The intersection between internationalization and teaching in higher education in Brazilian postgraduate research

Authors

  • Vanessa Gabrielle Woicolesco Federal University for Latin American Integration image/svg+xml
  • Marilia Costa Morosini Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024011

Keywords:

higher education, internationalization of higher education, teaching, teacher professional development

Abstract

In higher education, the strict meaning of teaching is related to knowledge of the scientific field in a perspective that inter-relates it, based on pedagogical knowledge, with teaching, research and extension in the process of human formation and production of other knowledge. Currently, the work of teachers is impacted by the process of globalization and internationalization, which change the paradigm of university teaching and have implications for the teaching and learning processes. This study aims to analyze the intersection between internationalization and teaching in Higher Education, present in the production of dissertations and theses in Brazilian stricto sensu postgraduate programs. The State of Knowledge methodology was used, with the years 2001 to 2022 being delimited as a time frame. The results indicate the need to revisit the role of university teaching in emerging contexts, as the complexities imposed on higher education in contemporary times require more inclusive and integrated teaching practices, which value and respect cultural diversity and promote coexistence and intercultural communication on the university campus. The relevance of including strategies aimed at teaching professional development in institutional internationalization planning is highlighted. In summary, the research analyzed emphasizes the relevance of professional development with a focus on internationalization, having found that this training has resonances in the formation of professional teaching identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVENA, Joana Espinheira. Pós-doutorado no exterior: implicações para produção científica no âmbito da UFBA. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/30398. Acesso em: 24 jan. 2023.

BAIL, Cibele Coradin. Formação de professores de inglês para fins específicos com vistas à internacionalização do ensino superior. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Centro de Letras e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000231591. Acesso em: 24 jan. 2023.

CAMARGO, Arlete Maria Monte de. A constituição do campo da formação de professores na Amazônia. In: CAMARGO, Arlete Maria Monte de; ANDRADE, Antonia Costa; CAMARGO, Leila Maria (orgs.). A constituição do campo científico sobre formação de professores no contexto amazônico. Curitiba: CRV, 2022. p. 19-33.

CAMARGO, Arlete Maria Monte de et al. A formação docente na pós-graduação nas Amazônias Brasileiras é de quem? Alguns desafios curriculares e formativos. Currículo sem Fronteiras, [s.l.],v. 22, e2184, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v22.2184. Acesso em: 7 nov. 2023.

CAVALCANTE, Rivadavia Porto. Faces do agir docente em projetos cooperativos de internacionalização: uma leitura interacionista sociodiscursiva de representações sobre políticas de idiomas estrangeiros no contexto dos Institutos Federais. 2016. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8881. Acesso em: 24 jan. 2023.

CAPES - COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Geocapes. Sistema de informações georreferenciadas – CAPES: concessão de Bolsas de pós-graduação da Capes no Brasil. Brasília, DF: Capes, 2022. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 14 set. 2022.

CAPES - COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Plataforma Sucupira: cursos avaliados e reconhecidos. Brasília, DF: Capes, 2023c. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoRegiao.jsf. Acesso em: 9 nov. 2023.

CNPq - CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil. Grupos por região. Brasília, DF, 2023a. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/grupos-por-regiao. Acesso em: 23 set. 2023.

CNPq - CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil. Painel Fomento em Ciência, Tecnologia e Inovação. Brasília, DF, 2023b. Disponível em: http://bi.cnpq.br/painel/fomento-cti/. Acesso em: 23 set. 2023.

DALLA CORTE, Marilene Gabriel. Um estudo acerca dos contextos emergentes nos cursos de licenciatura no Brasil: em destaque a internacionalização. Educação, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 357- 367, 2017. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29023. Acesso em: 10 nov. 2023.

DELLA MÉA, Liliane Gontan Timm. A internacionalização da pós-graduação: um estudo de caso da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. Dissertação (Mestrado em Administração) – Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/4647?show=full. Acesso em: 24 jan. 2023.

HUDZIK, Jhon. Executive summary, comprehensive internationalization: from concept to action. Washington: NAFSA, 2011.

KNIGHT, Jane. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed. São Leopoldo: OIKOS, 2020.

KOHLS-SANTOS, Pricila; MOROSINI, Marilia Costa. O revisitar da metodologia do estado do conhecimento: para além de uma revisão bibliográfica. Revista Panorâmica, Cuiabá, v. 33, p. 123-145, 2021. Disponível em: http://revistas.cua.ufmt.br/revista/index.php/revistapanoramica/article/view/1318/19192476. Acesso em: 22 fev. 2023.

MOREIRA, Jefferson da Silva; MIRANDA, Eduardo Oliveira. Balanço da produção acadêmica sobre o tema da formação de professores no Brasil: revisão dos enfoques temáticos. Revista Cocar, Belém, v. 13, n. 26, p. 575-592, maio/ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2541. Acesso em: 25 set. 2023.

MOROSINI, Marilia Costa. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/qZF8Fpz8MjgWHNdC38frh5Q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 7 jul. 2023.

MOROSINI, Marilia Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101-116, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644415822. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15822. Acesso em: 10 jun. 2021.

MOROSINI, Marilia Costa. Internacionalização da educação superior em contextos emergentes. In: FRANCO, Maria Estela Dal Pai; ZITKOSKI, Jaime; FRANCO, Sérgio Roberto Kieling. Educação superior e contextos emergentes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016. p. 61-79.

