Habermasian reflections in Mathematics Education: a design of the research projects of a group of doctoral students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12232024e0201

Keywords:

communicative action, curriculum, Habermas, inclusion, study and research group

Abstract

This work aims to present the work developed in a study and research group called EmecForm - Study and Research Group in Mathematics Education, Curricular Structure and Teacher Training from when it was created until the first doctoral research that is being developed. This group is linked to the Graduate Program in Science Teaching at Universidade Cruzeiro do Sul. The group proposes to study the role that Mathematics plays in the curricular structure of elementary and high school, in addition to studying the training of the teacher who teaches Mathematics. The first doctoral research projects being developed by the group are theoretically and methodologically aligned with the project entitled “TEACHERS AND CURRICULAR POLICIES: an analysis of the processes of conception, elaboration and implementation of Curriculum in a Habermasian perspective”. The research methodology used to analyze the projects is of a qualitative nature and the data collection instruments are of a diverse nature, ranging from open interviews and questionnaires to the analysis of curricular documents. The EmecForm group has participated in national and international events since its creation and its members have managed to publish works in important periodicals in the Mathematics Education scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yara Patrícia Barral de Queiroz Guimarães, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL). Professora do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET/MG)

Thiago Mascára da Silva , Universidade Cruzeiro do Sul

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL). Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL).

 

Sória Pereira Lima Soares , Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA).

Wagner Barbosa de Lima Palanch, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professor do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL).

References

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo I: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2012a.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo II: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2012b.

HABERMAS, Jürgen. A inclusão do outro: estudo de teoria política. São Paulo: Editora Unesp, 2018.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação de São Paulo, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.

PONTE, João Pedro. Investigar a própria prática. In: GTI (org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 5-28.

SOARES, Sória Pereira Lima; SILVA, Thiago Mascára da; PALANCH, Wagner Barbosa de Lima. Professores como autores do currículo: o que a teoria do agir comunicativo nos revela? In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 18., 2021, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: Even3, 2021. p. 616-625.

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Análise de documentos curriculares de matemática inspirada na ética discursiva de Jürgen Habermas. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 22, n. 3, p. 512-537, 2020.

Published

2025-11-18

How to Cite

GUIMARÃES, Yara Patrícia Barral de Queiroz; SILVA , Thiago Mascára da; SOARES , Sória Pereira Lima; PALANCH, Wagner Barbosa de Lima. Habermasian reflections in Mathematics Education: a design of the research projects of a group of doctoral students. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. e0201, 2025. DOI: 10.5965/2357724X12232024e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/21897. Acesso em: 18 nov. 2025.