Habermasian reflections in Mathematics Education: a design of the research projects of a group of doctoral students
DOI:
https://doi.org/10.5965/2357724X12232024e0201Keywords:
communicative action, curriculum, Habermas, inclusion, study and research groupAbstract
This work aims to present the work developed in a study and research group called EmecForm - Study and Research Group in Mathematics Education, Curricular Structure and Teacher Training from when it was created until the first doctoral research that is being developed. This group is linked to the Graduate Program in Science Teaching at Universidade Cruzeiro do Sul. The group proposes to study the role that Mathematics plays in the curricular structure of elementary and high school, in addition to studying the training of the teacher who teaches Mathematics. The first doctoral research projects being developed by the group are theoretically and methodologically aligned with the project entitled “TEACHERS AND CURRICULAR POLICIES: an analysis of the processes of conception, elaboration and implementation of Curriculum in a Habermasian perspective”. The research methodology used to analyze the projects is of a qualitative nature and the data collection instruments are of a diverse nature, ranging from open interviews and questionnaires to the analysis of curricular documents. The EmecForm group has participated in national and international events since its creation and its members have managed to publish works in important periodicals in the Mathematics Education scenario.
Downloads
References
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo I: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2012a.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo II: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Wmf Martins Fontes, 2012b.
HABERMAS, Jürgen. A inclusão do outro: estudo de teoria política. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação de São Paulo, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.
PONTE, João Pedro. Investigar a própria prática. In: GTI (org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 5-28.
SOARES, Sória Pereira Lima; SILVA, Thiago Mascára da; PALANCH, Wagner Barbosa de Lima. Professores como autores do currículo: o que a teoria do agir comunicativo nos revela? In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 18., 2021, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: Even3, 2021. p. 616-625.
TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Análise de documentos curriculares de matemática inspirada na ética discursiva de Jürgen Habermas. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 22, n. 3, p. 512-537, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista BOEM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Direito Autoral
Os artigos publicados pela Revista BOEM são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. As/os leitoras/es são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista BOEM, desde que sempre haja menção explícita ao/s autor/es e à BOEM e que não haja qualquer alteração no trabalho original.
Todos os direitos autorais são atribuídos à revista BOEM. Ao submeter um artigo à Revista BOEM e tê-lo aprovado, as/os autoras/es concordam em ceder, sem remuneração, os direitos autorais à revista BOEM e a permissão para que a revista BOEM redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BOEM.
O BOEM adota a licença Creative Commons - Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional.