MOROSINI, Marilia Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barbosa. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, out. 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 10 jan. 2023.

MOROSINI, Marilia Costa; KOHLS-SANTOS, Pricila; BITTENCOURT, Zoraia. Estado do conhecimento: teoria e prática. Curitiba: Editora CRV, 2021.

MOROSINI, Marilia Costa; WOICOLESCO, Vanessa Gabrielle; MARCELINO, Jocélia Martins; HATSEK, David Jorge Rodrigues. Estratégias de internacionalização de universidades brasileiras participantes do Programa Capes PrInt. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Tempe, v. 31, n. 82, p. 1-25, 2023. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/7886/3164. Acesso em: 9 nov. 2023.

NEVES, Débora Valim Sinay. A internacionalização da educação superior na Bahia e suas potencialidades na formação continuada docente. 2020. Tese (Doutorado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/2926. Acesso em: 24 jan. 2023.

NEVES, Maria do Socorro Smith; ANDRADE, Antonia Costa. A formação de professores nos grupos de pesquisa cadastrados no CNPq: o contexto da Amazônia Legal. In: CAMARGO, Artele Maria Monte de; ANDRADE, Antonia Costa; CAMARGO, Leila Maria (orgs.). A constituição do campo científico sobre formação de professores no contexto amazônico. Curitiba: CRV, 2022. p. 55-72.

DICIONÁRIO AMBIENTAL: o que é a Amazônia legal. In: O Eco, Rio de Janeiro, 20 nov. 2014. Disponível em: https://oeco.org.br/dicionario-ambiental/28783-o-que-e-a-amazonia-legal/. Acesso em: 10 nov. 2023.

PAZELLO, Elizabeth. Internacionalização na UTFPR-CT: da cereja do bolo às duas pontas do iceberg. 2019. Tese (Doutorado em Letras) – Setor de Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/65612. Acesso em: 24 jan. 2023.

PEREIRA, Pablo. O papel do professor no processo de internacionalização nos programas de pós-graduação da Universidade Regional de Blumenau - FURB. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Artes e Letras, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2019. Disponível em: http://www.bc.furb.br/docs/DS/2019/366329_1_1.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.

PRETTO, Amanda de Mendonça. M. Letramentos acadêmicos para implementar o inglês como meio de instrução na Universidade Federal de Santa Maria. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/21666. Acesso em: 24 jan. 2023.

RAMOS, Milena Yumi. Formação de doutores no país e no exterior: impactos da internacionalização na ciência brasileira. 2014. Tese (Doutorado em Geociências) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/945454. Acesso em: 24 jan. 2023.

SAES, Klarissa Valero Ribeiro. Efeitos das políticas de internacionalização sobre a produção científica: estudo de caso do Programa de Pós-Graduação em Ciências (Bioquímica) da Universidade Federal do Paraná. 2020. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas) – Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/69124. Acesso em: 24 jan. 2023.

SILVA, Edilma Pinheiro da. O impacto da adoção das normas contábeis internacionais no ensino superior de Contabilidade, segundo a percepção dos docentes. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) – Faculdade de Administração e Finanças, Centro de Ciências Sociais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8124. Acesso em: 24 jan. 2023.

SILVA, Josielle Soares da. Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB): uma estratégia de cooperação solidária ou consolidação da internacionalização mercantil? 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31012. Acesso em: 24 jan. 2023.

SILVA, Thiago Oliveira da. Expatriação de docentes e o processo de internacionalização em programas de pós-graduação da Universidade Estadual de Maringá. 2020. Dissertação (Mestrado em Administração) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 2020. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/6012. Acesso em: 24 jan. 2023.

SOUSA, José Vieira de. História da Educação Superior. In: MOROSINI, Marilia Costa (org.). Enciclopédia brasileira de educação superior. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021. p. 42-194.

TEIXEIRA, Genival Jardel Trajano. Isomorfismo institucional e internacionalização: um estudo na Universidade Estadual do Centro-Oeste. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração) – Departamento de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2021. Disponível em: http://tede.unicentro.br:8080/jspui/handle/jspui/1693. Acesso em: 24 jan. 2023.

VIEIRA, Rosilene Carla. A internacionalização da pós-graduação no Brasil: a relação entre os rankings acadêmicos globais e avaliação dos programas de pós-graduação em Administração. 2014. Dissertação (Mestrado em Administração) – Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2014. Disponível em: http://tede2.espm.br/handle/tede/231. Acesso em: 24 jan. 2023.

WAGNER, Flávia; CUNHA, Maria Isabel da. Oito assertivas de inovação pedagógica na educação superior. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 19-23, set./dez. 2019.

DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.32i106.4460

WOICOLESCO, Vanessa Gabrielle. Pedagogia da Internacionalização: a docência na UNILA. 2023. Tese (Doutorado em Educação) – Escola de Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/10795/2/Tese%20-%20Vanessa%20Gabrielle%20Woicolesco.pdf. Acesso em: 2 set. 2023.

Published

2024-07-29

How to Cite

WOICOLESCO, Vanessa Gabrielle; MOROSINI, Marilia Costa. The intersection between internationalization and teaching in higher education in Brazilian postgraduate research. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 11–38, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024011. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/25921. Acesso em: 21 nov. 2024.