Thought-practiced curriculum of physical education of eja: dance as a everyday invention that enhances the ecology of corporal knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824552023182

Keywords:

Youth and Adult Education, curriculum, dance, ecology of knowledge

Abstract

This article is part of a matrix investigation within the scope of the Academic Cooperation Program (Procad/Casadinho) which was linked to a network between the Rio de Janeiro State University (UERJ), the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) and the Federal University of Alagoas (Ufal). The aim was to make the thought-practiced curriculum of Physical Education for/in Youth and Adult Education (EJA) through dance in the context of the early years in the municipal education network of Maceió. The investigation was developed within the qualitative approach focusing on the study of multiple cases and the loci were two schools in the city of Maceió - Alagoas, and had the participation of 12 student workers in their entirety and two Physical Education teachers in each school institution. The collection and construction of data was carried out through the techniques of observation, interview and conversation session, in addition to relying on records in a Field Diary which allowed our confidences. The data indicate that dance, as a daily curriculum creation, invited the bodies of young, adults and elderly people to dance in the space-time of EJA in line with the thought-practiced curriculum, as it did not stifle the contents. From this perspective, when the teacher and the student workers saw other ways of making-think school routines, through the networked weaving of bodily knowledge and which opposed the indolent reason that wastes experiences, they manufactured credible and legitimate alternatives to the instituted curriculum, becoming resume makers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Nilda. Imagens das escolas. In: ALVES, Nilda, et al. Espaços e imagens na escola. Rio de Janeiro: DP & A, 2001. p. 17-36.

ALVES, Nilda; MACEDO, Elizabeth; OLIVEIRA, Inês O.; MANHÃES, Luiz Carlos (orgs.). Criar currículo no cotidiano. São Paulo: Cortez, 2002.

ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.

ALVES, Nilda. Formação de professores: pensar e saber. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

ALVES, Nilda. Redes educativas, fluxos culturais e trabalho docente: o caso do cinema, suas imagens e sons – projeto de pesquisa (2012-2017). Rio de Janeiro: Laboratório Educação e Imagem/ProPEd/UERJ, 2011.

APPLE, Michael. Ideologia e currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BRASIL. Lei nº 10.793, de 01 de dezembro de 2003. Altera a redação do art. 26, § 3o, e do art. 92 da Lei no9. 394, de 20 de dezembro de 1996, que "estabelece as diretrizes e bases da educação nacional", e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, Seção 1 - p. 3, 02 dez. 2003. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2003/lei-10793-1-dezembro-2003-497217-publicacaooriginal-1-pl.html Acesso em: 27 jun. 2023.

BUSS, Paulo Marchiori; CARVALHO, de Antônio Ivo. Desenvolvimento da promoção da saúde no Brasil nos últimos vinte anos (1988-2008). Revista Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro. v. 14, n. 6, p. 2.305-2.316, 2009.

CARDOSO, Vanda Figueredo. Permanência escolar no Proeja: olhares dos estudantes do curso técnico em cozinha. 2017 [133] f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) − Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas - Ufal, Maceió, 2016.

CAVALCANTE, Valéria Campos; FREITAS, Marinaide. Currículos emancipatórios na EDA/EJAi : resistências freireanas. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 314-331, maio/ago. 2018.

CAVALCANTE, Valéria Campos; MARINHO, Paulo. A descolonização curricular em uma escola quilombola: uma possibilidade de mais justiça curricular e social. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 963-989, jul./set. 2019.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2009.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP & A, 2003. p. 73-95.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Pesquisa com o cotidiano. Rev. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 98, p. 73-95, jan./abr. 2007.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FRANCHI, Silvester; GUNTHER, Maria Cecília C. Juvenilização da EJA: repercussões na educação física. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 53, p. 209-225, maio 2018.

GARAUDY, Roger. Dançar a vida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

GARIBA, Chames Maria S. Personal dance: uma proposta empreendedora. 2002.133f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) − Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

LE BRETON, David. Individualização do corpo e tecnologias contemporâneas. In: COUTO, Edvaldo Souza; GOELLNER, Silvana Vilodre (orgs.). O triunfo do corpo: polêmicas contemporâneas. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 15-32.

LIRA, Iolita M.; FREITAS, Marinaide Lima de Q. Currículo pensadopraticado: trajetória e desafios. Educação. Rev. Debates em Educação, Maceió v. 12, nº 26, Jan/abr. p. 500-514, 2020.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teoria de currículo. São Paulo: Cortez, 2011. Apoio: Faperj.

LOPES, Elisabeth Silva; CABRAL, Ivan; GAMA, Joaquim C. M. – “Descolonização do currículo no processo de aprendizagem. A experiência da SP Escola de Teatro – centro de formação das artes do palco”. In: PINTO, Luísa; PALINHOS, Jorge; CABRAL; Ivan (Ed.) Arte inclusiva? quem inclui quem? Porto: CEAA/ESAP-CESAP, 2021, p.31-60.

