Theater with the Elderly:reflections on the maturity project (Em) Cena
DOI:
https://doi.org/10.5965/18083129172025e0008Keywords:
prática teatral, extensão, coletivo, idosos, etarismoAbstract
The present article intends to present the actions developed by the extension project Maturity (Stage)Scene, whose purpose is the theatrical practice with seniors through workshops, assembly and circulation of shows. Such practice has been based on studies and research in the field of Community Theatre, and seeks to develop in this article some dialogues and approaches between the actions developed by the project and aspects that characterise theatrical practices in communities, with the aim of broadening the discussion in this field of research and deepening the studies and practices that have been carried out within the Extension Project. To this end, the writings of Nogueira (2008), Boal (2011) and Freire (1979; 1987) are used to establish these dialogues and approaches and to demonstrate how the extension project is moving towards a dialogical, collective and collaborative practice, with a focus on the community in which it operates.
Downloads
References
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras Poéticas políticas. 7ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
_____________. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
BRASIL. Ministério da Saúde. Estatuto do Idoso. 3ª ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2003.
COHEN CRUZ, Jan. Entre o Ritual e a Arte. Revista Urdimento Especial, Florianópolis, n. 10, p. 95-125, dez. 2008.
COHEN, Anthony. The Symbolic Construction of Community. Londres: Routledge, 1985 apud NOGUEIRA, Márcia. Vento Forte no Teatro em Comunidades. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2015.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do Teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2006.
ERVEN, Eugene van. Community Theatre: Global Perspectives, Londres: Routledge, 2001.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12ª Edição. Paz e Terra. Rio de Janeiro, 1979.
_____________. Pedagogia do Oprimido. 17ª Edição. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1987.
KERSHAW, Baz. The Politics of Performance: Radical Theatre as Social Intervention. Londres: Routledge, 1992.
_____________. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
NOGUEIRA, Márcia Pompeo. Buscando uma interação teatral poética e dialógica com a comunidade. Revista Urdimento, Florianópolis, n. 4, p. 70-89, dez. 2002.
_____________. Teatro e Comunidade: dialogando com Brecht e Paulo Freire. Revista Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 9, p. 69-86, dez. 2007.
_____________. A opção pelo teatro em comunidades: alternativas de pesquisa. Revista Urdimento Especial, Florianópolis, n. 10, p. 127-136., dez. 2008a.
______________. Teatro em comunidades, questões de terminologia. In: CONGRESSO DA ABRACE, 5, 2008. Anais. Disponível em:< http://www.portalabrace.org/vcongresso/progpedagogia.html>. Acesso em 20/05/2020.
_____________. Vento Forte no Teatro em Comunidades. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2015.
PEREIRA, Victor Hugo A. LIGIÉRO, Zeca. TELLES, Narciso. Teatro e Dança como Experiência Comunitária. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.
PUPO, Maria Lúcia S.B. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva, 2005.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Tradução: Cássia Raquel da Silveira. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
SOARES, Carmela. Teatro Renascer: da pedagogia à poética da cena. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, [s.l.], v. 2, n. 17, p. 29-36, dez. 2018. ISSN 2358-6958. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102172011029>. Acesso em: 29/05/2020. doi:https://doi.org/10.5965/1414573102172011029.
_____________. Teatro de Reminiscência. In: CONGRESSO DA ABRACE, 9, 2016. Anais... [s.l.]: Even3 Publicações, jan. 2017. Disponível em: <https://www.even3.com.br/anais/ixcongressoabrace/32629-teatro-de-reminiscencia/>. Acesso em: 29/05/2020.
SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais na Sala de Aula: um manual para o Professor. Trad. Ingrid Koudela. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
VENÂNCIO, Beatriz P. Porções de Memória: Oficina de teatro com idosos. In PEREIRA, Victor Hugo A. LIGIÉRO, Zeca. TELLES, Narciso. Teatro e Dança como Experiência Comunitária. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.
_____________. Breve dramaturgia da memória: Oficina de teatro com idosos. Estudos interdisciplinares sobre o envelhecimento, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 291-300, 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/RevEnvelhecer/article/view/8084/4812. Acesso em: 29/05/2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Renata Patrícia Silva, Fernanda Moreira Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.