Unravelling horizons: the professional preferences of gauchos’ High School students
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723826612025288Keywords:
public perception of science, future occupation, young gauchos, scientific career, women in ScienceAbstract
This quantitative research done in 2022 with 1892 students from the 1st year of High School in Rio Grande do Sul state intended to analyze which aspects related to future occupations are interesting and uninteresting. About 80% of students already thought about their future careers, be it seeking higher education or following a military career. Close to 50%, with dispersion of opinion among young people, are areas involving jobs with machines, art, environment, animals, just as the aspiration of fame and jobs in the technology area. Among the most valued aspects by the students in their future occupations are working in a team and finding meaning in their job. On the other end, with less significant interest, are the careers as teachers and scientists, more specifically in science. Boys show interest in working with machines, sports and technology, whereas girls prefer careers tied to caretaking of people, exciting experiences and arts. Concurrently, there is a latent movement in the sense of appreciation of Science and Technology and the overcoming of genre stereotypes in careers. In this aspect, the communication, both in curriculum and scholar environment, about the complexities of professions and politics of access and permanence in Higher Education and different views of the world of work are crucial to guide the students about their professional choices.
Downloads
References
ALVES, Miriam Fábia; OLIVEIRA, Valdirene Alves de. Política educacional, projeto de vida e currículo do ensino médio: teias e tramas formativas. Revista Humanidades e Inovação, [Tocantins], v. 7, n. 8, p. 20-35, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2608. Acesso em: 05 fev. 2024.
AQUINO, Luseni Maria. Introdução. In: CASTRO, Jorge Abrahão; AQUINO, Luseni Maria; ANDRADE, Carla Coelho de. Juventude e políticas sociais no Brasil. Brasília, DF: IPEA, 2009. p. 23-40.
BECKER, Gary Stanley. Teoria do capital humano. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1993.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2009.
BOHOSLAVSKY, Rodolfo. Orientação vocacional: a estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BRASIL. Decreto no 5.598, de 1º de dezembro de 2005. Regulamenta a contratação de aprendizes e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5598.htm. Acesso em: 14 set. 2023.
BRASIL. Decreto Nº 7.234, de 19 de Julho de 2010. Regulamenta o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 03 out. 2023.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 fev. 2024.
BRASIL. Lei Nº 10.097, de 19 de dezembro de 2000. Altera dispositivos da Consolidação das Leis do Trabalho CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1º de maio de 1943. Brasília, DF: Presidência da República, 2000. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10097.htm. Acesso em: 14 set. 2023.
BRASIL. Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov. br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 14 set. 2023.
BRITO, Adriana Carla Teixeira da Costa; COSTA, Ana Karoliny Teixeira; ALMEIDA, Vera Luci de. Gestão universitária: políticas comparadas de monitoramento do programa bolsa permanência em universidades federais brasileiras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, p. 1862-1875, 2019. Número especial, 3.
CARNEVALE, Anthony Patrick; SMITH, Nicole; STROHL, Jeff. Help wanted: projections of jobs and education requirements through 2018. Washington, D.C: Center on Education and the Workforce, 2010.
COSTA, Jéssica Gomes das Mercês; CARMO, Edinaldo Medeiros. A consolidação dos discursos neoliberais nocomponente curricular ciências. Revista Binacional Brasil Argentina: diálogo entre as ciências., Vitória da Conquista; Santa Fe, Argentina, v. 11, n. 2, p. 198-208, dez. 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/11567. Acesso em: 24 mar. 2025.
CUNHA, Rocelly; DIMENSTEIN, Magda; DANTAS, Candida. Desigualdades de gênero por área de conhecimento na ciência brasileira: panorama das bolsistas PQ/CNPq. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 45, p. 83-97, out. 2021. Número especial.
DATAFOLHA: 98% dos alunos de escolas públicas do Ensino Médio querem opções de formação que os prepare para o mercado de trabalho. [S. l.], 2022. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/pesquisa-nacional-jovens-ensino-medio-2022/. Acesso em: 10 set 2023.
DEMELENNE, Dominique. Los jóvenes y sus estudios futuros. In: POLINO, Carmelo (org.). Os estudiantes y la ciencia: encuesta a jóvenes iberoamericanos. Buenos Aires: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2011. p. 39-56.
GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR. Empreendedorismo do Rio Grande do Sul 2020. Curitiba: IBQP, 2021.
GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR. Pesquisa Global Entrepreneurship Monitor. [S. l.], 2022. Disponível em: https://datasebrae.com.br/pesquisa-gem/. Acesso em: 14 set. 2023.
GOUW, Ana Maria Santos. As opiniões, interesses e atitudes dos jovens brasileiros frente à ciência: uma avaliação em âmbito nacional. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
HERINGER, Rosana. Democratização da educação superior no Brasil: das metas de inclusão ao sucesso acadêmico. Revista Brasileira de Orientação Profissional, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 7-17, 2018.
HICKMANN, Melina; PIOVESAN, Tamara Rossato. ROSES-RS: minhas experiências com a internet. In: TOLENTINO NETO, Luiz Caldeira Brant de (org.). Os interesses dos jovens gaúchos em ciência e tecnologia: projeto ROSES-RS 2022. Santa Maria: Facos-UFSM, 2023. p. 119-127.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior. 2021.
INEP - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua - educação 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/8100b5c6e47300b5b9596ced07156eda.pdf. Acesso em: 14 set. 2023.
