Articulations between Critical Human Rights Theory and the theoretical-methodological proposal of the Five Pedagogies of Peace: possible paths to human dignity through education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723826612025227Keywords:
five pedagogies of peace, dignity, Joaquín Herrera Flores, Nei Alberto Salles Filho, critical theory of human rightsAbstract
The study aimed to weave approaches between the critical perspective of human rights elaborated by Joaquín Herrera Flores (2009) and the theoretical-methodological proposal of the Five Pedagogies of Peace systematized by Nei Alberto Salles Filho (2016) as a pedagogical tool for (re)knowledge of human rights, promoting human dignity and building peace in the field of education. To this end, a qualitative approach was adopted through the methodological technique of bibliographic review based on the books of Herrera Flores (2005, 2009), the books of Salles Filho (2016, 2019), as well as other scientific productions, without a time frame, chosen for its relevance in relation to the convergence between such theories. The critical conception of human rights proposed by Herrera Flores (2009) considers that such rights are cultural products resulting from processes of social struggles in the face of inequalities resulting from the current model of society. The effectiveness of human rights is established when social actions are undertaken aiming at the materiality of human dignity (Herrera Flores, 2009). The Five Pedagogies of Peace idealized and systematized by Salles Filho (2016) form a theoretical-methodological proposal that aims to promote reflections and problematizations about the social contexts that cause dehumanization and violence and build a culture of peace. The compilation proposed by this study shows that both theses are consistent when proposing that subjects and social movements become sensitized and aware of their positions in modern structures and use human rights as an instrument for promoting human dignity and for building a culture of peace.
Downloads
References
ANTONIOLI, Felipe. A ressignificação de direitos humanos como instrumentos de decolonialidade segundo a teoria crítica de Herrera Flores. Revista de Direitos Humanos em Perspectiva, Florianópolis, Brasil, v. 8, n. 2, p. 23-36, 2023. DOI: 10.26668/IndexLawJournals/2526-0197/2022.v8i2.9182. Disponível em: https://www.indexlaw.org/index.php/direitoshumanos/article/view/9182. Acesso em: 25 jul. 2025.
BRAITHWAITE, Valerie; BLAMEY, Russell. Consenso, estabilidade e significado nos valores sociais abstratos. In: ROS, Maria; GOUVEIA, Vítor (orgs.). Psicologia social dos valores humanos: desenvolvimentos teóricos, metodológicos e aplicados. São Paulo: Senac, 2006. p. 181-206.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 dez. 2023.
BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 dez. 2024.
CADEMARTORI, Luiz Henrique Urquhart; GRUBBA, Leilane Serratine. O embasamento dos direitos humanos e sua relação com os direitos fundamentais a partir do diálogo garantista com a teoria da reinvenção dos direitos humanos. Revista Direito GV, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 703-724, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdgv/a/VGBHtK6vtZ8jmBHb7wZbPJP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 jul. 2025.
CARBALLIDO, Manuel Eugenio Gándara. Derechos humanos y procesos culturales. Aportes a partir del pensamiento de Joaquín Herrera Flores. Revista Juris Poiesis, Rio de Janeiro, v. 20, n. 24, p. 22-40, 2017. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/jurispoiesis/article/viewFile/4467/2052. Acesso em: 15 ago. 2023.
COMPARATO, Fábio Konder. A afirmação histórica dos direitos humanos. 3. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2003.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HERRERA FLORES, Joaquín. De habitaciones próprias y otros espacios negados: una teoria crítica de las opresiones patriarcales. Bilbao: Universidad de Deusto, Instituto de Derechos humanos, 2005. n. 33.
HERRERA FLORES, Joaquín. A reinvenção dos direitos humanos. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2009.
HOFSTETTER, Rita; DROUX, Joëlle; CHRISTIAN, Michael (éds.). Construire la paix par l'éducation: réseaux et mouvements internationaux au XXe siècle: Genève au coeur d'une utopie. [Neuchâtel]: Alphil, 2020.
HUNT, Lynn. A invenção dos direitos humanos: uma história. 1. ed. São Paulo: Companhia das letras, 2009.
JARES, Xesús. Educação para paz: sua teoria e sua prática. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.
KAIUT, João Paulo. Educação para a paz e educação inclusiva: intervenções pedagógicas nas aulas de educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. 2024. 201 p. Dissertação (Mestrado em Educação Inclusiva) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2024.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MONTEIRO, Lucília Coelly Carvalho Lopes. A teoria crítica de Herrera Flores e o direito humano à educação. 2019. 101 f. Dissertação (Mestrado em Direitos Humanos) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.
MONTEIRO, Michelle Popenga Geraim. Pesquisa comparativa sobre programas antibullying em diferentes países e a interface com a cultura de paz. 2022. 330 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.
MORCHAIN, Pascal. Psicologia social dos valores humanos. São Paulo: Ideias e Letras, 2015.
MUZAFFAR, Chandra. From human rights to human dignity. In: VAN NESS, Peter. Debating human rights: critical essays from the United States and Asia. London: Routledge, 1999. p. 25-32.
NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL. Declaração Universal dos Direitos Humanos. [S. l.]: ONU, 1948. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91601-declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 15 nov. 2023.
PIOVESAN, Flávia. Prefácio. In: HERRERA FLORES, Joaquín. A reinvenção dos direitos humanos. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2009. p. 13-16.
SALLES FILHO, Nei Alberto. Cultura de paz e educação para a paz: olhares a partir da Teoria da Complexidade de Edgar Morin. 2016. 357 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná, 2016.
SALLES FILHO, Nei Alberto. Cultura de paz e educação para a paz: olhares a partir da complexidade. 1. ed. Campinas: Papirus, 2019.
SALLES FILHO, Nei Alberto; SALLES, Virgínia Ostroski. Cultura de paz como componente da lei de diretrizes e bases da educação nacional: dilemas e possibilidades. Publicatio UEPG: Ciências Sociais Aplicadas, Ponta Grossa, v. 26, n. 2, p. 189-201, maio/ago. 2018. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/sociais/article/view/12331. Acesso em: 12 dez. 2023.
SALLES, Virgínia Ostroski. Formação de professores em educação para a paz: um caminho para a prevenção das violências escolares. 2022. 161 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2022.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Direitos Humanos, democracia e desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2014.
SARLET, Ingo Wolfgang. Mark Tushnet e as assim chamadas dimensões ("gerações") dos direitos humanos e fundamentais: breves notas. Rei - Revista Estudos Institucionais, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 498-516, 2016. DOI: 10.21783/rei.v2i2.80. Disponível em: https://www.estudosinstitucionais.com/REI/article/view/80. Acesso em: 12 dez. 2023.
TAKASSI, Gilmara Aparecida Rosas. A formação jurídica humanística na perspectiva da complexidade e da transdisciplinaridade à luz da educação em direitos humanos. 2023. 183 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais Aplicadas) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2023.
UNESCO. Cultura de paz: da reflexão à ação; balanço da década internacional da
promoção da cultura de paz e não violência em benefício das crianças do mundo. Brasília, DF: UNESCO; São Paulo: Associação Palas Athena, 2010. 256 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Linhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.