We do have racism; we should act against it, not just discuss it: the practiced curriculum and ethnic-racial issues in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824552023124

Keywords:

ethno-racial issues, identity, racism, curriculum practiced

Abstract

The purpose of this study is to understand students' perceived meanings related to ethnic-racial relations, racism, and the construction of a Black identity in school. This study was conducted at the Territorial Center for Vocational Education (CETEP) - Sertão Produtivo in Caetité, Bahia. The contributions of Boaventura Souza Santos (2003), Kabengele Munanga (1994, 2005, 2006, 2008 and 2009), Hélio Santos (2003 and 2008), Paulo Freire (1996, 2001, 2009 and 2011), Gomes (2008 and 2011), Valente (1995) and Sacristán (2000), among others, support this study. Methodologically, references to ethno-racial issues and empirical data from the content analysis of statements of students of the Secretarial Course of Technical Vocational Education in High Schools, offered by the National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Modality of Youth and Adult Education (PROEJA) of CETEP-Productive Hinterland, are presented. The results show, in the statements of the students, the lack of in-depth studies on ethnic-racial issues in the school curriculum, which could allow the construction of a positive identity of the black population. To this end, it is pointed out the need for effective intervention by government agencies to ensure teacher training that includes studies on ethno-racial and political issues in schools, to guarantee equality and meet the demands of social movements and the recognition of the cultural contribution of Afro-Brazilians.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Thales de. As elites de cor: um estudo de ascensão social. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1955.

BASTIDE, Rico. O candomblé da Bahia: rito nagô. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CAVALLEIRO, Eliane. Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. 11. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2003.

FERNANDES, Florestan. Os circuitos da história. São Paulo: HUCITEC, 1977.

FERNANDES, José Ricardo Oriá. O ensino de história e diversidade cultural: desafios e possibilidades. Caderno Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, p. 378-388, set./dez. 2005.

Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000300009. Acesso em: 14 jan. 2023.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Líber Livro, 2005.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Educação na cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

GIROUX, Henry Armand; MCLAREN, Peter. Formação do professor como uma contra-esfera pública: a pedagogia radical como uma forma de política cultural. In: MOREIRA, António Flávio; SILVA. Tomás Tadeu (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1995. p. 125-154.

GOMES, Nilma Lino. Educação cidadã, etnia e raça: o tratado pedagógico da diversidade. In: Cavalheiro, Eliane (org.) Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. 4. ed. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 83-96.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 10, n. 18, p. 133-154, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/viewFile/19037/17537. Acesso em: 10 jan. 2023.

GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03. In: MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria (orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes: 2008. p. 67-89.

GONÇALVES, Luiz Alberto de Oliveira. Reflexão sobre a particularidade cultural na educação de crianças negras. In: ROSEMBERG, Fulvia; PINTO, Regina Pahim (orgs.). Raça negra e educação. São Paulo: [s.n.], 1987. p. 27-30. (Cadernos de Pesquisa, v. 63)

LIMA, Elvira de Souza. Currículo e desenvolvimento humano. In: MOREIRA, Antonio Flávio; ARROYO, Miguel (orgs.). Indagações sobre currículo. Brasília: Departamento de Políticas de Educação Infantil e Ensino Fundamental, 2006. p. 11-47.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; MACEDO, Elizabeth Fernandes de. Em defesa de uma orientação cultural na formação de professores. In: CANEN, Ana; MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (orgs.). Ênfases e omissões no currículo. Campinas: Papirus, 2001. p. 117-145.

MOURA, Clóvis. Dialética radical do negro. São Paulo: Anita Garibaldi, 1994.

MUNANGA, Kabengele. Identidade, cidadania e democracia: algumas reflexões sobre os discursos anti-racistas no Brasil. In: SPINK, Mary Jane Paris (org.). A cidadania em construção: uma reflexão transdisciplinar. São Paulo: Cortez, 1994. p. 17-24.

MUNANGA, Kabengele. Esta luta é de todos. A fala do mestre. Construir Notícias, Recife: Símbolo, Editora Construir. Edição 39 - s/p. 2008. Disponível em: https://www.construirnoticias.com.br/kabengele-munanga-racismo-esta-luta-e-de-todos/. Acesso em: 10 jan. 2023.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentido. 2. ed. São Paulo: Ática, 2009.

MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global, 2006.

PEREIRA, Graça dos Santos Costa. Currículo e multiculturalismo: reflexões em torno da formação do(a) professor(a). Revista da FAEEBA, Salvador: UNEB, Ano 1, n. 16, p. 145-153, jul./dez. 2001. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/issue/view/241/140. Acesso em: 04 mar. 2023.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Autores Associados, 1982.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sob a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed. 2000.

SANT´ANA Antônio Olímpio de. História e conceitos básicos sobre o racismo e seus derivados. In: MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2008.

SANTOS, Boaventura Souza (org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SANTOS, Hélio. A busca de um caminho para o Brasil: a trilha do círculo vicioso. 2. ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2003.

SANTOS, Hélio. Discriminação racial no Brasil. In: SABÓIA, Gilberto Vergne; GUIMARÃES, Samuel Pinheiro (orgs). Anais de Seminários regionais preparatórios para a conferência mundial contra o racismo, discriminação racial, xenofobia e intolerância correlata. Brasília: Ministério da Justiça, 2001. Disponível em: https://funag.gov.br/loja/download/100000-Seminarios_Regionais_Preparatorios_para_Conferencia_Mundial_Contra_o_Racismo_Discriminacao_Racial.pdf. Acesso em: 04 fev. 2023.

SANTOS, José Rufino. A questão do negro na sala de aula. [São Paulo]: Editora Ática, 1990. (Coleção Sala de Aula)

SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

VALENTE, Ana Lúcia Eduardo Farah. Ser negro no Brasil hoje. 14. ed. São Paulo: Moderna, 1995.

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-42.

Published

2023-07-25

How to Cite

PIMENTEL, Celeste Aparecida; PEREIRA, Antonio; MACHADO , Célia Tanajura. We do have racism; we should act against it, not just discuss it: the practiced curriculum and ethnic-racial issues in school. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 124–153, 2023. DOI: 10.5965/1984723824552023124. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24083. Acesso em: 19 may. 2024.