Mapping of Brazilian dissertations and theses: action research and the formation of Mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.5965/2357724X12223024e0203Keywords:
action research, teachers’ training, mappingAbstract
This article aims at representing the mapping developed by researching Brazilian dissertations and theses that are available electronically in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT) from 2010 to 2020, delimiting the search focusing on teacher training in Mathematics and action research.The general objective of this research was to analyze dissertations and theses produced in the country, analyzing teachers’ training processes in Mathematics and action research. This research is characterized by a qualitative approach, with document search as its specific type. By mapping the database indicated a total of forty-two studies in this area, which were analyzed using content analysis. As a result, the action-research that were used in Brazilian dissertations and theses are still polarized in the South and Southeast, but are rarely present in research on the initial or continuing training of mathematics teachers in Early Childhood Education, Youth and Adult Education, as well as, in Special Education. We emphasise the importance of continue researching and using action research to develop research into teachers’ training in mathematics.
Downloads
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Lida, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Número de pós-graduandos cresce no Brasil. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/180-estudantes-108009469/pos-graduacao-500454045/2583-sp-2021081601#:~:text=Na%20Capes%2C%20o%20crescimento%20foi,e%202.896%20por%20outras%20institui%C3%A7%C3%B5es. Acesso em: 4 mar. 2021.
BREMM, D.; GÜLLICH, R. I. C. A importância do diário de formação para a sistematização de experiências na formação continuada de professores de ciências. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, Santo Ângelo, v. 10, p. 156-163, 2020.
CARDOSO, M. A.; PASSOS, G. A. L. dos. Reflexões sobre a educação de jovens e adultos e a formação docente. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 16, ed. 25, p. 1-3, 6 dez. 2016.
CARR, W.; KEMMIS, S. Teoria crítica de la enseñanza: la investigación-acción em la for-mación del profesorado. Barcelona: Martinez Rocca. 1988.
CONTRERAS, J. D. La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogia, Madrid: Morata, v. 1, n. 224, p. 7-31, abr. 1994.
CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Prorrogação de bolsas beneficia mais de 28 mil estudantes. Brasília, DF: Capes, 2020. Disponível em: https://www1.capes.gov.br/36-noticias/10546-prorrogacao-de-bolsas-beneficia-mais-de-28-mil-estudantes. Acesso em: 18 jan. 2021.
EMMEL, R.; PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C. Cenários reflexivos na prática de ensino da formação inicial de professores em Ciências Biológicas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 13, n. 28, p. 181-200, jul./dez. 2017.
FIORENTINI, D. et al. Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 36, p. 137-176, dez. 2002.
GARCIA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 51-76.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Epu, 2001.
LUNARDI, L.; EMMEL, R. Os coletivos e os estilos de pensamento em pesquisas brasileiras sobre investigação-ação. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 5, p. 317, 2021.
MALDANER, O. A. A pesquisa como perspectiva de formação continuada do professor de química. Química Nova, São Paulo, p. 289-292, 1999.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, set. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2025.
PEREIRA, E. M. de A. Professor como pesquisador: o enfoque da pesquisa-ação na prática docente. In: GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (org.). Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado das Letras, 1998. p. 153-181.
PERSON, V. A.; GÜLLICH, R. Investigação-ação em ciências: a reflexão como categoria formativa de professores. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DE ENSINO DE BIOLOGIA (EREBIO-SUL), 6., 2013, Santo Ângelo. Anais [...]. Santo Ângelo: FuRI, 2013. p. 1-14.
SANTOS, R. M.; WIRZBICKI, S. M.; BONOTTO, D. L. Formação continuada de professores de Matemática, narrativas e constituição docente. Boletim Online de Educação Matemática, Florianópolis, v. 8, p. 178, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/download/17587/12104. Acesso em: 01 jun. 2025.
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista BOEM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Direito Autoral
Os artigos publicados pela Revista BOEM são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. As/os leitoras/es são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista BOEM, desde que sempre haja menção explícita ao/s autor/es e à BOEM e que não haja qualquer alteração no trabalho original.
Todos os direitos autorais são atribuídos à revista BOEM. Ao submeter um artigo à Revista BOEM e tê-lo aprovado, as/os autoras/es concordam em ceder, sem remuneração, os direitos autorais à revista BOEM e a permissão para que a revista BOEM redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BOEM.
O BOEM adota a licença Creative Commons - Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional.


