Mapping of Brazilian dissertations and theses: action research and the formation of Mathematics teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12223024e0203

Keywords:

action research, teachers’ training, mapping

Abstract

This article aims at representing the mapping developed by researching Brazilian dissertations and theses that are available electronically in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT) from 2010 to 2020, delimiting the search focusing on teacher training in Mathematics and action research.The general objective of this research was to analyze dissertations and theses produced in the country, analyzing teachers’ training processes in Mathematics and action research. This research is characterized by a qualitative approach, with document search as its specific type. By mapping the database indicated a total of forty-two studies in this area, which were analyzed using content analysis. As a result, the action-research that were used in Brazilian dissertations and theses are still polarized in the South and Southeast, but are rarely present in research on the initial or continuing training of mathematics teachers in Early Childhood Education, Youth and Adult Education, as well as, in Special Education. We emphasise the importance of continue researching and using action research to develop research into teachers’ training in mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angélica Maria de Gasperi, Universidade de Passo Fundo

PhD student in Education at the University of Passo Fundo. Master in Science Teaching from the Federal University of Fronteira Sul.

Rúbia Emmel, Instituto Federal Farroupilha

Professor at the Federal Institute Farroupilha, Campus Santa Rosa - RS. Collaborating professor at the Postgraduate Program in Science Teaching at the Universidade Federal Fronteira Sul. PhD in Science Education from the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Lida, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Número de pós-graduandos cresce no Brasil. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/180-estudantes-108009469/pos-graduacao-500454045/2583-sp-2021081601#:~:text=Na%20Capes%2C%20o%20crescimento%20foi,e%202.896%20por%20outras%20institui%C3%A7%C3%B5es. Acesso em: 4 mar. 2021.

BREMM, D.; GÜLLICH, R. I. C. A importância do diário de formação para a sistematização de experiências na formação continuada de professores de ciências. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, Santo Ângelo, v. 10, p. 156-163, 2020.

CARDOSO, M. A.; PASSOS, G. A. L. dos. Reflexões sobre a educação de jovens e adultos e a formação docente. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 16, ed. 25, p. 1-3, 6 dez. 2016.

CARR, W.; KEMMIS, S. Teoria crítica de la enseñanza: la investigación-acción em la for-mación del profesorado. Barcelona: Martinez Rocca. 1988.

CONTRERAS, J. D. La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogia, Madrid: Morata, v. 1, n. 224, p. 7-31, abr. 1994.

CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Prorrogação de bolsas beneficia mais de 28 mil estudantes. Brasília, DF: Capes, 2020. Disponível em: https://www1.capes.gov.br/36-noticias/10546-prorrogacao-de-bolsas-beneficia-mais-de-28-mil-estudantes. Acesso em: 18 jan. 2021.

EMMEL, R.; PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C. Cenários reflexivos na prática de ensino da formação inicial de professores em Ciências Biológicas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 13, n. 28, p. 181-200, jul./dez. 2017.

FIORENTINI, D. et al. Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 36, p. 137-176, dez. 2002.

GARCIA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 51-76.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Epu, 2001.

LUNARDI, L.; EMMEL, R. Os coletivos e os estilos de pensamento em pesquisas brasileiras sobre investigação-ação. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 5, p. 317, 2021.

MALDANER, O. A. A pesquisa como perspectiva de formação continuada do professor de química. Química Nova, São Paulo, p. 289-292, 1999.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, set. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2025.

PEREIRA, E. M. de A. Professor como pesquisador: o enfoque da pesquisa-ação na prática docente. In: GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (org.). Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado das Letras, 1998. p. 153-181.

PERSON, V. A.; GÜLLICH, R. Investigação-ação em ciências: a reflexão como categoria formativa de professores. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DE ENSINO DE BIOLOGIA (EREBIO-SUL), 6., 2013, Santo Ângelo. Anais [...]. Santo Ângelo: FuRI, 2013. p. 1-14.

SANTOS, R. M.; WIRZBICKI, S. M.; BONOTTO, D. L. Formação continuada de professores de Matemática, narrativas e constituição docente. Boletim Online de Educação Matemática, Florianópolis, v. 8, p. 178, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/download/17587/12104. Acesso em: 01 jun. 2025.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Published

2025-11-18

How to Cite

GASPERI, Angélica Maria de; EMMEL, Rúbia. Mapping of Brazilian dissertations and theses: action research and the formation of Mathematics teachers. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. e0203, 2025. DOI: 10.5965/2357724X12223024e0203. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/20067. Acesso em: 18 nov. 2025.