Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723822502021029Keywords:
Regional School of Meriti, Baixada Fluminense, History of Education, local historyAbstract
The aim of the current article is to show how the emergence of academic studies about the Regional School of Meriti has established the vereda (path) to write the local History Baixada Fluminense’s Education. Based on bibliographic survey, we herein present how the History of Education field at Baixada has expanded and opened room for other topics, regions and periodizations, as well as how these new paths can be interpreted in the year we celebrate the 100-year anniversary of the foundation of the former Regional School. By following the tradition of promoting accounts, we address the existence of a “stranding material” for the History of Education at Grande Sertão Baixada in order to show its epistemological innovation ability. The identification and analysis of what was produced aim at encouraging further analytical unfolding and interpretations in the field, at recording questions and gaps, and at indicating aspects that have not yet been explored.
Downloads
References
BARROS, José D’Assunção. As partes de um projeto de pesquisa. In: BARROS, José D’Assunção.O projeto de pesquisa em história:da escolha do tema ao quadro teórico. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 14-21.
BEZERRA, Nielson Rosa. A historiografia tradicional e a invisibilidade da escravidão na Baixada Fluminense. In: NASCIMENTO, Álvaro Pereira do; BEZERRA, Nielson Rosa. (org.). Da Vila de Iguassu à Baixada Fluminense: histórias de um território.1 ed. Curitiba: Editora Prismas, 2019. v. 1. p. 85-103.
BLOCH, Marc. Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BORGES, Angélica; DIAS, Amália. Capilarização da escola pública na Baixada Fluminense: reflexões em torno de Iguaçu (1870-1933). In: SILVA, Alexandra; LIMEIRA, Aline; LEONARDI, Paula (orgs.). Um mar de escolas: diálogos e pesquisas em história da educação. Curitiba: Editora Appris, 2021. p. 95-110.
CABRAL, Vivian da Silva. Maria Rosa Paris e Augusto Monteiro Paris: experiências de magistério em Iguaçu (1875-1935). 2017. Monografia (Graduação em Pedagogia) –Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2017.
CARVALHO, Marta. M. C. O novo, o velho, o perigoso: relendo A Cultura Brasileira.Cadernos de Pesquisa, [São Paulo] n. 71, p. 29-35, nov. 1989.
DIAS, Amália; XAVIER, Libânia Nacif; SOARES, Jeferson. Por uma história da educação fluminense. Revista Contemporânea de Educação, [Rio de Janeiro] v. 14, p. 4-13, 2019.Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/26177. Acesso em: 20 dez. 2020.
DIAS, Amália; SOOMA, José Claudio. Quintais da história da educação fluminense: balanços, gangorras e escorregos. Revista Contemporânea de Educação, [Rio de Janeiro], v. 14, p. 228-247, 2019.
GONDRA, José Gonçalves. Historiografia da educação, seus balanços e saberes. A Ultrapassagem como problema. NEPOMUCEMO, Maria de Araújo. TIBALLI, Elianda Figueiredo Arantes (Orgs.). A Educação e seus sujeitos na História. Belo Horizonte: ARGVMENTVM, 2007.
GUEDES, Jordania Rocha de Q. Cenários do processo de escolarização do Recôncavo da Guanabara: a história de Iguassú. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) –Programa de Pós-Graduação em Educação, UNIRIO, Rio de Janeiro, 2012.
GUEDES, Jordania R. Q. Escolas no Recôncavo da Guanabara: história do processo de escolarização no município de Iguassú (1833-1862). 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) –Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
JARA, Isabela Bolorini. O fazer-se Estado e fazer-se magistério em Iguaçu: funcionarização, agências e experiências (1895-1925). 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) –Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2017.
KNAUSS, Paulo. Preâmbulo. In: NASCIMENTO, Álvaro Pereira do; BEZERRA, Nielson Rosa. Da Vila de Iguassu à Baixada Fluminense: histórias de um território.1 ed. Curitiba: Editora Prismas, 2019, v.1, p. 19-33.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Baú de memórias, bastidores de histórias: o legado pioneiro de Armanda Alvaro Alberto. 1. ed. Bragança Paulista: Editora da Universidade de São Francisco, 2002. v. 1. 356 p.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Armanda Álvaro Alberto. Brasília: INEP: MEC, 2010. (Coleção Educadores Brasileiros).
MIRANDA, Ana Carolina de Farias. A marcha progressiva do ensino: processos de escolarização no município fluminense de Iguassú (1879 –1889). 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.
NASCIMENTO, Álvaro Pereira do; BEZERRA, Nielson Rosa. Apresentação: as fronteiras da historiografia da Baixada Fluminense. In: NASCIMENTO, Álvaro Pereira do; BEZERRA, Nielson Rosa (org.). Da Vila de Iguassu à Baixada Fluminense: histórias de um território.1. ed. Curitiba: Editora Prismas, 2019. v.1. p. 07-18.
NUNES, Benedito. A matéria vertente. In: ROSA, João Guimarães. Grande Sertão:veredas. 22. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. p. 459-474.
NUNES, Clarice. Caminhos da historiografia da educação: algumas reflexões. In: MENDONÇA, Ana Waleska Campos Pollo et al. (org.). História da educação: desafios teóricos e empíricos. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2009. p. 41-50.
ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: veredas. 22. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SIMÕES, Manoel Ricardo. Ambiente e sociedade na Baixada Fluminense. Mesquita: Editora Entorno, 2011.
TUÃO, Renata Spadetti.Centro de Pesquisa, Memória e História da Educação de Duque de Caxias e da Baixada Fluminense: uma experiência instituinte em educação patrimonial.2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) –Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro,2014.
VIDAL, Diana; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880/1970). Revista Brasileira de História, São Paulo: ANPUH, v. 23, n. 45, p. 37-70, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbh/v23n45/16520.pdf. Acesso em: 19 mar. 2021.
XAVIER, Libania; CARVALHO, Fábio Garcez de. Apontamentos sobre a história da educação configurada no II Encontro do Rio de Janeiro (2010). In: BONATO, Nailda; XAVIER, Libania (org.). A história da educação no Rio de Janeiro: identidades locais, memória e patrimônio. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2013.
XAVIER, Libânia Nacif. O manifesto dos pioneiros da educação nova como divisor de águas na história da educação brasileira. In: XAVIER, Maria do Carmo. Manifesto dos Pioneiros da Educação: um legado em debate. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004. p. 21-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.