. Trabalho e escola: a flexibilização do ensino médio no contexto do regime de acumulação flexível. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 331-354, abr./jun. 2017.

LIMA, Iranete M. S.; HAGE, Salomão A. M. S.; SOUZA, Dileno D. L. de. O legado de Paulo Freire em marcha na Educação e na Escola do Campo. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, p. 1-17, 2021. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.16.16683.039. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16683. Acesso em: 28 nov. 2023.

MAINARDES, Jefferson. Grupos de pesquisa da área de educação no Brasil: revisão de literatura. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 65, p. 1-23, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/educacao/article/view/3260/2627. Acesso em: 15 nov. 2023.

MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores. Portugal: Porto Editora, 1999.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: livro 1: o processo de produção do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2017.

MAUÉS, Olgaíses Cabral. A agenda global da educação no contexto da Covid-19. Revista Linhas, Florianópolis, v. 22, n. 49, p. 187-216, maio/ago. 2021.

MOROSINI, Marilia; KOHLS-SANTOS, Pricila; BITTENCOURT, Zoraia. Estado do conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021.

OLIVEIRA, Dalila A. Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas

consequências para os trabalhadores docentes. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 753-775, out. 2005. Número especial.

OLIVEIRA, Dalila. A. Apresentação. In: OLIVEIRA, Dalila A. et al. (orgs.). Políticas educacionais e a reestruturação da formação do educador: perspectivas globais e comparativas. Petrópolis: Vozes, 2019. p. 7-16.

OLIVEIRA, Dalila A. Da promessa de futuro à suspensão do presente: a teoria do capital humano e o Pisa na educação brasileira. Petrópolis: Vozes, 2020.

ROSA, Ana C. F.; CAMARGO, Arlete M. M. de. Homeschooling: o reverso da escolarização e da profissionalização docente no Brasil. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-21, 2020. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.15.14818.036. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/14818. Acesso em: 5 out. 2023.

ROSA, Ana C. F.; RODRIGUES, Glenda C. M. C.; ABREU, Lucenilda S. M. C. O protagonismo dos organismos internacionais na definição de forma e conteúdo do currículo da formação docente. In: MAUÉS, Olgaíses Cabral et al. Políticas educacionais no contexto da internacionalização. Belo Horizonte: Fino Traço, 2022. p. 51-84.

SANTOS, Boaventura de S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção Questões de nossa época; v. 11).

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

TORRES SANTOMÉ, J. Formación del Profesorado y educación como proyecto político e inclusivo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84911, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/HNnqyWh9rjcwTs3NSqHvmbQ/abstract/?lang=es. Acesso em: 20 nov. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. PPEB: curso de doutorado aprovado: nota. Belém: UFPA, 30 ago. 2023. Disponível em: https://ppeb.propesp.ufpa.br/index.php/br/. Acesso em: 19 nov. 2023.

Published

2024-07-29

How to Cite

ROSA, Ana Claudia Ferreira; HAGE, Salomão Antônio Mufarrej; FIGUEIREDO, Arthane Menezes. Education in the Amazon and teacher educating within the scope of stricto-sensu postgraduate studies in the states of Pará and Amapá. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 190–219, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024190. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/25929. Acesso em: 3 dec. 2024.