UNIFAP Pedagogy Course: perceptions on initial training, curriculum and ethnic-racial issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723826612025257

Keywords:

education, ethnic-racial relations, curriculum, teacher training, Amapá

Abstract

Incorporating education into ethnic-racial relations in school curricula, debates, discussions, and, especially, in initial teacher training, is an important and necessary step in overcoming racial discrimination and racism. This study's main objective is to analyze students' perceptions of the curriculum and ethnic-racial issues in Pedagogy teacher training, with a view to confronting racism. The research is a case study with a qualitative approach. Data collection involved bibliographical, documentary, and field research using a structured questionnaire. Bardin's (2016) Content Analysis was used for data processing. The results indicated that students perceive the relevance of this topic in teacher training, as this process can reshape their perspective through critical and reflective awareness and the decolonization of the curriculum, pedagogical practices, and especially of minds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betel Pereira de Castro, Universidade Federal do Amapá

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED da Universidade Federal do Amapá. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática, Cultura e Relações Étnico-Raciais (GEPECRER) e do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). E-mail: betelpcastro@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4524904786254943 Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9781-4454

Eugenia da Luz Silva Foster, Universidade Federal do Amapá

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Fluminense (UFF), com pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Professora Associada da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Atua no Mestrado em Educação (PPGED/UNIFAP) e no Doutorado em Educação da Amazônia (EDUCANORTE). Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). E-mail: daluzeugenia6@gmail.com Lattes: http://lattes.cnpq.br/4609696110268688 Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0807-0789

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade do Estado do Amapá

Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amapá (UEAP). Professor no Mestrado Profissional em Matemática da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Líder e fundador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática, Cultura e Relações Étnico-Raciais (GEPECRER). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com Lattes:  http://lattes.cnpq.br/8819683729192070 Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2947-5347

 

References

ALVES, João Paulo da Conceição. Aspectos sobre as desigualdades sócio-raciais no Brasil e no Amapá. Estação Científica, Macapá: (Universidade Federal do Amapá - UNIFAP), v. 1, n. 1, p. 57-73, 2011.

AMAPÁ. Universidade Federal do Amapá. Projeto pedagógico de curso: licenciatura em pedagogia. Macapá: Universidade Federal do Amapá – UNIFAP, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-norma-pl.html. Acesso em: 11 abr. 2022.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidente da República, 9 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 11 abr. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2004. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf. Acesso em: 11 abr. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p. 11, 16 maio 2006. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 11 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada. Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Plano nacional de implementação das diretrizes curriculares nacionais para educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, DF: MEC, SECADI, 2013. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1852-diretrizes-curriculares-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 jun. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF 2019. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 18 jun. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). – 4. ed. – Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Covid-19. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/c/covid-19. Brasília, DF: Ministério da Saúde, c2021. Acesso em: 21 mar. 2021.

CAPRINI, Aldieris Braz Amorim; DEORCE, Mariluza Sartório. Formação de professores e prática de ensino: diálogos a partir da perspectiva multicultural crítica. In: BECALLI, Fernanda Zanetti; CAPRINI, Aldieris Braz Amorim (org.). Educação para as relações étnico-raciais: experiências e reflexões. Vitória: Edifes, 2018.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía. A questão racial na escola: um estudo sobre as representações dos agentes da escola sobre os conteúdos étnico-culturais. Belém: UNAMA, 2010.

COELHO, Wilma de Nazaré; MÜLLER, Tânia Mara Pedroso. A lei nº 10.639/03 e a formação de professores: trajetória e perspectivas. In: COELHO, Wilma de Nazaré Baía; MÜLLER, Tânia Mara Pedroso (org.). Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF: Alternativa, 2013. p. 29-54.

CORENZA, Janaína de Azevedo. Formação inicial de professores: conversas sobre relações raciais e educação. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018. (Educação, tecnologias e transdisciplinaridades).

FERREIRA, Verônica Moraes. Tensões em torno da questão étnico-racial no currículo de cursos de Pedagogia. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo: São Paulo, 2018.

FOSTER. Eugénia da Luz Silva. Questão racial na escola: reflexões em torno de processos sutis de reprodução e de superação do racismo em memórias, imagens e narrativas. Experiências Instituintes. RevistAleph, dezembro, 2012 - Ano VI - Número 18.

FOSTER. Eugénia da Luz Silva. Educação e relações raciais na tessitura das memórias e narrações amapaenses: contribuições nos dez anos do PPGMDR/UNIFAP. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, Macapá, v. 9, n. 3, p. 173-195, dez. 2016.

FOSTER, Eugénia da Luz Silva; CUSTÓDIO, Elivaldo Serrão (org.). Vozes, saberes e resistências cotidianas na educação para as relações étnico-raciais. 1. ed. Curitiba: Appris, 2024.

GATTI, Bernadete Angelina et al. (org.). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: UNESCO, 2019.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Política & Sociedade, [Florianópolis], v. 10, n. 18, p. 133-154, 2011.

GOMES, Nilma Lino. As práticas pedagógicas com as relações étnico-raciais nas escolas públicas: desafios e perspectivas. In: GOMES, Nilma Lino (org.). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei nº 10.639/03. 1. ed. Brasília, DF: MEC: Unesco, 2012a. (Educação para todos, 36).

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v.12, n.1, p. 98-109, jan./abr. 2012b.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 79-108.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Raça, cor, cor da pele e etnia. Cadernos de campo, São Paulo, n. 20, p. 265-271, 2011.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Formações nacionais de classe e raça. Tempo Social, Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 161-182, ago. 2016.

HASENBALG, Carlos. Entre o mito e os fatos: racismo e relações raciais no Brasil. In: MAIO, Marcos Chor; SANTOS, Ricardo Ventura(org.). Raça, ciência e sociedade. Rio de Janeiro: FIOCRUZ: CCBB, 1996. p. 235-249.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Distribuição da população por cor ou raça: censo demográfico 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/painel-cor-ou-raca/. Acesso em: 13 set. 2022.

MAIA, Jorge Sobral da Silva. [Prefácio]. In: SILVA, Analígia Miranda da et al. (org.). Reflexões educacionais: desafios formativos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019. p. 7-14.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28 ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MUNANGA, Kabengele. Educação e diversidade étnico-cultural: a importância da história do negro e da África no sistema educativo brasileiro. In: COELHO, Wilma de Nazaré Baía; Müller, Tânia Mara Pedroso (org.). Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF: Alternativa, 2013. p. 21-34.

MUNANGA, Kabengele. Por que ensinar a história da África e do negro no Brasil de hoje? Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 62, p. 20-31, dez. 2015.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. In: GARRIDO, Selma Garrido Pimenta; GHEDIN, Evandro (org.). 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 17-52.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2025-08-29

How to Cite

CASTRO, Betel Pereira de; FOSTER, Eugenia da Luz Silva; CUSTÓDIO, Elivaldo Serrão. UNIFAP Pedagogy Course: perceptions on initial training, curriculum and ethnic-racial issues . Revista Linhas, Florianópolis, v. 26, n. 61, p. 257–287, 2025. DOI: 10.5965/1984723826612025257. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/26425. Acesso em: 1 sep. 2025.