The explanation and its forms: gaps of non-explanation in mathematics classes
DOI:
https://doi.org/10.5965/2357724X12223024e0106Keywords:
explanation, mathematical education, signs, learningAbstract
In this article, we explore the main forms of explanation that, in our research, we have identified in classrooms, more specifically, in public school mathematics classes. This work is essentially based on the concerns that emerged during teaching practices, experienced in teaching internships, and in the analysis of these experiences through the study of Jacques Rancière and Gilles Deleuze's work. Thus, this paper refers to the possibilities of the teaching profession and the attention of teachers and students, especially in attempts of non-explanation movements, as in the financial mathematics teaching activity brought as an example. In this context, the analyses understand that explanation and its forms, even if linked to repetition and regression to infinity, are essential to learning, although they are not sufficient for genuine learning. A learning that is made possible by encounters with worlds of signs and potentiated in the attention to the gaps in the explanation itself.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
BAMPI, Lisete Regina; CAMARGO, Gabriel Dummer. Didática dos Signos: ressonâncias na educação matemática contemporânea. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 954-971, dez. 2016.
BAMPI, Lisete Regina; CAMARGO, Gabriel Dummer. Didática do meio: o aprender e o exemplo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 327-340, 2017.
BAMPI, Lisete Regina; GASTEASORO, Fabricio Tourrucôo; CAMARGO, Gabriel Dummer. Entre confinamentos e signos amorosos: exercitações de encenações e recriações docentes. Hybris, Chile, v. 12, n. 2, p. 169-191, nov. 2021.
CAMARGO, Gabriel Dummer. O ato da explicação e o aprender: experiências com o ensino de matemática. 2011. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
CORAZZA, Sandra Mara. Para pensar, pesquisar e artistar a educação: sem ensaio não há inspiração. Educação, São Paulo, v. 6, p. 68-73, 2007. Segmento.
DANTE, Luiz Roberto. Matemática: contextos e aplicações São Paulo: Ática, 2005.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
FLORES, Cláudia Regina; KERSHER, Mônica Maria. Sobre aprender matemática com a arte, ou matemática e arte e visualidade em experiência na escola. Bolema, São Paulo, v. 35, n. 69, p. 22-38, 2021.
JACOTOT, Joseph. Enseñanza universal: lengua materna. 1. ed. Buenos Aires: Cactus, 2008.
KOHAN, Walter Omar. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista BOEM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Direito Autoral
Os artigos publicados pela Revista BOEM são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. As/os leitoras/es são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista BOEM, desde que sempre haja menção explícita ao/s autor/es e à BOEM e que não haja qualquer alteração no trabalho original.
Todos os direitos autorais são atribuídos à revista BOEM. Ao submeter um artigo à Revista BOEM e tê-lo aprovado, as/os autoras/es concordam em ceder, sem remuneração, os direitos autorais à revista BOEM e a permissão para que a revista BOEM redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BOEM.
O BOEM adota a licença Creative Commons - Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional.


