The Mystery of the Box: An Interdisciplinary Technological and Educational Activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12232024e0102

Keywords:

mathematical education, plane geometry, Ausubel's theory, meaningful learning

Abstract

Considering the challenges faced by mathematics teachers in terms of classroom approaches, this project was conceived with the objective of establishing or reinforcing a logical foundation for the teaching of plane geometry. The proposal seeks to relate simple, everyday forms to the geometric objects studied in the classroom. It was observed that many students fail to recognize the importance of mathematics education, as they are unable to connect the content addressed in class with their social reality. Based on the studies of Marco Antônio Moreira (2006) on meaningful learning, and the theoretical concepts proposed by David Paul Ausubel (1965), the activity “What’s in the Box?” was implemented — a technological learning game that exemplifies the main concepts defended by Ausubel: subsumers, cognitive structure, advance organizers, and anchoring. In line with the proposal of the Learning Psychology course, part of the curriculum of the Full Degree in Mathematics at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA), Belém campus, this dynamic is presented as an educational resource and pedagogical support tool for teaching mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogervan de Sousa Soares, Universidade Federal do Pará

Mestre em Matemática e Estatística pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor de Matemática da Secretaria de Estado de Educação do Pará.

Jhony Pantoja Ferreira, Instituto Federal de Educação

Graduando matemática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Pará.

Lucas da Costa Costa, Instituto Federal de Educação

Graduando matemática no nstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Pará.

Suzanna Cristina Arimatea Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Graduanda em Matemática no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Pará.

References

BESSA, K. P. Dificuldades de aprendizagem em matemática na percepção de professores e alunos do ensino fundamental. Brasília, DF: Universidade Católica de Brasília, 2007. Disponível em: http://docplayer.com.br/12671732-Dificuldades-de-aprendizagem-em-matematica-na-percepcao-de-professores-e-alunos-do-ensino-fundamental.html. Acesso em: 16 fev. 2022.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96. Brasília, DF: Senado Federal, 1996.

D’AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 23. ed. Campinas: Papirus, 2012. Disponível em: http://www.proposicoes.fe.unicamp.br/~proposicoes/textos/10-artigos-d%5C%27ambrosiobs.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Armadilha da mesmice em educação matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, São Paulo, v. 18, n. 24, p. 95-109, 2005.

LIMA, Jailson. Criatividade como ferramenta de ensino. Ei! Ensino inovativo, São Paulo, v. 2, p. 17-21, 2015. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/ei/article/viewFile/57901/56352. Acesso em: 26 abr. 2020.

LUCKESI, C. C.; PASSOS, E. S. Introdução à filosofia aprendendo a pensar. São Paulo: Cortez, 1996.

MACHADO, N. Matemática e realidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2006. Disponível em: https://madmunifacs.files.wordpress.com/2016/04/a_teoria_da_aprendizagem_significat iva.pdf. Acesso em: 26 abr. 2020.

PACHECO, M. B.; ANDREIS, G. S. L. Causas das dificuldades de aprendizagem em matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, [s. l.], n. 38, p. 105-119, fev. 2018. ISSN 2447-9187. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/1612. Acesso em: 16 fev. 2022.

PELIZZARI, Adriana et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. [s. l.], 2, n. 1, p. 37-42, 2002. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012381.pdf. Acesso em: 21 abr. 2020.

ORSO, M. C.; ORSO, R. D’AMBROSIO, Ubiratan: educação matemática: da teoria à prática. Perspectiva, Erechim, v. 42, n. 160, p. 113-116, dez. 2018. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/160_739.pdf. Acesso em: 20 fev. 2022.

TASSONI, Elvira Cristina Martins; LEITE, Sérgio Antônio da Silva. Um estudo sobre emoções e sentimentos na aprendizagem escolar. Comunicações, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 79-91, 2011.

Published

2025-11-18

How to Cite

SOARES, Rogervan de Sousa; FERREIRA, Jhony Pantoja; COSTA, Lucas da Costa; SANTOS, Suzanna Cristina Arimatea. The Mystery of the Box: An Interdisciplinary Technological and Educational Activity. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. e0102, 2025. DOI: 10.5965/2357724X12232024e0102. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/22551. Acesso em: 18 nov. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático "Práticas Inovadoras e Inclusivas no Ensino de Matemática"