Initiation at Unilab: contributions Brazil – Cape Verde contributions

Authors

  • Alexandrino Moreira Lopes University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony image/svg+xml
  • Elcimar Simão Martins University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony image/svg+xml
  • Elisangela André da Silva Costa University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023090

Keywords:

initiation to teaching, Brazil, Cape Verde

Abstract

The University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony (Unilab, in Portuguese) is marked by the dual mission of international integration and regional development. Over a little more than a decade, public policies aimed at teacher training were developed at Unilab. These include Pibid, which aims to provide opportunities for the insertion of undergraduate teaching courses students in the daily life of elementary public schools. This article seeks to reflect on the experience of Pibid at Unilab and its contributions to education in Cape Verde. With a qualitative approach, methodologically, this study narrates the life story of a Pibid/Unilab Cape Verdean graduate student as a strategy to approximate it to reality. The findings reveal that the experience in question contributed to the achievement of Unilab’s mission, that is, the process of international integration and social insertion, with the participation of students, especially international ones, in basic education public schools. These institutions constituted formative spaces of dialogue, (re)existence and (re)cognition of cultural diversity, contributing to reduce the prejudice and racism, still present in today’s society. We concluded that the performance of undergraduate teaching students at Pibid/Unilab enabled learning, reflections and partnerships on initial training in the university’s activity areas that were resignified by the graduate students in their professional practice in partner countries, notably in Cape Verde.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, F. C.; MARTINS, E. S.; LEITE, M. C. da S. R. O PIBID e a aprendizagem do fazer docente em tempos de pandemia. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, p. 1586-1603, jun. 2021. Número especial, 3.

ANADÓN, M. A pesquisa dita “qualitativa”: sua cultura e seus questionamentos. Senhor do Bonfim: UNEB: UQAC, 2005.

APPLE, M. La entrevista autobiográfica narrativa: fundamentos teóricos y la praxis del análisis mostrada a partir del estudio de caso sobre el cambio cultural de los Otomíes en México. FQS. Forum: Qualitative Social Research, [s.l.], v. 6, n. 2, art. 16, p. 1-35, Mayo 2005.

BEHRENS, M. A. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. In: Educação, Porto Alegre, ano XXX, n. 3 (63), p. 439-455, set./dez. 2007.

BRASIL. Casa Civil. Lei no 12.289, de 20 de julho de 2010. Dispõe sobre a criação da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB e dá outras providências. Brasília, DF: Casa Civil, 2010.

BRASIL. Portaria nº 83, de 27 de abril de 2022. Dispõe sobre o regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Brasília, DF: Ministério da Educação/Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as Diretrizes e Normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, ed. 98, p. 44, 24 maio 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em: 15 mar. 2023.

CANDAU, V. M. (org.). Magistério: construção cotidiana. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

COSTA, E. A. S.; FREIRE, J. C. S.; ALMEIDA, S. M. N.; CAIADO, A. P. S.; RAMOS, J. F. P. Formação de professores no contexto da integração internacional na CPLP: desafios institucionais da UNILAB. In: XXV ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO DAS UNIVERSIDADES DE LÍNGUA PORTUGUESA, 25., 2015, Cidade Velha, Cabo Verde. Anais [...]. Lisboa: Europress: AULP, 2015. Novos desafios para o ensino superior após os objetivos de desenvolvimento do Milénio (ODM). v. II. p. 205-214.

FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática Multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educ. Soc., Campinas, v. 37, n. 135, p. 539-553, abr./jun. 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

GADOTTI, M. Ensinar e aprender com sentido. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

JOSSO, M-C. Os relatos de histórias de vida como desvelamentos dos desafios existenciais da formação e do conhecimento: destinos sócio-culturais e projetos de vida programados na invenção de si. In: SOUZA, E. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

JOSSO, M.-C. Experiências de vida e formação. Trad. José Cláudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

LIMA, M. S. L. A formação contínua dos professores nos caminhos e descaminhos do desenvolvimento profissional. 2001. Tese (Doutorado em Educação) − Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, FEUSP, 2001.

LOPES, A. M. Epistemologias dos subalternizados: etnociência nas práticas tradicionais de produção de grogu para a sustentabilidade ambiental em Cabo Verde. Dissertação (Mestrado em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis) − Instituto de Engenharia e Desenvolvimento Sustentável, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Redenção, 2020.

MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994. 80 p.

PIMENTA, S. G. As ondas críticas da didática em movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: SILVA, M; NASCIMENTO, C. O. C. do; ZEN, G. C. (org.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 19-64. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/30770. Acesso em: 13 mar. 2023.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágios supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileira de Educação, [Rio de Janeiro], v. 24, e240001, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240001. Acesso em: 13 mar. 2023.

REGO, T. C. Memórias de escola: cultura escolar e constituição de singularidades. Petrópolis: Vozes, 2003.

RIOS, T. A. Ética na docência universitária: a caminho de uma universidade pedagógica? São Paulo: USP, 2009. Cadernos Pedagogia Universitária.

RIOS, T. A. Ética e competência. 20. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SOUZA, E. C. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensivainterpretativa e política de sentido. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 39-50, jan. 2014.

UNILAB. Projeto pedagógico: curso de ciências da natureza e matemática - licenciatura. Redenção: Unilab, 2014.

UNILAB. PDI da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) 2016 – 2021. Redenção: Unilab, 2016.

UNILAB. Projeto Pedagógico de Curso. Ciências Biológicas - Licenciatura. Redenção: Unilab, 2018.

UNILAB. Projeto Institucional do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - Pibid (2022-2024). Redenção: Unilab, 2022.

WELLER, W.; ZARDO, S. P. Entrevista narrativa com especialistas: aportes metodológicos e exemplificação. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 131-143, jul./dez. 2013.

Published

2023-12-11

How to Cite

LOPES, Alexandrino Moreira; MARTINS, Elcimar Simão; COSTA, Elisangela André da Silva. Initiation at Unilab: contributions Brazil – Cape Verde contributions. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 90–111, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023090. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24429. Acesso em: 24 nov. 2024.