Perceptions of teachers and managers on the implementation of BNCC in a municipal education network in the south of Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723826612025315Keywords:
National Common Curricular Base, curricular implementation, elementary education, municipal education networkAbstract
This text aims to analyze how teachers and administrators of the initial years of Elementary School in the municipal education system of a city in the South of Minas Gerais perceive and interpret the implementation of the BNCC and how this affects their teaching practices. The methodology used was a qualitative approach, specifically data collection through questionnaires answered by 23 teachers and 9 administrators of the municipal network studied. The results show that the teachers and administrators believe that the practices they develop are approved by the BNCC proposal, even though there are still challenges to be overcome in meeting the demands that emerge from the context in which they work and that need to be considered when carrying out planning. They acknowledge the need for constant adaptations, highlighting the diversity of contexts and practices — an aspect that requires attention in the implementation of the BNCC. We understand that, despite the challenges inherent to any change and implementation of educational and curricular policies, the participants in the research work to implement them in a conscious and committed manner. We understand the BNCC as the guide for their work and, therefore, a document to be followed. However, we express our desire to learn more about the document and the possibilities of its use in professional practice that it provides for the benefit of student learning.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 2023. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 28 jul. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 28 jul. 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF: CNE, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 16 jul. 2021.
CURY, C. R. J. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 483-495, set./dez. 2007.
CURY, C. R. J.; REIS, M.; ZANARDI, T. A. C. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
CURY, H. N. Análise de resoluções de questões matemáticas: As etapas do processo. Educação matemática em Revista, Rio Grande, v. 7, n. 7, p. 34-42, 2006.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: ARTMED, 2009.
GATTI. B. A.; BARRETTO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. de S.; ANDRÉ, M. E. D. A. de; ALMEIDA, P. C. A. de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: UNESCO, 2019.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
MACEDO, E. Base nacional curricular comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, out./dez. 2014.
MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, [s. l.], n. 8, p. 7-22, 2009. Disponível em: http://sisifo.fpce.ul.pt. Acesso em: 10 mar. 2025.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Educação. Currículo de referência de Minas Gerais. Belo Horizonte: SEE, 2018.
MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
PASSONE, E. F. k; PEREZ, J. R. R. Psicologia e análise de implementação de políticas públicas: um diálogo interdisciplinar. Psicologia: Ciência e Profissão, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 612-629, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/TSnWPLHr5xkhkFyJrPZq4tm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2021.
PEREZ, J. R. R. Por que pesquisar implementação de políticas educacionais atualmente? Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1179-1193, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/. Acesso em: 12 jul. 2021.
REIS, I. M. B; MARTINS, S. P..; LIMA, Z. M. B.; SILVA, J. M. da. Planejamento educacional: conceitos, contribuições e eficácia na prática pedagógica. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 10, n. 04, p. 2009-2021, abr. 2024. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/13560/6657. Acesso em: 01 maio 2025.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SACRISTÁN, J. G. GÓMEZ, A. I. P. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 187-231.
SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez Autores Associados, 1983.
SILVA, J. S.; SILVA, G. R. da. A implementação da BNCC e suas repercussões no trabalho docente: uma análise a partir das narrativas dos sujeitos. Revista Terra Livre, São Paulo, v. 2, n. 55, p. 449-483, 2020.
SÜSSEKIND, M. L. As (im)possibilidades de uma base comum nacional. Revista e- Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1512 - 1529, out./dez. 2014.
VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, I. P. A. (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2000. p. 11-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Linhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.