LUZ, Diego Ubiratan Bezerra da Luz; OLIVEIRA, Inês Barbosa de Oliveira. Políticas educacionais dos/nos cotidianos do ensino da educação física. Revista Espaço do Currículo, Paraíba v. 14, n. 1, p. 1-13, 2021.

MACEDO; Janine; MACÊDO, Dinlava. Educação, currículo e a descolonização do saber: desafios postos para as escolas. Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 11, n. 27, p. 301-312, out./dez. 2018.

MACHADO, Thiago da Silva; BRACHT, Valter. Pesquisa pedagógica em educação física e os “estudos nos/dos/com os cotidianos”: entre o contextualismo e a transcendência. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 319-330, jan./mar. 2018.

MALDONADO-TORRES, Nelson. On the coloniality of being: contributions to the development of a concept. Cultural Studies, [Boulder] v. 21, n. 2-3, p. 240-270, 2007.

MARINHO, Paulo; DELGADO, Fátima. A curriculum in vocational courses: the recognition and (re)construction of counterhegemonic knowledge. The Educational Forum (West Lafayette, Ind.), [London], v. 83, p. 251-265, 2019.

MARQUES, Gabriel Rodrigues D. Educação física na Educação de Jovens e Adultos: publicizar experiências positivas e romper coma ficção nos currículos, Revista Arquivos em Movimento, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 74-90, jan./jun. 2015.

MARTINS, Nara Elisa G.; SANTIAGO, Leonea V. Educação física na Educação de Jovens e Adultos: tecendo compreensões sobre os sentidos do trabalho docente. Maceió: Edufal, 2015. 184 p.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MINAYO, Maria Cecília de S. (org.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

NEIRA, Marcos G.; NUNES, Mário Luiz F. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

OLIVEIRA, Inês B. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP & Alii, 2003.

OLIVEIRA, Inês B. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis: FAPERJ, 2012.

OLIVEIRA, Inês B; CAVALCANTE, Valéria. O currículo da EJA no Brasil: rupturas, retrocessos, avanços e visibilidades. In: LOPES, Denise; OLIVEIRA, Inês; FREITAS, Marinaide (orgs.). Educação Continuada: currículo e práticas culturais. Rio de Janeiro: DP & Alii, 2016. p. 25-46.

PRIESTLEY, Mark; BIESTA, Gert; ROBINSON, Sarah. Teachers as agents of change: teacher agency and emerging models of curriculum. In: PRIESTLEY, Mark; BIESTA, Gert (ed.). Reinventing the curriculum: new trends in curriculum policy and practice. London: Bloomsbury Academic, 2013. p. 187-206.

PRIESTLEY, Mark; BIESTA, Gert; ROBINSON, Sarah.Teacher agency: what is it and why does it matter? In: KNEYBER, René.; EVERS, Jelmer. (ed.). Flip the system: changing education from the bottom up. London: Routledge, 2015. p. 134-148.

SACRISTÁN, Gimeno José. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio (org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora LDA, 1999.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais. Coimbra, n. 63, p.237-280, out. 2002.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Conhecimento prudente para uma vida decente. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 78, p. 3-46, out. 2007.

SANTOS, Boaventura de Souza. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce, 2010.

SILVA, Tomas T. d. (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

SILVA, Tomas, T. da. Documentos de identidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SILVA, Tomas, T. da. Teorias do currículo: uma introdução crítica. Rio de Janeiro: Porto editora, 2000.

SILVA, Tomas, T. da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SLEETER, Christine. Decolonizing curriculum. Curriculum Inquiry, [Toronto], v. 40, n. 2, p. 193- 204, 2010.

SOARES, Carmem. L. Educação física: raízes europeias e Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2004.

SPOSITO, Marília P. Estudos sobre juventude em educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 5-6, p. 37-52, 1997.

STAKE, Robert E. Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata, 1999.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

ZONTA, Ana F. Z.; BETTI, Mauro; LIZ, Luciano. Dispensa das aulas de educação física: os motivos de alunas do ensino médio. In: XIX CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA E CIÊNCIA DO DESPORTO DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA. Anais XIX CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA E CIÊNCIA DO DESPORTO DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA, [...]. Fortaleza: Editora da UECE, 2000. p. 95-115.

Published

2023-07-25

How to Cite

MARTINS-OLIVEIRA, Nara; FREITAS, Marinaide Lima de Queiroz; MARINHO, Paulo. Thought-practiced curriculum of physical education of eja: dance as a everyday invention that enhances the ecology of corporal knowledge. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 182–209, 2023. DOI: 10.5965/1984723824552023182. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24095. Acesso em: 19 may. 2024.