After all, why does anyone decide to be a Philosophy teacher? Among the continuities and discontinuities of the choice
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723823512022315Keywords:
teachers, philosophy, training, professional choiceAbstract
This paper deals with the influence of the trainer professor in his/her students’ choosing for the teaching profession. The aim was to analyze the continuities and discontinuities in the training of Philosophy teachers, taking as an empirical reference the analysis of the training process of these professionals. The research methodology was qualitative, whose data were collected through semi-structured interviews, conducted with three Philosophy teachers/professors who work in High School and Higher Education. The categories “continuity” and “discontinuity” emerged from the analyzes, which, supported by the adopted theoretical framework, made the understanding of some aspects of the teacher education of the interviewed subjects possible. Thus, evidence in relation to the importance and the need for specific teacher training in Philosophy as one of the conditions for professional performance was found.
Downloads
References
ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7956/5723. Acesso em: 24 out. 2018.
ARROYO, Miguel Gozález. As relações sociais na escola e a formação do trabalhador. In: FERRETTI, Celso João; SILVA JUNIOR, João dos Reis; OLIVEIRA, Maria Rita N. S. (org.). Trabalho, formação e currículo: para onde vai a escola? São Paulo: Xamã, 1999. v. 1. p. 13-42.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas sobre a teoria da ação. 9. ed. Campinas: Papirus, 1996.
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
CORRÊA, Vera. As relações sociais na escola e a produção da existência do professor. In: SPAZZIANI, Maria de Lourdes. (org.). Profissão de professor: cenários, tensões e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas Ciências Sociais. Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 41-62, 2008.
GASPARIN, João Luiz. Um didática histórico-critica. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
GATTI, Bernardete Angelina. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: Unesco, 2011.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
KENSKI, Vani Moreira. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 15, n. 45, p. 423-441, maio/ago. 2015.
LOPRETTI, Tamara Abrão Pina. A produção de saberes e conhecimentos no cotidiano escolar: imagens de limites e possibilidades da ação educativa. 2007. 311 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A profissão docente entre a perda de poder e a afirmação da autoridade: o recurso à formação. In: SPAZZIANI, Maria de Lourdes. (org.). Profissão de professor: cenários, tensões e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2017.
SAVIANI, Dermerval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O ofício de professor: histórias, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2014.
VALLE, Ione. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 87, n. 216, p. 178-187, 2006. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/rbep/article/viewFile/792/767. Acesso em: 10 set. 2019.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro; ARAÚJO, José Carlos Souza. Ética e profissionalização docente. Revista de Educação, Campinas, n. 22, p. 51-55, 2007. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/viewFile/192/175. Acesso em: 19 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.