The explanation and its forms: gaps of non-explanation in mathematics classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12223024e0106

Keywords:

explanation, mathematical education, signs, learning

Abstract

In this article, we explore the main forms of explanation that, in our research, we have identified in classrooms, more specifically, in public school mathematics classes. This work is essentially based on the concerns that emerged during teaching practices, experienced in teaching internships, and in the analysis of these experiences through the study of Jacques Rancière and Gilles Deleuze's work. Thus, this paper refers to the possibilities of the teaching profession and the attention of teachers and students, especially in attempts of non-explanation movements, as in the financial mathematics teaching activity brought as an example. In this context, the analyses understand that explanation and its forms, even if linked to repetition and regression to infinity, are essential to learning, although they are not sufficient for genuine learning. A learning that is made possible by encounters with worlds of signs and potentiated in the attention to the gaps in the explanation itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Dummer Camargo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrando em Ensino de Matemática na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor de Matemática da rede pública de ensino do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil.

Lisete Regina Bampi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora  do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

 

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

BAMPI, Lisete Regina; CAMARGO, Gabriel Dummer. Didática dos Signos: ressonâncias na educação matemática contemporânea. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 954-971, dez. 2016.

BAMPI, Lisete Regina; CAMARGO, Gabriel Dummer. Didática do meio: o aprender e o exemplo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 327-340, 2017.

BAMPI, Lisete Regina; GASTEASORO, Fabricio Tourrucôo; CAMARGO, Gabriel Dummer. Entre confinamentos e signos amorosos: exercitações de encenações e recriações docentes. Hybris, Chile, v. 12, n. 2, p. 169-191, nov. 2021.

CAMARGO, Gabriel Dummer. O ato da explicação e o aprender: experiências com o ensino de matemática. 2011. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

CORAZZA, Sandra Mara. Para pensar, pesquisar e artistar a educação: sem ensaio não há inspiração. Educação, São Paulo, v. 6, p. 68-73, 2007. Segmento.

DANTE, Luiz Roberto. Matemática: contextos e aplicações São Paulo: Ática, 2005.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FLORES, Cláudia Regina; KERSHER, Mônica Maria. Sobre aprender matemática com a arte, ou matemática e arte e visualidade em experiência na escola. Bolema, São Paulo, v. 35, n. 69, p. 22-38, 2021.

JACOTOT, Joseph. Enseñanza universal: lengua materna. 1. ed. Buenos Aires: Cactus, 2008.

KOHAN, Walter Omar. Filosofia: o paradoxo de aprender e ensinar. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

2025-11-18

How to Cite

CAMARGO, Gabriel Dummer; BAMPI, Lisete Regina. The explanation and its forms: gaps of non-explanation in mathematics classes. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. e0106, 2025. DOI: 10.5965/2357724X12223024e0106. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/19872. Acesso em: 18 nov. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático "Práticas Inovadoras e Inclusivas no Ensino de Matemática"