Letters among women-researchers-teachers artists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0018

Keywords:

Arts in education, Writing and art, Teaching-Methodology, Performance art

Abstract

A conversation, a sharing of experiences. This is a set of five letters between researchers-artists-teachers. Estela Vale Villegas wrote the first one of them reporting her experience as a teacher-artist in her research of performance pedagogies. The content of her letter evoked a desire for dialogue between other women whose experience was similar. Therefore, Juliana Liconti, Ines Saber and Raquel Purper, willing to write her back, shared their methodologies and the challenges they face in classrooms, at school and at the university. In addition to being researchers-artists-teachers, their interests in the field of performance are intertwined, whether they are thinking about the scene, the teaching-learning experience or the possibilities of academic writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estela Vale Villegas, Universidade Federal de Minas Gerais

Estela Vale Villegas é doutoranda em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG. Mestra em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP. Mineira, professora com formação em dança, mestra em artes cênicas, doutoranda em artes, pesquisadora de performance, jogo e fluxo na educação. estelavalevil@gmail.com

https://orcid.org/0000-0002-2299-1648

Ines Saber de Mello, Programa de Pós Graduação em Teatro da UDESC

Ines Saber de Mello é doutoranda e mestra pelo Programa de Pós Graduação em Teatro da UDESC, graduada em Dança (UNESPAR) e em Letras Inglês (UFPR); professora-estudante, faz uma meta-pesquisa sobre e com corpo, escrita, dança, performance e poesia, buscando ações, espaços e experiências coletivas de outras escritas nas Pesquisas em Artes. 
inessaber@gmail.com.
https://orcid.org/0000-0002-9427-9844

Juliana Lima Liconti, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Juliana Lima Liconti é mestra em Teatro na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e doutoranda em Artes Cênicas na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Artista-pesquisadora-docente, membro da plataforma quandonde intervenções urbanas em arte (www.quandonde.com.br) e do Grupo Nômade (@nomadegrupo).
 juliana.lima.liconti@gmail.com

https://orcid.org/0000-0002-6997-9064 

Raquel Purper, Professora do curso de Licenciatura em Dança do Instituto Federal de Brasília (IFB)

Raquel  Purper é professora do curso de Licenciatura em Dança do Instituto Federal de Brasília (IFB). Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Teatro da UDESC e mestra em Artes Cênicas pela UFRGS. Professorartista pesquisadora gaúcha residente em Brasília com experiências múltiplas em dança e teatro. 
raquelita0406@gmail.com

https://orcid.org/0000-0003-2502-0385  


References

BAITELLO JUNIOR, N. O Pensamento Sentado: sobre glúteos, cadeiras e imagens. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2012.

BASBAUM, R. Amo os artistas-etc. In: MOURA, R. (org.). Políticas institucionais, práticas curatoriais. Belo Horizonte: Museu de Arte da Pampulha, 2005. Disponível em: https://rbtxt.files. wordpress.com/2009/09/artista_etc.pdf. Acesso em: 14 de nov. 2019.

CIOTTI, N. O professor-performer. Natal: EDUFRN, 2014.

ALICE, T. O Re-Enactment como Prática Artística e Pedagógica no Brasil. Revista e-misférica, New York, v. 8, n. 1, 2011. Disponível em: http://archive.hemisphericinstitute.org/hemi/pt/e-misferica-81/alice. Acesso em: 21 set. 2016.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000 100003 . Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em: 5 ago. 2011.

FABIÃO, E. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, São Paulo, v. 8, p. 235-246, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373. Acesso em: 31 mar. 2014.

FABIÃO, E. Programa performativo: o corpo-em-experiência. ILINX-Revista do LUME, Campinas, n. 4, dez. 2013. Disponível em: https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/ view/276. Acesso em: 12 jun. 2013.

LIMA, A. P. F. de C. Fluxus em museus: museus em fluxus. 2009. Tese (Doutorado em História da Arte) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/280776. Acesso em: 25 jun. 2012.

PINEAU, E. L. Critical Performative Pedagogy: Fleshing out the politics of liberation education. In: STUCKY, N.; WIMMER, C. (ed.) .Teaching Performance Studies. U.S.A. : Southern Illinois University, 2002. p.41-54.

PINEAU, E. L. Nos Cruzamentos entre a performance e a Pedagogia: uma revisão prospectiva. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 35 n. 2, p. 89-113, maio/ago. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/14416 . Acesso em: 22 de jan. 2020.

RACHEL, D. P. Adote um artista, não deixe ele virar professor. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.

TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

TEIXEIRA, T. C. A arte da performance na escola pública: estudo de casos sobre os sentidos da subversão no universo escolar. 2019. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. DOI: https://doi.org/10.11 606/D.27.019.tde-24092019-163910. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/ 27/27156/tde-24092019-163910/pt-br.php. Acesso em: 14 nov. 2019.

Published

2020-10-20

How to Cite

VILLEGAS, Estela Vale; SABER DE MELLO, Ines; LICONTI, Juliana Lima; PURPER, Raquel. Letters among women-researchers-teachers artists. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01–19, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0018. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17975. Acesso em: 18 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)