The Mystery of the Box: An Interdisciplinary Technological and Educational Activity
DOI:
https://doi.org/10.5965/2357724X12232024e0102Keywords:
mathematical education, plane geometry, Ausubel's theory, meaningful learningAbstract
Considering the challenges faced by mathematics teachers in terms of classroom approaches, this project was conceived with the objective of establishing or reinforcing a logical foundation for the teaching of plane geometry. The proposal seeks to relate simple, everyday forms to the geometric objects studied in the classroom. It was observed that many students fail to recognize the importance of mathematics education, as they are unable to connect the content addressed in class with their social reality. Based on the studies of Marco Antônio Moreira (2006) on meaningful learning, and the theoretical concepts proposed by David Paul Ausubel (1965), the activity “What’s in the Box?” was implemented — a technological learning game that exemplifies the main concepts defended by Ausubel: subsumers, cognitive structure, advance organizers, and anchoring. In line with the proposal of the Learning Psychology course, part of the curriculum of the Full Degree in Mathematics at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA), Belém campus, this dynamic is presented as an educational resource and pedagogical support tool for teaching mathematics.
Downloads
References
BESSA, K. P. Dificuldades de aprendizagem em matemática na percepção de professores e alunos do ensino fundamental. Brasília, DF: Universidade Católica de Brasília, 2007. Disponível em: http://docplayer.com.br/12671732-Dificuldades-de-aprendizagem-em-matematica-na-percepcao-de-professores-e-alunos-do-ensino-fundamental.html. Acesso em: 16 fev. 2022.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394/96. Brasília, DF: Senado Federal, 1996.
D’AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à prática. 23. ed. Campinas: Papirus, 2012. Disponível em: http://www.proposicoes.fe.unicamp.br/~proposicoes/textos/10-artigos-d%5C%27ambrosiobs.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Armadilha da mesmice em educação matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, São Paulo, v. 18, n. 24, p. 95-109, 2005.
LIMA, Jailson. Criatividade como ferramenta de ensino. Ei! Ensino inovativo, São Paulo, v. 2, p. 17-21, 2015. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/ei/article/viewFile/57901/56352. Acesso em: 26 abr. 2020.
LUCKESI, C. C.; PASSOS, E. S. Introdução à filosofia aprendendo a pensar. São Paulo: Cortez, 1996.
MACHADO, N. Matemática e realidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1991.
MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2006. Disponível em: https://madmunifacs.files.wordpress.com/2016/04/a_teoria_da_aprendizagem_significat iva.pdf. Acesso em: 26 abr. 2020.
PACHECO, M. B.; ANDREIS, G. S. L. Causas das dificuldades de aprendizagem em matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, [s. l.], n. 38, p. 105-119, fev. 2018. ISSN 2447-9187. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/1612. Acesso em: 16 fev. 2022.
PELIZZARI, Adriana et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. [s. l.], 2, n. 1, p. 37-42, 2002. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012381.pdf. Acesso em: 21 abr. 2020.
ORSO, M. C.; ORSO, R. D’AMBROSIO, Ubiratan: educação matemática: da teoria à prática. Perspectiva, Erechim, v. 42, n. 160, p. 113-116, dez. 2018. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/160_739.pdf. Acesso em: 20 fev. 2022.
TASSONI, Elvira Cristina Martins; LEITE, Sérgio Antônio da Silva. Um estudo sobre emoções e sentimentos na aprendizagem escolar. Comunicações, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 79-91, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista BOEM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Direito Autoral
Os artigos publicados pela Revista BOEM são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. As/os leitoras/es são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista BOEM, desde que sempre haja menção explícita ao/s autor/es e à BOEM e que não haja qualquer alteração no trabalho original.
Todos os direitos autorais são atribuídos à revista BOEM. Ao submeter um artigo à Revista BOEM e tê-lo aprovado, as/os autoras/es concordam em ceder, sem remuneração, os direitos autorais à revista BOEM e a permissão para que a revista BOEM redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BOEM.
O BOEM adota a licença Creative Commons - Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional.