KNOB, Mônica Aline Strack; GOERGEN, Carla. Percepção de carreira para a geração Y-um desafio para as organizações. RECAPE-revista de carreiras e pessoas, São Paulo, v. 6, n. 3, p. 332-345, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/31061. Acesso em: 05 set. 2023.
LIMA, Betina Stefanello; BRAGA, Maria Lúcia de Santana; TAVARES, Isabel. Participação das mulheres na ciência e tecnologia: entre espaços ocupados e lacunas. Revista Gênero, [s. l.], v. 16, n. 1, p. 11-31, 2015. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31222. Acesso em: 05 fev. 2024.
MACEDO, Elizabeth Fernandes de. Fazendo a base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./maio 2019. Disponível em: http//www.esforce.org.br. Acesso em: 24 mar. 2025.
MAGALHÃES, Ramon Mendes da Costa. O empreendedorismo nas escolas: uma investida do empresariamento da educação. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 30., 2019, Recife. Anais eletrônicos […]. Recife: Associação Nacional de História, 2019. Disponível em: https://www.snh2019.anpuh.org/resources/anais/8/1553221051_ARQUIVO_OEMPREENDEDORISMONASESCOLAS.pdf. Acesso em: 04 ago. 2023.
MATTHEWS, Philip. The relevance of science education in Ireland. Dublin: Royal Irish Academy, 2007.
MATTOS, Kelli Renata Corrêa; AMESTOY, Micheli Bordoli ; TOLENTINO-NETO, Luiz Caldeira Brant. O posicionamento da comunidade acadêmica frente à produção do texto da Base Nacional Comum Curricular. In: AMESTOY, Micheli Bordoli; FOLMER, Ivanio; MACHADO, Gabriella Eldereti. (Org.). BNCC em cenários atuais: currículo, ensino e a formação docente. Santa Maria: Arco Editores, 2021. p. 138-152.
MELO, Simone Lopes de; BORGES, Lívia de Oliveira. A transição da universidade ao mercado de trabalho na ótica do jovem. Psicociência e Profissão, [s. l.], v. 27, p. 376-395, 2007.
MOURA, Maria Rosimére Salviano de; TAMBORIL, Maria Ivonete Barbosa. “Não é assim de graça!”: Lei de Cotas e o desafio da diferença. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 593-601, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/byVSm4s5Vw7RXdp5KY6RFbH/abstract/?lang=pt Acesso em: 14 set. 2023.
WATSON, Bethany. Dia das crianças: 77% dos brasileiros não seguiram as profissões dos sonhos de infância. [s. l.]: Online Currículo, c2024. Disponível em: https://onlinecurriculo.com.br/blog/pesquisa-profissoes-sonho-infancia. Acesso em: 08 fev. 2024.
PASCARELLA, Ernest Theodore; TERENZINI, Patrick. How college affects students. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2005. v. 2.
PERONI, Vera Maria Vidal; LIMA, Paula Valim de. Educação básica no contexto de avanço neoliberal, neoconservador e neofascista: a conjuntura atual e os desafios para a democratização da educação. Educere & Educare, Paraná, v. 18, n. 47, p. 34-52, 2023.
PINAFO, Jaqueline. O que os jovens têm a dizer sobre ciência e tecnologia? opiniões, interesses e atitudes de estudantes em dois países: Brasil e Itália. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
ROSA, Poliana Antunes de. O estudante gaúcho, a Ciência e a Tecnologia: uma análise dos interesses estudantis por meio do instrumento ROSES-RS. 2023. 150p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023.
SJOBERG, Svein. Science and technology in education: current challanges and possible solutions. In: JENKINS, Edgar William (org.). Innovations in science and technology education. Paris: UNESCO, 2001. v. 8. p. 1-13.
SENKEVICS, Adriano Souza; MELLO, Ursula Mattioli. O perfil discente das universidades federais mudou pós-lei de cotas? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 172, p. 184- 208, abr./jun. 2019. Disponível em: https://
www.scielo.br/pdf/cp/v49n172/1980-5314-cp-49-172-184.pdf. Acesso em: 14 set. 2023.
SOUTO, Daniela Cruz; SOUTO, Renata Cruz. Importância das iniciativas de inserção de meninas e mulheres na área de STEM no Brasil. Revista Ibero- Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 8, n. 10, p. 4319-4333, out. 2022. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/download/7478/2893/10866. Acesso em: 08 fev. 2024.
SOUZA, Adriano Mohn. Jovens e educação empreendedora: que discurso é esse? 2006. 136 p. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2006.
TANUR, Judith. Advances in methods for large-scale surveys and experiments. In: ADAMS Jr., Robert McCornmick Adams; SMELSER, Neil Joseph; TREIMAN, Donald (eds.). Behavioral and social science research: a national resource, part II. Washington, D.C.: National Academy Press, 1982.
TOLENTINO-NETO, Luiz Caldeira Brant de. Os interesses dos jovens gaúchos em Ciência e Tecnologia: projeto ROSES-RS 2022. Santa Maria: Facos-UFSM, 2023.
UNITED STATES DEPARTMENT OF EDUCATION INSTITUTE OF EDUCATION SCIENCES. First-generation students in postsecondary education: a look at their college transcripts (NCES 2005-171). [Jessup]: United States Department of Education, National Center for Education Statistics, 2005. Disponível em: https://nces.ed.gov/pubs2005/2005171.pdf. Acesso em: 24 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Linhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.