The diffusion of rules of well - being through the medical and dental offices in the decade of 1930 to 1960
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723822502021215Keywords:
rules of well-being, auxiliary institutions, medical and dental cabinets, private schools, public schoolsAbstract
The present study sought to understand the diffusion of the rules of well - being through the creation of the auxiliary institutions that triggered the implantation of the medical and dental offices in four public schools and a private one of the city of Porto Alegre /RS in the period from 1930 to 1960. This study aimed to presente the participation of physicians in the promotion of school hygiene practices introduced as a guarantee of sanitary awareness, the importance and propagation of auxiliary institutions within schools and, lastly, perhaps as a consequence, the implantation of medical and dental offices at Schools. The study was developed through bibliographic research and documentary analysis, using interviews with students from school groups, articles published in the Journal of Teaching of Porto Alegre / RS in the period of (1939-1960) and CPOE Bulletins, minutes and reports. The analysis were qualitative, focusing on the rules of well being developed and promoted in the public institutions and in the private education system listed for this study. Considering the results of the analyzes, we can affirm that the asp ects analyzed in this study, pertinent to the practice of the doctors in face of the practices of school hygiene, the creation of auxiliary institutions and, respectively, the implantation of the medical and dental offices, were forms of disciplining and regulating behaviors and reached educators, doctors, school community, parents and, in particular, the "new generation of Brazilians", but above all, validated the intention of educational renewal and national identity that constituted a civilizing process of the new pedagogy and New school.
Downloads
References
ALMEIDA, Dóris Bittencourt; JACQUES, Alice Rigoni: GRIMALDI, Lucas Costa. No casarão da Rua Esperança: memórias de estudantes do Grupo Escolar Uruguai em Porto Alegre/RS (1948-1954). In: GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi Santos; ALMEIDA, Dóris Bittencourt (orgs.). Colégios elementares e grupos escolares no Rio Grande do Sul:memórias e cultura escolar –séculos XIX e XX. São Leopoldo: Oikos, 2016. p. 236-259.
BASTOS, Maria Helena Câmara. A Revista do Ensino do Rio Grande do Sul (1929 –1942): o novo e o nacional em revista. Pelotas: Seiva, 2005.
BASTOS, Maria Helena Camara; ERMEL, Tatiane de Freitas. História da Educação (online). O Jornal A Voz da Escola: Escritas dos alunos do Colégio Elementar Souza Lobo(Porto Alegre/RS, 1934-1940), Porto Alegre, v. 17, n. 40, p. 143-173, maio/ago. 2013.
ERMEL, Tatiane de Freitas. O processo de reconhecimento do Ginásio Teuto-Farroupilha: Os relatórios de inspeção federal (1937-1962). In: BASTOS, Maria Helena C.; JACQUES, Alice Rigoni; ALMEIDA, Dóris Bittencourt (orgs.). Do Deutscher Hilfsverein ao Colégio Farroupilha/RS: memórias e histórias (1858-2008). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015. p. 95-113.
ERMEL, Tatiane de Freitas. Arquitetura escolar e patrimônio histórico-educativo: os edifícios para a escola primária pública no Rio Grande do Sul (1907-1928). Porto Alegre: PUCRS, 2017. (Tese de doutorado).
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
GIKOVATE, Febus; NOGUEIRA, Diogo Pupo. Abreugrafia sistemática em massa: inviabilidade econômica e eventuais perigos da exposição a radiações. Rev. Saúde Pública [online], São Paulo, v. 40, n. 3, p. 389-396, 2006.
GONÇALVES, Dilza Pôrto. A instrução pública, a educação da mulher e a formação de professores nos jornais partidários de Porto Alegre/RS (1869-1937). Porto Alegre: PUCRS, 2013. (Tese de doutotrado).
JACQUES, Alice Rigoni; ERMEL, Tatiane de Freitas. O velho casarão: um estudo sobre o Knabenschule des Deustches Hilfsverein/Colégio Farroupilha (1895-1962). In: BASTOS, Maria Helena Camara; JACQUES, Alice Rigoni; ALMEIDA, Dóris Bittencourt (org.). Do Deutscher Hilfsverein ao Colégio Farroupilha/RS: memórias e histórias (1858 – 2008). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013. p. 92-110.
LOURENÇO FILHO, M. B. Introdução ao Estudo da Escola Nova. 10. ed. São Paulo: Ed. Melhoramentos, 1969.
PERES, Eliane Teresinha. Aprendendo formas de pensar, de sentir e de agir: a escola como oficina da vida: discursos pedagógicos e práticas escolares da escola públicaprimária gaúcha (1909 – 1959) 2000. (Tese Doutorado em Educação) Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2000.
ROCHA, Heloísa Helena Pimenta. A higienização dos costumes: educação escolar e saúde no projeto do Instituto de Hygiene de São Paulo (1918-1925) 2001. Tese Doutorado em Educação - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
ROCHA, Heloísa Helena Pimenta. Regras de bem viver para todos: A Bibliotheca Popuylar de Hygiene” do Dr. Sebastião Barroso. Campinas: Mercado das Letras, 2017.
SANTOS, Luciano Rodrigues dos. O médico-higienista e a arquitetura escolar no Brasil sob o prisma da educação sexual entre os séculos XIX e XX. Scientia Plena, [Sergipe], v. 6, n. 3, p.1-12, 2010.
STEPHANOU, Maria. Tratar e Educar: discursos médicos nas primeiras décadas do século XX, 1999. Tese Doutorado em Educação - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre,1999.
STEPNHANOU, Maria. Discursos médicos e a educação sanitária na escola brasileira. In: STEPNHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Camara (orgs.). Histórias e memórias da educação no Brasil: vol. III – Século XX. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 142-164.
TOTTA, Mario. Abertura dos cursos: preleção proferida. Revista dos cursos, Porto Alegre, v. 21, p. 39-42, 1935.
ZEN, Mariane Werner. Brasileiros pelas letras: atividades de associações auxiliares da
escola no Grupo Escolar Alberto Torres (1941-1959), Brusque - SC. VI CONGRESSO LUSOBRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO: Percursos e Desafios da Pesquisa e do Ensino da História da Educação. Anais... Uberlândia, MG, 2006.
CENTRO DE PESQUISAS E ORIENTAÇÃO EDUCACIONAIS. Secretaria de Educação e Cultura. Rio Grande do Sul. Boletim do CPOE. Rio Grande do Sul: CPOE, 1958.
FOLHA DA MANHÃ (1935). São Paulo, out. Disponível em: http://acervo.folha.com.br. Acesso em: 07/05/2019.
LIVRO DE ATAS DO CONSELHO ESCOLAR DO COLÉGIO FARROUPILHA, Porto Alegre, 1940.
LIVRO DE ATAS DO CONSELHO ESCOLAR DO COLÉGIO FARROUPILHA, Porto Alegre, 1941.
RELATÓRIO DE INSPEÇÃO DO GINÁSIO FARROUPILHA, Porto Alegre, 1941, p. 1- 130.
RELATÓRIO DE INSPEÇÃO DO COLÉGIO FARROUPILHA, Porto Alegre, 1949, p. 1-134.
RELATÓRIO DO GABINETE MÉDICO DO COLÉGIO FARROUPILHA, Porto Alegre, 1942 a 1960, p. 1 a 55.
RELATÓRIO DA SECRETARIA DE EDUCAÇÃO E CULTURA DO RIO GRANDE DO SUL. Maio de 1943, p. 52.
O GABINETE médico – dentário do grupo escolar Paula Soares. Revista do Ensino do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, ano I, nº 6, p. 55-56. Maio. 1952.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.