O processo criativo de um livro ilustrado: uma experiência em artes visuais
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267622020175Keywords:
ilustration , picture book , children's literature , creative processAbstract
Picture books are cultural productions that mix visual and oral language in the same structure. The illustration is intended to suggest new readings and interpretations from what the reader is seeing, instigating the imagination. In order to understand this relationship between text and image, a clipping is presented about what an illustration should do, what its role in the picture book is and what is needed to it. Children’s literature is another point addressed in this research in art, as well as the organization and the arrangement of elements in the layout designing process. This work’s focus is on the creative process of the picture book The White Chicken, considering how it was thought, executed, and recorded. Thus, the theoretical study about the covered topics comes in response to the practical experiences, dissolving the boundaries of these two aspects of the research.
Downloads
References
BIANCO-LEVRIN, Nicolas. As sequências de imagens. In: VAN DER LINDEN, Sophie. Para Ler o Livro Ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
BIAZETTO, Cristina. As cores na ilustração do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de (Org.) O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo, DCL, 2008.
BRENMAN, Ilan. Mostrar ou não mostrar? Eis a questão. Coluna Palavrórios e Rabugices. Edição 229. Revista Crescer. Porto Alegre: Editora Globo, 2012. < https://revistacrescer.globo.com/Colunistas/Ilan-Brenman/noticia/2013/03/mostrar-ou- -nao-mostrar-eis-questao.html > acesso em 02 Nov. 2018.
CADEMARTORI, Lígia. O que é literatura infantil. 7ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2006.
DIAS, Belidson. A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Org.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. 1ª ed. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.
FITTIPALDI, Ciça. O que é uma imagem narrativa? In: OLIVEIRA, Ieda de (Org.) O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo, DCL, 2008.
MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.
MORAES, Odilon. O projeto gráfico do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda de (Org.) O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo, DCL, 2008.
NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo, Cosac Naify, 2011.
OLIVEIRA, Ieda de (Org.) O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo, DCL, 2008.
OLIVEIRA, Rui de. Pelos Jardins Boboli: reflexões sobre a arte de ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. 6ª ed. São Paulo: Intermeios, 2013.
SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. 2ª ed. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.
VAN DER LINDEN, Sophie. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
ZAMBONI, Silvio. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. 4ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
ZILBERMAN, Regina. A produção cultural para a criança: a criança e a produção cultural. 4ª ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REVISTA APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.